Tågen till Kiruna i sommar?

Tittar på SJ och Vy, är det banarbete eller helt enkelt endel fullbokat, tittar första veckan i September..
Stockholm till Kiruna.

Kanske jag som är ute i för tidigt..
Såhär står det:
Just nu planeras ett banarbete på sträckan när du vill resa. Vi släpper biljetter när planeringen är klar och vi vet hur tågen kommer att kunna gå.

Kom tillbaka vid ett senare tillfälle eller välj en annan resa.

Lika illa tidigare på sommaren, tittar själv på augusti och det är bara ett fåtal datum som är tillgängliga för bokning.

Det finns flera trådar om tågen i år, 2025. (PS. Skriv gärna året i rubriken, svårt skilja på alla tågtrådar som dyker upp, minst ett par varje år :) )

På en slump kom jag över denna information på SJs web (Tror den fanns inte för några veckor sen, men jag kan har fel)
Faktiskt väldigt tydlig information hur de kommar att köra, men tyvärr inte hela sanningen, för där finns fler som påverkar trafiken.
Bland annat detta
Detta är orsaken att den tidiga nattåg den 31. augusti (när jag kommar att resa) får en väldigt tidigt avgångstid i Stockolm.
Och så kan man ännu inte boka biljetter till alla tåg senare under september...
Att man inte släppar biljetterna innan den anpassade tidtabellen är klart - vilket troligen inte är helt enkelt med så mycket som påverkar - känns bra för detta påverkar ja alla som måste byta tåg (eller till/från en buss) under resan. men visst skulle man tro (och förvänta sig!) att man kan vara klart med detta tidigare än man var under den sista tiden...

Henning

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips