Teknin när man bromsar för att minska slitage?

Teknik vid bromsning

Tjenna alla cyklister

Jag cyklar ofta fort (>35) o jag undrar vilket som är bäst för bromsarna (fälgbromsar) när man cyklar varje dag. Om du ska bromsa in cykeln från ca 30 km/h till stopp vid ett rödljus exempelvis vilket man gör väldigt ofta... borde göra skillnad i längden att bromsa med rätt teknik.

Bromsa starkt pulserande eller hålla inne bromsarna länge tills cykeln står still? Jag har fått för mig att klossarna håller längre om man pulserar o inte låter dem bromsa så lång tid i taget.. Kan det stämma?
 
Jag tror inte det blir nån större skillnad, det är ju exakt samma mängd energi som skall ätas upp av friktionen. Och den energin kan bara bli värmeenergi.

Möjligen skulle man kunna argumentera att när man pulserar så hinner klotsarna svalna lite mellan "pulserna" så att de inte blir lika mjuka av värmen. Men exakt samma resultat får man ju om man bromsar kontinuerlig men svagare.

Om man ritar en kurva över inbromsning över tid (tid på X-axeln) så är det ju så att det är arean under kurvan som motsvarar den energi du skall bromsa bort. För att få stopp på cykeln måste arean under kurvan bli så stor som cykelns initiala rörelseenergi.

Men det är också så att arean under kurvan är proportionell mot den energi som bromsklotsarna måste ta hand om. Om kurvan ser ut som en rektangel eller en massa alptoppar spelar ingen roll.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hmm...det har du nog rätt i ja.....energin går nog inte att fuska me.....Men jag tänkte som du sa på temperaturen o hur gummit reagerar när det blir varmt o så...

Tänk om man åker nerför en lååång backe. Att hålla bromsarna inne hela vägen vore döden för klossarna ju. Där måste man ju pulsera.
 
Frågan är ju om slitaget på kuddarna är proportionellt mot bromsenergin?

Att det är samma energimängd som skall överföras är ju givet, men slitaget kan ju vara mer kopplat till effekten.

Vid en snabb, hård bromsning hinner förmodligen en mindre mängd gummi upphettas, t.ex.
 
Pulsera=bra

Jag skulle vilja påstå att pulserande bromsning sparar betydligt på bromsarna. Samma energi till stop vilken teknik som än används, men då gummit värms upp slits det snabbt. Jämför tex med mjukt gummi på däck. Ett mjukt gummi (vilket även blir varmare) slits betydligt mer än ett hårt (blir inte så varmt). I racingsammanhang som roadracing och banracing märks detta tydligt.
 
Spelar nog kvitta

För bromsbelägg till bilar brukar man räkna med att slitaget är proportionellt mot kontakttrycket gånger bromssträckan, vilket borde motsvara energin. Det borde i så fall inte ha någon betydelse hur man bromsar, så länge gummits egenskaper inte ändras.

Resonemanget att varmt gummi slits snabbare stämmer ju för däck och troligen även för bromsklotsar. Detta borde främst vara av intresse för riktigt stora inbromsningar i nedförsbackar, där man kan tänkas bromsa mer eller mindre kontinuerligt under en längre tid. Eftersom den totala bromsenergin (uppvärmningsenergin) är opåverkad av bromstekniken så är det bara en fråga om att bromsa så man uppnår största möjliga kylning och därmed lägsta temperatur.

Under bromsning borde bromsvärmen effektivt ledas in i fälgen (metall) medan man bromsar. Släpper man bromsen så kommer kylningen istället att ske mha fartvinden (luft). Eftersom metall leder värme mycket bättre än luft borde det alltså vara bäst att mes-bromsa hela tiden. (Uppvärningsenergin är ju konstant.) Om man dessutom ser till att bromsa under en längre tid (tex hålla låg fart i nedförsbacken) så blir kyltiden längre och temperaturen ännu lägre.

Bäst är ändå att aldrig bromsa. Måste man ändå bromsa så kan man ta sikte på en buske, ett barn eller nåt annat mjukt. Allt för att spara bromsklotsarna. ;-)
 
Det har blivit en intressant diskussion :-D
Nu vet jag inte vad jag ska tro längre....hehe


Eller som polaren sa, nita hjulet varje gång. Då kan inte friktion o värmeutveckling bli detsamma?
 
Frågan är kanske fel ställd

Bäst för bromsarna? Tror frågan är fel ställd. Bromsbeläggen slits o är lätta att ersätta. Frågan borde nog vara: bäst för hjulen? Det som främst slits är fälgarna o bättre racerdäck. De senare tål faktiskt inte särskilt många tvärnitar, de låser sig lätt o är tunna, låser man bakhjulet i panikbromsning på en racer uppstår en uppsliten fläck av en enda inbromsning.

Talar vi pendlarhoj är det nog fälgarna som slits mest o det som främst sliter är smutsiga fälgar. Det uppstår en sandpapperseffekt när man bromsar. Bästa sättet att spara hjulen är alltså att hålla fälgarna särskilt bromsytorna rena. Ceramicfälgar är mycket mer hållbara. I smutsigt väglag är skivbromsar oslagbara.

I långa utförslöpor, särskilt med bagage på hojen, då man ligger runt 40-50 km/t får man se upp så att inte fälgarna blir överhettade eftersom däcken kan explodera: då får man ta till trix som att försöka pumpa o växla mellan att bromaa på fram o bakhjulen.

Per
 
Du har rätt....bromsarna e ju meningen att de ska bytas...man borde kanske tänka mer på fälgarna... de är svindyra..
 
bromsenergin är inte alls konstant....

Om man cyklar så fort som det talas om här eller i nedförsbackar så är inte energin som skall omvandlas till värme i bromsarna ens i närheten av konstant. Man får inte försumma luftmotståndet när man kör fort.

Om man håller inne bromsen i en nedförsbacke så att man håller konstant fart så absorberas det mer energi i bromsen än om man låter farten skena iväg och sedan gör en hård inbromsning. Detta eftersom energin man förlorar till luftmotståndet är proportionell mot kuben på hastigheten. Däremot är effekten högre under själva inbromsningen om man pumpbromsar vilket kan ge högre temperaturer väldigt lokalt i systemet.

I fallet med fälgbromsar så är man oftare mer bekymrad av att man skall smälta slangen än slita lite på bromsklossarna så där skall man definitivt pumpbromsa. Detta eftersom temperaturen i slangen är beroende av medleffekten i bromssystemet inte topeffekten...

Bromsklossslitaget är nog proportionellt mot temperaturen i klossen mer än något annat. Fälgslitaget är förmodligen i huvudsak beroende av mängden smuts i systemet. Vill man spara fälgen så borde man altså pumpbromsa så bromsklossarna blir varma och slits fort. Då får man hela tiden fram ny ren yta på klossarna och fälgarna borde hålla längre.

Slutsatsen är (borde vara?) att det mest kostnadseffektiva är att köpa biltemas ersättningsbelägg som passar i shimanos gummihållare och hålla dem rena med lite sandpapper då och då.

Det blir billigt i längden trots att man får byta ofta. Bromseffekten borde också bli bra eftersom rena belägg nästan alltid är bra bett i.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips