Termos luktar illa

Har lite problem med min nyinköpta Termos av märket Thermos... Kaffet (det enda jag provat än så länge) smakar illa, nästan lite kemiskt. Efter 3 diskningar och 3 påfyllningar kaffe är smaken/lukten fortfarande där...

Har konstaterat att smaken/lukten kommer från gummipackningarna till korken, den luktar som tusan när den är blöt och varm. Luftar man termosen lite luktar det ingenting ur själva flaskan.

Har någon annan varit med om detta? Ser att det finns några recensioner här på Utsidan men ingen nämner smak/lukt. Finns det något knep för att få bort lukten (dill kanske). :)

Eller får jag stå ut med att kaffet smakar skit tills korken har "luktat av sig"? Korken är av tvådelad modell med en "pip" som öppnas när man trycker ner en knapp.

Mvh
/ Stefan
 
Köpte oxå en ny Thermos förra året då min skitgamla få pensioneras.. Har inte märkt av några smakförändringar.. Jag har dock aldrig fördigblandad dryck i termosen utan bara vatten..

Prova att hälla i lite maskindiskmedel och vatten i termosen och skaka som s a t a n.. Det brukar få bort den eventuella unkna doften.
 
Testa att koka upp vatten och lägg i lite maskindiskmedel. Sätt i korken och skaka.

Detta är också ett mycket bra sätt att få bort beläggningar i termosen ( som det brujar bli efter kaffe & te)
 
klorin

idag har jag också av det märket och den är helt ok ingen smakskillnad. prova häll i klorin och kokt vatten skaka satan mycket glöm ej att skölja också. detta tar bort även missfärgning.
 
Ättiksprit är svaret på din fråga. Det är det bästa jag vet när jag vill få bort dålig lukt. Ta ett par matskedar konc. ättika och fyll på med varmt vatten. Låt det stå över natten och skölj nästa dag. Då borde lukten vara borta... Detta fungerar även för avkalkning.

/Robert
 
Reklamera?

Borde inte detta vara ett vettigt skäl till att gå tillbaka med Thermosen till inköpsstället å ställa en funderare åt dem?
 
Apropå termos luktar illa... glöm Aldrig, ALDRIG en termos med varm choklad i väskan. När du öppnar termosen efter några dagar får du uppleva en stank av sur mjölk du aldrig någonsin varit med om tidigare... tvi vale! :(

Cecilia
 
Re: Citronsaft

Henrik79; sa:
Prova med att hälla i citronsaft eller ättika. Det hjälper mot det mesta.

/Henrik

Du menar nog citronsyra, det borde fungera.

Själv hade jag gått tillbaka med termosen till affären, en termos som är avsedd för drycker får aldrig avge någon smak.

Ett annat alternativ är att du koker starkare kaffe ;)

/g
 
Eftersom det är korken på en ny termos som luktar så låter det ju snarare som om det skulle vara någon mjukgörare i plasten/gummit som luktar. I så fall hjälper det inte att diska den, oavsett om man har maskindisk eller citron.
 
Tack för alla svar!

Att använda diskmedel m.m. i själva termosen hjälper tyvärr inte eftersom packningen till korken inte kommer i full kontakt med vätskan i termosen. Däremot pillade jag av gummipackningarna och lät dem ligga i en svag ättiksblandning över natten, ingen skillnad... Precis som Klager skriver verkar det vara något medel i gummit, ska prova att tvätta packningen i lite sprit, annars lämnar jag tillbaks termosen.

Mvh
/ Fenris
 
Fenris,
Jag har samma Thermos som du, tror jag. Jag har ingen lukt nu. Minns inte hur det var i början...
Lyckat till!
Patric
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.