Mögel i termos

Glömde diska en termos och lämnade den med kaffe i några veckor. Kaffet möglade, termosen stinker mögel. Hur får jag bort den äckliga lukten?
 
Körde bikarbonat natron i min gamla termos som inte var så trevlig. Termosen blev som ny. Vet inte hur det är med mögeldoft men det kan ju vara värt ett försök. Annars kanske ättika är bra, tar väl bort en del dofter? Lycka till.
 
Du vänjer dig!

Jag har gjort samma sak, men jag lämnade termosen i månader. Korken har aldrig blivit bra, men efter några diskningar, och kanske lite ättika, smakar saker man förvarar i termosen bra. Akta dig för att försöka göra rent korken genom kokning. Har lärt mig att en del delar av en del termoskorkar tappar form om man kokar de.
 
Korken är en sån där som man häller genom :-(

Jag får testa era tips och hoppas på det bästa.

Kokande vatten i termosen har jag testat och även hällt ut det kokheta vattnet genom korken. korken funkar än men lukten är kvar.
 
Glömde diska en termos och lämnade den med kaffe i några veckor. Kaffet möglade, termosen stinker mögel. Hur får jag bort den äckliga lukten?

Mitt tips : en näve, ja en mindre, bikarbonat + hett vatten med korken på som du innan gjort rent packningarna på, stå över natten.
Bikarbonat finns på affärn.
peter

Tips två :
Brun toa i botten : En näve igen med citronsyra, kokande vatten töm försokitigt i toan så att den inte spricker men hett ska de va, låt stå, sen kan du borsta, hugga loss gamla rester lätt.

Tre : citron+ bikarbonat eller salt gno med slatet på citron i badkar o tvättställ, rent som fanken blir det

Fyra : Ätticka på kalkresterna koncentrerad, vira indränkt trasa runt kran o så låt vara några timmar, rent som på empati o samvete hos en Narcissist blir det....
 
Senast ändrad:
Maskindiskmedel

Glömde diska en termos och lämnade den med kaffe i några veckor. Kaffet möglade, termosen stinker mögel. Hur får jag bort den äckliga lukten?

Min lösning på temosdoft och kaffesmak är maskindiskmedel. (När man ser hur potent det är så undrar man hur miljövänligt det är.)

Låt termosen och korken ligga i en lösning med maskindiskmedel. Korken flyter troligen så den får du sänka på något sätt.
 
Varmt vatten och maskindiskmedel är min rekommendation också. Maskindiskmedel är alkaliskt och "fräter" bort föroreningarna.

Syra fungerar säkert också (när farsan gjorde om den gamla rostfria toatanken i båten till färskvattentank diskade han med saltsyra har jag för mig).
 
Korken är en sån där som man häller genom :-(
Man vänjer sig vid att alltid skruva av korken också, och att alltid ha extra mugg med sig. Det är svårt att få bort dålig lukt/smak från plast. Fast efter några år har min termos blivit rätt mkt bättre iaf.

Ha ni andra lyckats med det när ni gjort som ni tipsar?
 
Citronsyra finns att köpa för några kronor på ICA. Blanda ut med vatten. Diska ur. Skölj. Fyll termosen med citronsyrevattnet, låt stå ett dygn, häll ut, diska, låt torka – och allt mögel och mögeldoft är borta.

Gör samma sak med korken men låt korken, om det är en plastkork, ligga 2 dygn i citronsyran. Är det en kork-kork, diska med borste, låt ligga ett dygn med den sida ned som varit i termosen, diska och låt torka.

Citronsyra tar död på allt mögel samt är långtidsverkande.

Jag hade en jordkällare som jag snickrade hyllor i. De blev gröna av mögel efter ett år. Jag tog ut det för att bränna virket när en äldre granne kom förbi och frågade vad jag gjorde. Han förklarade att jag skulle tvätta bort möglet med en rotborste och vatten, låta troka virket helt, sedan blöta ned virket rejält med citronsyrevatten, låta torka och ställa in hyllan igen i jordkällaren. Jag följde hans råd. Den möglade aldrig mer!

Thomas
 
Citronsyra finns att köpa för några kronor på ICA. Blanda ut med vatten. Diska ur. Skölj. Fyll termosen med citronsyrevattnet, låt stå ett dygn, häll ut, diska, låt torka – och allt mögel och mögeldoft är borta.
Glömde återkoppla...

Metoden testad och befunnen tjänlig. Citronsyra fungerar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.