Tändstål!

Eftersom de som en gång gjorde hällrsitningarna med all sannolikhet saknade ägarbevis för marken där de utförde sitt klotter, så bör dessa s.k. hällrisningar utplånas.

Då vi saknar skriftliga källor från den tiden, så vet vi inget om hur äganderätten såg ut på den tiden.

Men med tanke på hur vissa myndigheter idag åsidosätter äganderätten så fort de får nys om en hällristning, så vore det en välgärning för dagens markägare om hällristningen förstördes. Tyvärr har jag (mig veterligen) inga hällristningar på min mark.
/Niklas
 
I den här videon använder man en EKA firesharp och ett jutesnöre för att tända på. Har själv köpt på mig hampa och jutesnören som jag ska testa på när jag får tid.

Är det någon som har provat på att använda natursnören som tändmaterial?

http://www.youtube.com/watch?v=4AL5LsujeLQ

Själv använder jag ett eldstål från Primus och ett från jukkasstickan liggande någonstans.
 
Märkt att de blev ganska mkt reaktioner på att elda på berg osv. Visst att man nu inte ska göra de som vi lärt oss efter ca 20 inlägg om det. Som sagt tidigare och anledningen till att ja la upp tråden va ju för TÄNDSTÅL.
Så Kul att många delat med sig av vilka dem använder.
Biltemas Tändstål är ju nu bevisat skit.

Sen är det kul och se vad alla föredrar.
Men i vilket fall som helst låt oss hålla oss till att diskutera tändstål här!

Gött kött ! Kör vi! :D
 
Helt apropå alla frågor i hela världen...

Beträffande tändstål. Det är fullt möjligt att med enkelhet tända en eld om man har något lätt brännbart. Själv använder jag mig av en liten svedd tygbit av bomull och Primus tändstål och baksidan av en kniv. Annars så är det för det mesta en vanlig tändare som jag tänder med.

[plockat bort off topic om allemansrätt etc /adm]
 
Köpte ett light my fire i helgen, bara för att komma hem och upptäcka att de kommit med en ny variant med bättre handtag och visselpipa i, för i stort sett samma pris. Grrrr
 

clindh

Forumvärd
(Jag har rensat lite om äganderätt på slutet, men även den här debatten om att elda på berghällar är förståss också off topic. Fortsätt den i egen tråd om ni vill, fortsätt iallafall inte här.)
 
Nu en fråga-på många filmer där de visar hur man tänder med eldstål har de vad som ser ut som ett bränt tygstycke att skicka gnistorna på. Är det vad det ser ut att vara, eller preparerat på något vis?
 
Nu en fråga-på många filmer där de visar hur man tänder med eldstål har de vad som ser ut som ett bränt tygstycke att skicka gnistorna på. Är det vad det ser ut att vara, eller preparerat på något vis?

Jo jag skrev det lite tidigare. Dét är egentligen enkelt. Ta vad som helst som är bäst mottaglig för en gnista. En torr bit näver börjar oftast inte brinna med bara en gnista men tar du kniven och repar lite tunna flarn att börja med går det bra. Torrt gräs som du ruggar upp så fibrerna kommer fram. Eller som exemplet en bit bomull. En bomullstampong är perfekt men ska du tända många eldar måste du kanske ha med dig ett helt paket... Annars med exemplet med en bomullstygbit som du har förpreparerat genom att elda lite så den blir svedd funkar bra och du kan snabbt släcka den för att spara och använda nästa gång. Sedan så sätt ner hela tänd / eld stålet mot det du ska antända och använd något rejält som en kniv så du får kraft i draget. Om allt går bra så får du en gnista som antänder. Funkar inte det dra då hastigt flera gånger så det blir ett litet gnistregn. Funkar inte det heller och hungern börjar bli akut ta fram en bra tändare, typ primus eller tändstickor och en skvätt bensin... Smaklig måltid !
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.