Termos på sommarfjället

En lite nyfiken fråga.

Jag har släpat på en 1/2 liters termos på sommarfjället och vill fråga om jag är ensam om detta. Man kan inte kalla det ul men det är ändå underbart skönt att slippa ta fram köket till fikat och kvällsfikat.

thermos e ett måste tycker jag istället för att slänga upp köket varje gång man vill ha kaffe etc
fick en nu thermos nu i jul som höll kaffet varm i ca 12 timmar visseligen stod den i rums temeratur men endå den verkar dunka kanon

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Då är vi tydligen två

Tänkte väl att det finns någon mer som är bekväm av sig. Min termos väger 322g tror den heter aladin eller är det chokladen som sprutar ut. Tro även det är ett bra sätt att få i sig vätska på turen.

termos och termosmugg ett måste

Det är 2 av flera saker som bara måste med oavsett hur länge man ska vara ute, ger ju så mycket tillbaka... Fast extra vikt är det ju ler.

go strong helper

Färdigblandadchokladdryck är ett säkert sätt att bära på en groende bakterihärd! Med åtföljande diskproblematik.
Varmt vatten ger handlingsfrihet.
//J

Med en toppgasbrännare blir en termos ganska överflödig under barmarkssäsong med temp över nollan åtminstone. Tar ju bara några få minuter att fixa en halvliter liter kokande vatten från det man stannar och börjar rota i säcken. Om trangia med t-röd är köksvalet är nog termos en större fördel. Samma med bensinkök tror jag, brukar ju kräva förvärmning etc, men av dem har jag rätt liten erfarenhet.

Termosfrukost är ju ett klockrent koncept när man vill komma iväg tidigt!

Så behöver man ta fram köket först till lunch. :)

Jag gillar att sitta en stund och vila samtidigt som man gör fika, så det gör mig inget att plocka fram köket. Skulle väl vara dom gånger det regnar småspik, då vill man inte sitta still och "mysa".

/Ulf

En lite nyfiken fråga.

Jag har släpat på en 1/2 liters termos på sommarfjället och vill fråga om jag är ensam om detta. Man kan inte kalla det ul men det är ändå underbart skönt att slippa ta fram köket till fikat och kvällsfikat.

Tre.

Sedan 1982 närmare bestämt :). Funktion får gå före vikt ibland.

//J

Med en toppgasbrännare blir en termos ganska överflödig under barmarkssäsong med temp över nollan åtminstone. Tar ju bara några få minuter att fixa en halvliter liter kokande vatten från det man stannar och börjar rota i säcken. Om trangia med t-röd är köksvalet är nog termos en större fördel. Samma med bensinkök tror jag, brukar ju kräva förvärmning etc, men av dem har jag rätt liten erfarenhet.

Jag tänker faktiskt tvärtom, med toppgaskök lagar jag aldrig mat utomhus eftersom det både blir tidskrävande och väldigt bränslekrävande om det är lite tjurväder. Har alltid termos när jag har gaskök. ..utom när jag springer med ryggsäck men det är en annan typ av aktivitet...

Om jag skulle lämna den hemma så vore det nog just när jag har ett kök som funkar även i skitväder utomhus dvs multifuel eller möjligen ett hederligt spritkök ;)...

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips