Tål inte Hilleberg fukt?

Hej
Jag har mitt tredje hillebergtält och börjar undra om de tål fukt. Jag tältar oftast på sommaren, aldrig mer än en natt i taget, åker alltid hem och hänger upp tältet på tork. Ändå har jag nu fått fläckar som jag tolkar som mögel på innertältet. I helgen har jag tältat och låter tältet stå kvar för att torka. Det är sol, 13 grader varmt och blåser mellan 6-9 sekundmeter. Efter 5 timmar är det fortfarande vått utvändigt!! Det är som duken suger vatten. Det står två till hilleberg i närheten. Våta. Kompisens 25 år gamla Marmot är kruttort. Biltematälten också. Mitt Big Agnes är lättorkat för övrigt… Vet att Hilleberg nästan är religion - men allvarligt talat - är det så här det skall vara med så dyra tält? Skall de behandlas för att tåla fukt? De läcker visserligen inte in men jag tror att den långa torktiden ökar risken för mögel.
Med vänlig hälsning, Martin
 
Intressant. Jag har aldrig ägt något Hilleberg men har en teori.

Silikoniserad nylonväv pärlar inte av vattendroppar på samma sätt som polyester. Jag har ett par tält med sådan väv från Helsport och Terra Nova som jag kan jämföra med ett snarlikt tält med polyesterväv från Helsport.

Kan det vara den skillnaden du observerar?

Thure
 
Det låter konstigt. Min erfarenhet är att tält torkar ganska snabbt under dom förhållanden du beskriver, 30 min kanske ? Man kan skaka av det ordentligt först, när det står uppställt, så att det mesta rinner av. Då syns det att regndropparna rinner av utanpå tältet. Och kanske torka lite snabbt med en wettextrasa.

Om det är kondens och blött på insidan kan det ta lite längre tid, det krävs bra ventilation och att tältet blåser igenom ordentligt. I värsta fall kan man ta loss innertältet och torka ytter separat.
 
En av nackdelarna med nylon är väl just det faktum att nylonväv suger åt sig vatten. Priset man betalar för de andra fördelarna.

Men att det skulle vara svårt att torka känner jag inte igen. Jag brukar visserligen torka mitt inomhus.
Men innertältet, det är väl i polyester(?).
 
Och sen måste man ta isär inner / ytter innan lite längre förvaring, och se till att allt är torrt. Om det blivit mögel på innertältet gissar jag att det packades ihop med kondensfukt på insidan av yttertältet.
 
Min erfarenhet är att vare sig silikoniserad väv brukar suga åt sig vatten, vare sig det är en nylon- eller polysterväv. Jag har erfarenhet av båda typerna av väv (Silikoniserad polyesterväv på ett äldre Caravan Keb3 tält och silikoniserad nylonväv på mina nyare Hilleberg tält). Största skillnaderna mellan vävmaterialet är väl att Polysterväven har en tendens att töja sig mindre med temperaturväxlingar och skall vara tåligare mot UV-strålning, däremot är nylonväven rivstarkare. Tält med PU-belagd väv brukar däremot lättare ta upp fukt då de inte är dubbelsidigt silikonbelagda.

Precis som HasseQ skriver brukar tälten torka fort med lite vind och framförallt sol, och vill man skynda på brukar jag också hjälpa till att skaka och torka försiktigt med en liten Wettexduk.
Vid förvaring är det mycket viktigt att tältet är kruttorrt och även förvaras torrt.

@skogsbaronen. Hilleberg har nylonväv även i innertältet, utom golvet som är PU-belagd Polyesterväv.
 
Senast ändrad:
Att torka tält ute ktäver att du hänger rpp det ovavför marken helst med öppen dörr mot vinden, mina brukar torka på en halvtimme- Är det vått ute blir de upplängda inne när jag kommit hrm, delade. 60 år utan tältmögel..
 
Kan du inte ta av ytter tältet och hänga upp och låta inner torka.
om regn en natt på tur brukar jag ta ut allt ur tältet och öppna max och fästa upp dukar samt höja från marken där det går och när yttertält torrt på utsidan vända detta,och sist lossa botten från marken och vända upp.

Hemma så torkar jag på balkong till känns tort och sedan inne över stolar eller motions cykel och sedan ner i en stor papplåda som hålls öppen tills all ev lukt försvinner.(ett beg kan lukta länge fast vädrat ev försvinner ej före bruk ute någon dag i stark vind)
Har det börjat mögla fär du tvätta bort direkt och torka och sedan inpregnera.

Största problem med HB är ju kondens om du tex sätter upp på våtmark och sedan ej låter vnntilation vara max öppen samt är många i tältet.
 
Hej
Tack för bra svar allihopa.
Jag får vara noggrann med att ventilera - det är ett anjan och de är ju ändå ett av de varianter som är lite mer lättventillerade. Upplever dock att jag är väldigt noggrann och det blir ju lite av en stress det här - tur man bara tältar en natt itaget ;-)
 
Ett tätt tältgolvs underlägg (footprint) under innertältets golv minskar markfuktsuppgång till tältet. Lättast är ett mylarundelägg, finns på rulle, billigast är en egen tillklippt bit byggplast. Tältfirmornas footprint finns.
 
Ett tätt tältgolvs underlägg (footprint) under innertältets golv minskar markfuktsuppgång till tältet. Lättast är ett mylarundelägg, finns på rulle, billigast är en egen tillklippt bit byggplast. Tältfirmornas footprint finns.

Inte märkbart dyrare är en av de tunna gröna prasselpreseningarna som finns på biltema/jula/... motsvarande. Väger väldigt lite, tål lite lagom och hyfsat täta. Jag har en2*3m dito som tältunderlag och viker in hörnorna så det bara täcket tältet, som inte exakt rektangulärt. EN av mina billigaste friluftsprylar, några tior som framför allt sparar tältbotten om jag tältar på hårt underlag. Jag har 9cm uppblåsbart liggunderlag (expeed) så kan sova på rejält hårt underlag.

/Patrik
 
Jag har haft mitt Akto i 22 år. Det har följt mig på mina resor åren 2000-2013 och 2019, och jag har sovit 349 nätter i det. Speciellt i Alperna, Pyreneerna och fjällen har det varit lätt att torka på eftermiddagen, vid etappens slut, om det inte regnar. Det är bara att sätta upp det. På morgnarna är det oftast bortkastat att försöka och vid hemkomsten kan det ta lite mer tid att torka det, eftersom lämpliga platser hemma inte är så exponerade för sol och vind. Jag har tagit isär det endast när jag skickat det på reparation.

Av någon anledning går det inte (lätt) att torka av det med en trasa, men det betyder inte att tältduken blir genomblöt av kondens eller regn. Tendenser till mögel har jag inte märkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
Mummis Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
Vandrare Uppblåsbart liggunderlag som tål att förvaras hoprullat? Bo och sova 8
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
Kenzo Lätt sovsäck som tål -grader. Bo och sova 7
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...