termos = thermos?

Behöver köpa en ny ståltermos, har en av märket Thermos på 1 liter, men behöver en mindre också, 3 eller 5 dl ser jag som lagom. Köpte en billig på Claes Ohlson förr, men kaffet fick en konstig bisamk (och då menar jag inte honung) förmodligen pga gummipackningen. Någon som kan tipsa om en ståltermos som är bra utan att vara svindyr? Thermos har väl bra rykte vad jag förstår, men det kanske finns bättre alternativ?
 
Thermos termos

Det brukar finnas 5 och 3 dl termosar från Thermos på ICA Maxi butiker till en rätt billig penning, dvs billigare än friluftsbutikerna. Cleas O har även en 5 dl termos från Thermos som är billig, men den håller inte värmen lika bra som modellen dom har på Maxi.

/Jesper
 
thermos

Det finns olika varianter som Thermos erbjuder. "Light & Compact" som är en av modellerna som finns på Clas Ohlson kostar mellan 229:- och 259:- (beroende på storlek; 0,35 liter-1,0 liter). Den har varit bäst i test i flera tester jag sett. Tycker själv att den är schysst.
 
Re: thermos

Danne W; sa:
Det finns olika varianter som Thermos erbjuder. "Light & Compact" som är en av modellerna som finns på Clas Ohlson kostar mellan 229:- och 259:- (beroende på storlek; 0,35 liter-1,0 liter). Den har varit bäst i test i flera tester jag sett. Tycker själv att den är schysst.

Light & Compact är väl densamma som när man köper den hos ICA Maxi heter Black Pearl och i det senare fallet är svartoxiderad? Priserna hos Cleas O är desamma som hos Maxi. Syrran har en modell som heter Everyday 500 (5 dl) köpt hos Cleas O för 129:- eller 159:-, snäppet sämre förmåga att behålla värmen men helt ok för det priset.

/Jesper
 
Ikea

Jag har flera termosar från Ikea som funkar bra. Det var ett tag sedan jag köpte dem (10+ år sen) så jag vet inte om de finns kvar i sortimentet, men jag är nöjd med värmehållning och pris.

Mvh
/P
 
Re: Ikea

warg; sa:
Jag har flera termosar från Ikea som funkar bra. Det var ett tag sedan jag köpte dem (10+ år sen) så jag vet inte om de finns kvar i sortimentet, men jag är nöjd med värmehållning och pris.

Mvh
/P

IKEA har nog lägsta priset fortfarande, de större modellerna kan vara lite klumpiga att hantera eftersom det inte finns något handtag. Annars tycker jag att de fungerar mycket bra.
 
Vi har termosar från IKEA, 0,5 liters är helt OK, men 0,7 litersmodellen blir varmare på utsidan än insidan :-( Visserligen är den rätt gammal, men den var sån från början, används sporadiskt som saftbehållare.
 
trasig termos

gundj; sa:
Vi har termosar från IKEA, 0,5 liters är helt OK, men 0,7 litersmodellen blir varmare på utsidan än insidan :-( Visserligen är den rätt gammal, men den var sån från början, används sporadiskt som saftbehållare.

OM den blir kraftigt varm på utsidan är ju termosen "trasig" dvs innerhöljet står i direkt kontakt med ytterhöljet och luften kan inte isolera emellan. Hadejag fått en ny sådan termos hadejag krävt en ny. Annars hade jag förbannat mej själv som bucklat till den.

Staduim,Intersport, team sportia har också billiga termosar. Ingen aning hur bra de håller värmen i längden men för dagtur i Blekings skridskovinter duger de bra.

/Patrik, men en 1l-theroms och en 0,7 reklamtermos
 
Ibland är det enklare att bara sucka o inse att man är lurad, det kostar mer att köra till IKEA o klaga än vad en ny termos kostar.

Kom förresten att tänka på termosen frugan fick i julklapp från hennes jobb. Vet inte märket men den är svart och har en rund ventil (knapp) man trycker på i korken för att hälla och en större ring ikring att stänga med. Denna termosen kyler ner 0,5l kaffe på 8 minuter :-(
 
OK för mig

gundj; sa:
Ibland är det enklare att bara sucka o inse att man är lurad, det kostar mer att köra till IKEA o klaga än vad en ny termos kostar.

Kom förresten att tänka på termosen frugan fick i julklapp från hennes jobb. Vet inte märket men den är svart och har en rund ventil (knapp) man trycker på i korken för att hälla och en större ring ikring att stänga med. Denna termosen kyler ner 0,5l kaffe på 8 minuter :-(

En sådan reklamtermos har jag också och man får vad man betalar för (gratis = inte perfekt) men min är iofs inte lika dålig som du beskriver. Min klarar att hålla the varmt under en dgtur på skridskor i Blekingsk kyla och fortfarande ganska varmt vid dagens slut. Däremot är ju korken en korkad konstruktion ;-)
När man stänger korken så finns det ju vätska kvar i korken och om man inte suger ut denna ur korken så rinner detta ut. Har man tur hamnar det bara i termosmuggen men har man otur så är det fläckar även på omgivande packning.

/Patrik
 
"Rostfria thermosar"

Det skiljer en hel del i vikt, hållfasthet och värmehållningsförmåga mellan olika termosar. En av de bättre jag har är på en liter och i aluminium, den är lätt. Globetrotter säljer Aladins rostfria som är både lättare och billigare än Thermos. Det finns ett otal Asiatiska märken. En bra termos är lätt, håller värmen länge och är givetvis gratis! Alla metalltermosar dör klämdöden förr eller senare dvs ytter och innerhöljet möts på fler ställen än i hålet.

Go tur

Johan K
 
Hejsan hej!

Har ingen aning om termosen i sej är bra eller dålig men är själv på jakt efter en termos! Vad jag då fick se är att ICA Maxi i Göteborg (Vet inte vart i landet du bor) har extrapris på termos denna vecka! 1 liter kostar 99:- och en 1/5 liter kostar 69:- tror jag att det var, vad jag kunde se så verkade den vara helt ok!
Så om du bor i Göteborg åk till ICA Maxi vetja... billigt är det iallfall...

Mvh
Millanbong
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
F3l1XB Termos med samma dimensioner som Nalgene Utrustning allmänt 10
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
StenenT Termos Utrustning allmänt 6
marieab Termos/mugg för barn Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tango General för Vildmark termos? Utrustning allmänt 1
janson Termos Utrustning allmänt 6
pelle.k Termos Utrustning allmänt 13
Noob Mögel i termos Utrustning allmänt 10
kanis Är Primus termos bra? Utrustning allmänt 22
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
2004-06-16 Termos på sommarfjället Utrustning allmänt 44
Ostmjuk Hamster Termos eller ej Utrustning allmänt 4
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
Olaa Termos Utrustning allmänt 1
Fenris Termos luktar illa Utrustning allmänt 21
tango köpa endast kork till termos??? Utrustning allmänt 5
johaneriksson Trasig termos Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
pecall Reservdelar till Thermos Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Yttermått på Thermos L&C 0,5 och 1L?? Utrustning allmänt 1
niklaz Bra pris på Thermos termosar i Stockholm? Utrustning allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.