Tändstål!

Köpte ett light my fire i helgen, bara för att komma hem och upptäcka att de kommit med en ny variant med bättre handtag och visselpipa i, för i stort sett samma pris. Grrrr

Vill du ha något bättre än den nyare varianten med visselpipa så titta på Mora fire starter ( http://www.moraofsweden.se/morakniv/fire-starter-50.0.191.2 ) som kommer med en skrapa som heter duga, samma som kommer med eldstålen från firesteel-com. En stor skillnad mot andra plåtbleck som brukar medfölja.
 
Mbatikopio. Jag tänker tända mina eldar med stålet och en Cold steel SRK som är med ute i skogen. Det blir bra gnistor. När jag känner att jag behärskar det så går jag säkert tillbaka till tändare, men det finns något charmigt med tändstål. Att rugga upp det man ska tända var ett mycket bra tips. Tack!

Kråksången: tack för tips, men jag börjar med att använda det jag nu har köpt ihop med en kniv, så får jag se sedan.
 
Ni som använder kniv som skrapa, blir det några märken i stålet på kniven där ni skrapar? Som av krut eller kanske någon typ av repor?
 

avslutad210712

Gäst
Tändstickor i plastpåse, är det ingen som använder det nuförtiden?

Har en reservförpackning av tändstickor i en vattentät plastbehållare men ärligt talat tycker jag att tändstickor fungerar dåligt. Vilket är konstigt eftersom jag testar att alla tändstickor fungerar innan jag stoppar ner dem i behållaren.
 
Zippo-tändare sägs väl vara ett säkert alternativ. Vi hade såna i lumpen och de fungerade bra, såvitt jag minns.
Själv använder jag tändstål till Trangiat, minns inte vilket märke dock.
 
tjärstubbe

Använder Light my fires armymodell. Tycker om det skrapbleck som syns i början av tråden.
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=638804&postcount=5
Jag har även fäst en bit tjärved, stor som en tändsticksask, på snöret. Den suger inget vatten alls även om den får ligga blött en längre tid. Med skrapan från tändstålet skrapar jag av lite "träpulver" som är väldigt lätt att tända på.

Tändstickor och en liten tändare finns alltid med som reserv.
Tändstålet är dock mycket roligare att använda.
 
Jag är rädd att missfärga stålet på kniven om jag skrapar med bladryggen.
Har ett damaskstål. Har inte vågat prova.

Om det är ett äkta damaskusblad i kniven så kan du prova att kontakta Medeltida Smide och fråga dem?

Och nej, jag jobbar inte för dem, men jag har två knivar från dem och är väldigt förnöjd!


Och själv använder jag just nu Fire Knife från Light My Fire, den funkar supert :)


/Andreas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.