Tändstål!

Det blir fler och fler knivar som får "rätvinklig"* rygg för att kunna skrapa eldstål. Fällkniven F1 var först.

* ... som i välslipad skridskoskena.

Jag har några knivar i garaget, ärvda av äldre släktingar. Inte en enda av dem har något annat än "rätvinklig rygg" om än inte lika vasslipad som en skridskoskena. Alla duger såvitt jag vet till att repa gnistor med. Det lilla medföljande plåtblecket får anses vara en reserv om kniven förkommit.
 
Det blir fler och fler knivar som får "rätvinklig"* rygg för att kunna skrapa eldstål. Fällkniven F1 var först.

* ... som i välslipad skridskoskena.

Det var nytt! Farfarsfars Mora har rak skarp rygg. På muséer har jag sett många gamla knivar, en av de generella i dem är att ryggen är vinkelrät och slät.
Jag tror du överdriver en smula.
go tur
 
Ja.. jag har eldat på berghällar, dom har aldrig spruckit.. Idag vet jag bättre och undviker det.
Men, vi människor är parasiter .. Vi överutnyttjar naturen. Skulle en berghäll spricka pg av eldning är det i min värld ingen katastrof.. Men jag är o andra sidan mer eller mindre uppväxt på landet där sådant inte är något onaturligt eller farligt. Storstadsmänniskor verkar däremot ha en betydligt större respekt för naturen .. eller okunskap

Det är inget annat än dumheter att försöka rättfärdiga beteenden baserat på avsaknad av både kunskap och respekt. Dessutom skall du spä på det med grundlösa antaganden och fördommar. Ibland undrar man?....
Skadorna som uppstå är oftast inte farliga för den som eldar med däremot oreparebara. Det finns så många ytor som hämtar sig efter en brasa. Då finns det ingen anledning att sprida okunskap inom området "göra upp eld".
 
Det är inget annat än dumheter att försöka rättfärdiga beteenden baserat på avsaknad av både kunskap och respekt. Dessutom skall du spä på det med grundlösa antaganden och fördommar. Ibland undrar man?....
Skadorna som uppstå är oftast inte farliga för den som eldar med däremot oreparebara. Det finns så många ytor som hämtar sig efter en brasa. Då finns det ingen anledning att sprida okunskap inom området "göra upp eld".

Respekt för naturen ska och bör man ha. Men att kalla folk för idioter när man eldar på en berghäll är att gå till överdrift tycker jag.. Och dessutom likställa det med "våldtäkt" på naturen är snäppet värre.
Jag hoppas att du själv lever som du lär när du är så stor i orden.
 
Är det någon som skrapat tändstål med kniven och kan säga om bladet får någon missfärgning?

Ang elda på berghäll...jag har alltid hört att man ska undvika det men jag har faktiskt inte koll på vad faran innebär.
Att berghällen spricker. Ja. Vad innebär det i förlängningen då?
Vad är det som gör att det är något dåligt?
Är det en åsikt som säger att det är dåligt eller finns det fysiologiska fakta som gör att man vill undvika det?

Ser man till skogsbränder t ex så vill man undvika dem men de är egentligen en del av naturens livscykel...
 
Är det någon som skrapat tändstål med kniven och kan säga om bladet får någon missfärgning?

Ang elda på berghäll...jag har alltid hört att man ska undvika det men jag har faktiskt inte koll på vad faran innebär.
Att berghällen spricker. Ja. Vad innebär det i förlängningen då?
Vad är det som gör att det är något dåligt?
Är det en åsikt som säger att det är dåligt eller finns det fysiologiska fakta som gör att man vill undvika det?

Ser man till skogsbränder t ex så vill man undvika dem men de är egentligen en del av naturens livscykel...

Mja.. Berghällen KAN spricka. Och spricker det så... ja.. går världen under!
Eller inte? Har som sagt eldat många gånger på berghällar och dom har aldrig spruckit.
Och skulle en liten bit av sten lossna så skulle nästa person inte kunna härleda till det en tidigare eldning. Undrar hur många som eldade på berghällar innan denna "allmänna" regel infördes.
Vi borde lägga mer energi på viktigare saker än att kalla folk för idioter som eldar på berhällar, oftast av ren okunskap. Dessutom likställa det med våltäkt på naturen är en rend skymf mot alla dom som faktiskt har blivit med våldtagna.
 
Senast ändrad:
Du har inte mer rätt bara för att du är arrogant och respektlös.

Nej. Själv hoppas jag att du har tillverkat dina kläder själv, bara äter din egen mat som du har odlat själv. Absolut inte kör bil.. och helst bor i en hydda i skogen.

Poängen jag vill göra är att var inte så stor i orden för att någon råkar elda på en berghäll som KAN spricka (vilket dom i dom flesta fall INTE gör) när du antagligen själv har mycket att göra själv för att minska din påverkan på naturen.
 
Det är en stor skillnad i vidrighet att köpa kläder och bo i hus jämfört med att medvetet utföra handlingar i sin strävan förstöra naturen.
 
Det var ett väldigt tjafs och väldigt lite fakta...

Vad är det dåliga med att en berghäll spricker?
Kan vi fastställa det så alla vi som undrar kan få ett faktabaserat svar?

Jag frågar för att jag inte vet...inte för att vara dryg.
Nu finns möjligheten att upplysa om man vill...så länge man baserar det på fakta.
 
Det är en stor skillnad i vidrighet att köpa kläder och bo i hus jämfört med att medvetet utföra handlingar i sin strävan förstöra naturen.

Mja, varje gång du tar bilen till jobbet så bidrar du aktivt till att första våran natur.
Varje gång du går i skogen så trampar du upp en stig...

Sluta kalla folk för idioter för att dom i detta fallet eldar på en berghäll.
Åk till ett grustag och gråt istället.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.