Vilken termos är bäst?

Kriterier:

-0,5 liter

-så ultra light som det bara är möjligt

-kokhett vatten som hälls upp på kvällen ska kunna avnjutas i rejält varmt skick nästföljande morgon, vid temperaturer strax under nollan

Vilka termosar använder ni? Vilka funkar och vilka funkar inte?
 
Tester...

Eftersom ingen av oss har testat och jämfört alla tillgängliga modeller, tycker jag att tester är rätt intressanta.
Det finns väl tre typer av köpare -- spontana impulsköpare, sådana som frågar folk efter deras högst individuella erfarenheter och slutligen testläsare. Jag är definitivt och på gott och ont en inbiten testläsare. :) Medger att det kan ha sina nackdelar också.
Hursomhelst, här finns det tre tester som kanske hjälper dig:

http://www.test.se/termos/
http://www.radron.se/tester/bil-fritid--familj/termosar/
http://www.test.de/Isolierflaschen-Jede-dritte-mangelhaft-1695014-1695107/
Tycker faktiskt det är bra att tyskarna även har testat halten av skadeämnen som t.ex. PAK/PAH i termosarnas inre plastdelar och packningar.
 
Eftersom ingen av oss har testat och jämfört alla tillgängliga modeller, tycker jag att tester är rätt intressanta.
Det finns väl tre typer av köpare -- spontana impulsköpare, sådana som frågar folk efter deras högst individuella erfarenheter och slutligen testläsare. Jag är definitivt och på gott och ont en inbiten testläsare. :) Medger att det kan ha sina nackdelar också.
Hursomhelst, här finns det tre tester som kanske hjälper dig:

http://www.test.se/termos/
http://www.radron.se/tester/bil-fritid--familj/termosar/
http://www.test.de/Isolierflaschen-Jede-dritte-mangelhaft-1695014-1695107/
Tycker faktiskt det är bra att tyskarna även har testat halten av skadeämnen som t.ex. PAK/PAH i termosarnas inre plastdelar och packningar.

Tester kan vara mycket användbara som utgångspunkt. Men viktigt att ha i åtanke att produktplacering i tester kan vara del av PR-strategier. Kan man alltid lita på informationens ursprung, och på att testerna inte är sponsrade osv, kanske till och med färdigskrivna texter direkt från PR-byrån i en hel del fall. Kan vara klurigt. Men de är helt klart en bra utgångspunkt för att få en överblick över utbudet!

Det blir i min mening rakare att få höra vanliga personers verkliga erfarenheter av produkter. Ett exempel är denna klassiska ståltermos FBB från ett av testerna ovan, som utnämns som testvinnare. "Värmekapacitet på 12 timmar" etc - under vilka omständigheter, kan man fråga sig, inomhus? Just den termosen pratade jag om med en kompis igår, som berättade att jag kan räkna med att få ljummet vatten på morgonen, om jag ska använda den när det är lite kyligt.

:)
 
Vi som brukat thermos när det är snö på marken och varit ute hela dygnet så står det Thermos på mina, Alladin har några mycket lätta, men de jag fått av dem har inte överlevt transporterna i verkligheten. Vill du vara säker på varmt vatten till lunchen gör det på morgonen. storlek 0,75 l är bra för en och 1 l för två, minst två thermosar tack.
go tur
 
Tester kan vara mycket användbara som utgångspunkt. Men viktigt att ha i åtanke att produktplacering i tester kan vara del av PR-strategier. Kan man alltid lita på informationens ursprung, och på att testerna inte är sponsrade osv, kanske till och med färdigskrivna texter direkt från PR-byrån i en hel del fall. Kan vara klurigt. Men de är helt klart en bra utgångspunkt för att få en överblick över utbudet!

[...]

:)

Tycker det är en alltför sällan skådad dygd att vara kritisk -- även mot tester. Fast deras enda existensberättigande och trovärdighetskapital är ju att vara objektiva. Det må man tro och lita på eller inte.
Bortsett från trovärdigheten iofs har jag som lekman inte möjlighet att genomföra vissa saker som t.ex. PAK/PAH-tester.

Hoppas i alla fall du hittar här vad du letar efter!
 
Vill du vara säker på varmt vatten till lunchen gör det på morgonen.
go tur

Jag är lite lat. Så vad jag efterlyser är en termos som håller vatten jag värmt på kvällen varmt till morgonen för att kunna käka frukost i sovsäcken och slippa krångla med köket på morgonen. :)
 
Efter att ha studerat alla tester :) och ha läst alla liknande trådar här i forumet har jag fått det bestämda intrycket att Thermos är det definitiva märket, både i labbarna och ute i fältet, dvs bland friluftsfolk.
Men det enda konkreta vi har fått fram i den här tråden är lustigt nog två uttalanden som relativiserar förväntningarna gentemot Thermos rätt tydligt. Både din kompis och seobserver har påpekat att vattnet inte kommer att vara riktigt så varmt som du kanske vill ha det.

Om vi alltså har två uttalanden som säger att Thermos inte håller måttet, dvs ditt mått, då måste ju det du letar efter vara klart bättre än Thermos och jag är nyfiken vad det kan vara.
 
Senast ändrad:
Hittade en äkta Thermos i skogen som legat där väldigt många år 10-20 år - den ska få ny färg så är den back on track snart.

Det var en 1 litrare som iaf höll vattnet varmt ett dygn (tror det var en 50 grader)

Kvalite
 
Thermos borgar för kvalitet och deras termosar håller drycken varm. Själv föredrar jag 0.75 lit då 0.5 lit är i minsta laget.
 
Thermos

Har testat olika märken genom åren men helt slutat använda nåt annat än just märket Thermos. Har en 0.3 , en 0.75 och en 1.0. Alla har funkat mycket bra i många år trots hård användning och en o annan liten buckla. Stora bucklor brukar sluta med att man får köpa en ny. Håller värmen mycket bra, även på vinterturerna med temperaturer betydligt lägre än nollan.
 
Glastermos

har fördelar och nackdelar.

Fördel är att de håller värmen bra och att kaffe oxiderar längsammare i glastermos än i ståltermos.

Ståltermos håller faktiskt sämre än glastermos för tidens tand dvs svetsar är svaga punkter i ståltermosar och när vakuumet försvinner så försvinner värmeisoleringen.

Men förstås så klarar ståltermosar att tappas i backen bättre än glastermosar.

Titantermos är ett exklusivt alternativ.

Thermos tillverkar fortfarande glastermosar men billigare är att köpa såna på loppis.

Ju större volym en termos har desto bättre är värmehållningen.

Man kan förbättra värmehållningen genom att vira in termosen i t ex en dunjacka mitt i ryggsäcken.

Thure
 
Tycker det är trist att de flesta företag har lämnat skruvkork och gått över till tryckkork. Det är betydligt svårare att diska en tryckkork och blir alltid några droppar kaffe liggandes i pipen. Ser faktiskt inga fördelar med de moderna korkarna.

Har en mängd olika termosar, vad jag konstaterar är att märket Thermos är betydligt bättre än "no name".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.