Termos med samma dimensioner som Nalgene

Hej!

Är ute efter en termos med samma dimensioner som Nalgenes 1L flaska (wide mouth). Känner någon till en sån?
Vill ha just den storleken för att den ska passa i ett kokkärl jag har runt Nalgene-flaska och allt är sedan nedstoppat i en ficka som passar perfekt runt flaska med kokärl.

//Felix
 
Hej!

Är ute efter en termos med samma dimensioner som Nalgenes 1L flaska (wide mouth). Känner någon till en sån?
Vill ha just den storleken för att den ska passa i ett kokkärl jag har runt Nalgene-flaska och allt är sedan nedstoppat i en ficka som passar perfekt runt flaska med kokärl.

//Felix

Jag tror det blir enklare om du postar ett mått i millimeter eller centimeter istället för att referera till en specifik flaskas storlek. VI som inte har den flaskan vet ju inte hur stor den är. Det är såklart bra bakgrundsinfo varför du säker just den storleken men med SIenheter blir det lättare för alla.

/Patrik
 
Den termos som jag tror kommer närmast är GSI Outdoors Microlite 1000 Twist Bottle 1,0L.

På bilden är den stoppad i ett isolerande Nalgene-fodral för jämförelse. Termosen har samma diameter som en 1-liter Nalgeneflaska. Den är dock ca 15 mm högre.


DSC_0034.JPG
 
Hydro Flask Wide Mouth 32 oz (946cl) är 230 x 88 mm. Typ som GSI ovan.


Håller inte värmen riktigt lika bra som de bästa termosarna, men om inte alltför kallt/alltför många timmar så är det helt ok. Cirka 70 grader efter 5 timmar i 1 grad kallt när jag testade.
 
Ser nu att Hydroflask har "termoskork" i stål som reservdel. Den borde förbättra isoleringen.
Skall själv testa en sådan.
 
Missade att skriva ut det, 89mm i diameter 21 cm i höjd, diametern är viktigare än höjden. Stort tack för alla tips, ska kika på dem!
 
Min 0,75 Stanleytermos är någon mm mindre i botten än min stora WM Nalgene. 1-litersmodellen från Stanley är någon mm större i botten.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
StenenT Termos Utrustning allmänt 6
marieab Termos/mugg för barn Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tango General för Vildmark termos? Utrustning allmänt 1
janson Termos Utrustning allmänt 6
pelle.k Termos Utrustning allmänt 13
Noob Mögel i termos Utrustning allmänt 10
kanis Är Primus termos bra? Utrustning allmänt 22
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
2004-06-16 Termos på sommarfjället Utrustning allmänt 44
Ostmjuk Hamster Termos eller ej Utrustning allmänt 4
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
Olaa Termos Utrustning allmänt 1
highlandpark termos = thermos? Utrustning allmänt 11
Fenris Termos luktar illa Utrustning allmänt 21
tango köpa endast kork till termos??? Utrustning allmänt 5
johaneriksson Trasig termos Utrustning allmänt 4
Cuba Cola Olika devices, samma batterityp Utrustning allmänt 3
J o h a n Lundhags Beta insole regular/opti samma sula? Utrustning allmänt 1
discharged ryggsäck med samma öppning som kånken men större Utrustning allmänt 2
aksello Fjällräven Kajka 75L bytes mot större samma model Utrustning allmänt 0
niking Är det olika hårdhetsgrader på samma knivblad? Utrustning allmänt 61
Skipper_ Metallflaska i olika storlekar men med samma kork Utrustning allmänt 2
jonaslundmark Icebug och Graninge - samma sula? Utrustning allmänt 0
skaabräven meindl Army/Performance e de samma sko?? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.