Är Primus termos bra?

Jag kikar på en termos till mig själv.. Termosen ska användas både i friluftssammanhang och till vardags. Förra veckan hade jag t ex haft nytta av den när jag gick på tur i Sarek, den här veckan hade den funkat bra att ta med till skolan =)

Primus har några svarta varianter på 0,75 liter som heter C & H Termos och C & H Duo Termos. Jag tycker att de verkar bra och dessutom är de snygga!

Någon som har erfarenhet av Primus termosar? Positivt, negativt med dem? Något annat märke som är lika prisvärt?

Jag har läst recensioner om tidigare termosmodeller från Primus. Där får Primus minuspoäng för att de bara håller värmen halvbra. Samtidigt är Primus för mig kände som ett kvalitetsmärke.

Man får dem för cirka 200 kr, vilket jag tycker är ett hyfsat bra pris. Vikten är ungefär 700 gram vilket är bra om man ska bära runt på den i en ryggsäck ibland.
 
Senast ändrad:
Samtidigt är Primus för mig kände som ett kvalitetsmärke

Primus är kända för att göra brännare. Om du ska satsa på kvalitetsmärken ska du nog titta efter kända tillverkare av termosar. ;)

Vad ska du göra med termosens innehåll? Är det för kaffe eller liknande så är även termosar som håller värmen sämst i tester tillräckligt för att ge ett kaffebryggarvarmt vatten även efter över 10 timmar. Ska du röra ner vattnet i frystorkat är dock isoleringen viktigare.


Test från Utemagasinet 2007


Clas Ohlsons egna termosar har fått bra i tester, men man kan aldrig riktigt räkna med att det är samma produkt från år till år. Men de är antagligen bra mycket mer prisvärda än Primus, som ju inte är särskilt många kronor billigare än marknadens mest kända kvalitetsmärke: Thermos.
 
Primus fick inte uselt av Sverker, men han tyckte inte att termosen var prisvärd.

Jag är nöjd med min för den är lätt och snygg, men billigare märken håller nog värmen minst lika bra.
 
Inför vinterns skidtur köpte jag en Primus C&H Lunch Termos som ersättning för kåsan. Jag använde den som kärl att "tillaga" lunchen som bestod av nudlar. På morgonen fyllde jag primusen med de torra nudlarna och på lunchen hällde jag på vatten, skruva på locket och lät svälla en stund. Funkade finfint även fast det var runt -20. Vattnet höll vi dock varmt i riktiga termosar Alladin Ultralite och kompisens gamla Nissan.
Denna Primusmodell håller inte varmt mer än ett par timmar enligt specen, men det beror nog på locket gissar jag.
/fremag
 

Bilagor

  • X_PRIMUSCHLUNCHTER.jpg
    X_PRIMUSCHLUNCHTER.jpg
    74.6 KB · Visningar: 5,411
termos

Vad den ska användas till?
Den ska dels följa med på lite skidturer på vintern. Hälla kokande vatten i den på morgonen.. när jag lunchar vill jag att vattnet ska vara tillräckligt varmt för att hälla på frystorkat käk.

Sen ska den även fungera som kaffetermos de gånger jag går till skolan. Då ska den klara av att hålla kaffe TILLRÄCKLIGT varmt i cirka 7-8 timmar.

Kollade på en Primus-termos som en kompis hade. Det var en likadan som jag frågar om här. Det var skruvkork. En smart detalj tyckte jag var att korken inte var helt runt upptill. Det gjorde att man lätt fick fäste med handen utan att glida, när korken hade blivit åtskruvad för hårt.

Kravspec:
-Jag är inte beredd att ge mer än 200-300 kronor.
-Den ska hålla dryck varm länge.
-Termosen ska hålla under lång tid=kvalitet. Vill absolut inte köpa en ny om 2-3 år. Jag vill om jag vårdar den ha en termos på livstid.
-Storlek cirka 0,7 liter
-Vikten är viktig! Ska man bära an termos på ryggen får det vara något som har en någorlunda låg vikt.
 
Primus termosar är helt ok.
Vill du dock ha dom bästa så ska du köpa från märket Thermos. Dom fick även bäst i test på plus.
 
Snygg, men...

Visst är Primus-termosarna snygga. Fast jag tycker inte att min är särskilt bra på att hålla värmen. Dessutom har den svarta färgen skavts av på flera ställen...

Enligt detta test bör man istället satsa på en från Thermos eller Isosteel.
 
Snygg, men lite sådär...

Håller med de flesta som tycker den mattsvarta färgen är tilltalande, när den sitter kvar vill säga.
Färgen har börjat lossna rejält på vissa ställen, så om estetiken är viktigt...välj en i silver.
Håller värmen rätt dåligt, första termosen läckte så mycket värme att den smälte fast i mitt RidgeRest. Fick den utbytt, och den nya är LITE bättre men inte lika bra som min gamla Thermos.
 
Snygg som ny

men sen kommer vardagen, den håller värmen dåligt. Thermos stavas precis som den bästa! Väl värd varenda 50-öring.
 
Jag har en

Primus termosar är helt OK, men det finns även helt OK termosar för ungefär halva priset, ca 100 kr. Det som är riktigt bra är att det följer med en skruvkork och en knappkork. Den håller vattnet varmt några timmar, oftast helt lagom för en utflykt. Mattermosen är också hyffsad, bra att värma barnmatsburkar i om man tar stora modellen.

Vill du ha en supertermos, titta på Alladin Ultralight. Dyr, lätt, hållbar och håller värmen bra. Enda nackdelen med 1-litersmodellen är att man alltid får dricka skållhett kaffe, även om man varit ute hela dagen.
 

avslutad210712

Gäst
Visserligen ingen termos utan en termosmugg men vi hade varsin Primus C & H Commuter Mug på sista vårturen. Fyllde dem med kokande vatten och sen låg de i pulkan. Efter ungefär två timmar tänkte jag använda vattnet för att smälta snö till dricksvatten men det var onödigt med snö för vattnet var bara ljummet. I jämförelse med de två Thermos termosar som vi hade med oss var det liksom rätt stor skillnad. Så vad man skall med dem till vete tusan men jag hoppas att deras termosar är liiiiiite bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
koskenkorva Hur gediget och välbyggt är Primus Ti Lite? Utrustning allmänt 2
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.