Tälthjälp för nybörjare

Tjacka en sovsäck på blocket eller tradera. Klarar den 0 grader eller +5 är du kittad från 1:maj och en bit in på hösten här i Västergötland, där jag håller till. Dun är lättast. Jag köpte två gamla Caravan dunsäckar för 500 spänn förra året. Är helt ok, och det är inte hela världen om det sprätter en glödloppa.

Efter några punkterade liggunderlagsnätter föredrar jag cellplast. Lite obekvämare än ett fungerande uppblåsbart, men oändligt mycket bättre än ett punkterat …

Ångrar dock att jag inte köpte ett som man viker, även om jag i övrigt är mycket nöjd med mitt Bergans (extrem? Heter något sådant fräsigt). Det är lite otympligt med rulle.
Jag hoppas på Blocket, men kanske ger upp. Vill ha dun också!
 
Hade du kollat på blocket i går morgon och troligen bott i närheten så kunde du vått ett HB 1p trol akto för 2500 kr
Jag köpte ett HB Unna dock för 5600 inkl frakt 1V beg att tältet håller 20-30 år är jag tveksam till se HB med denna ålder men blev inget köp samt att de har väsentliga uppdateringar.
Jag har ju vaknat när märkestält som senare kopierades av ovan tllv saknade yttertält fast mkt bra uppsatt men var ju på Jojo leden på ca 11-1200 möh och vinden måste ökat regält bara på några timmar.Tältkamraten var ute och letade ganska länge innan ytterduken hittades.
Sådana upplevelser gör ju att man uppskattar lite kraftigare tält och tillverkat och designat av personer i Skandinavien.
Även väntat ca 1 dygn i spöregn och kraftig vind (SV sk. sommar)i ett 3 p tält men 2 välväxta personer och då ligga i ´Sardinburkar´som fladrar så man ej kan sova dvs under 30 D väv och blir kondens över allt och problem med att laga mat i trånga el obefintliga Absider NEJ Tack.
Spara då ist vikt på ombytes kläder och mat och ha kök som du vågar anv i absiden om ´svetslåge´kök de som går att köra på sparlåga.
 
Hej igen! Jag bestämde mig för att köpa ett floating cloud från 3f ul gear och har nu provat det en natt! Jag tycker att det var ganska trevligt, men undrar över detta med absider i allmänhet tror jag. Dem måste man väl ha utspända ifall det kommer regn, men skyddar de alls från kyla? De gick inte hela vägen ner till marken riktigt och kanten från botten blev ganska låg. Jag hade nu bara filtar och det var 10 grader, så lite oskyddad kände man ju sig. Hur ska man tänka nu? Är detta mer för bara sommaren eller är det varm sovsäck som gäller i allmänhet vår och höst? Såhär såg det ut iaf på dagen i solen:)
 

Bilagor

  • D03EE528-435D-48DD-8986-F28E2C3A11F4.jpeg
    D03EE528-435D-48DD-8986-F28E2C3A11F4.jpeg
    4.8 MB · Visningar: 69
Hej igen! Jag bestämde mig för att köpa ett floating cloud från 3f ul gear och har nu provat det en natt! Jag tycker att det var ganska trevligt, men undrar över detta med absider i allmänhet tror jag. Dem måste man väl ha utspända ifall det kommer regn, men skyddar de alls från kyla? De gick inte hela vägen ner till marken riktigt och kanten från botten blev ganska låg. Jag hade nu bara filtar och det var 10 grader, så lite oskyddad kände man ju sig. Hur ska man tänka nu? Är detta mer för bara sommaren eller är det varm sovsäck som gäller i allmänhet vår och höst? Såhär såg det ut iaf på dagen i solen:)
Ja den måste nog vara stängd vid regn. Och den ska troligtvis inte gå ner hela vägen. Att golvkanten inte går upp så högt är troligen bara tältets design. Själva tältet håller dig inte så varm det ska kläder och sovsäck göra.
 
Det verkar ju vara ett trevligt tält designmässigt.
Stängd absid skyddar mot blåst och regn. Dock, som för så många UL-tält, ansluter inte absidens tältduk tätt mot marken eftersom den glipan behövs för ventilationen. Det innebär i sin tur att det kan regna in 1-3 dm i absiden vilket minskar det användbara absidutrymmet vid regn.
Innertältet tyx bestå mestadels av mesh. Det är ju bra vid låglandstältning under sommarhalvåret, men jag skulle inte vilja ha det i fjällen eftersom risken för besvärande kallblåst igenom tältet är uppenbar (i andra trådar har jag sett att många tycker som jag, men en del tycker inte att det är något problem). Så vid risk för kall vind bör man helt klart se till att ha med sig lite extra värmekläder att ta på sig i sovsäcken.
 
Det verkar ju vara ett trevligt tält designmässigt.
Stängd absid skyddar mot blåst och regn. Dock, som för så många UL-tält, ansluter inte absidens tältduk tätt mot marken eftersom den glipan behövs för ventilationen. Det innebär i sin tur att det kan regna in 1-3 dm i absiden vilket minskar det användbara absidutrymmet vid regn.
Innertältet tyx bestå mestadels av mesh. Det är ju bra vid låglandstältning under sommarhalvåret, men jag skulle inte vilja ha det i fjällen eftersom risken för besvärande kallblåst igenom tältet är uppenbar (i andra trådar har jag sett att många tycker som jag, men en del tycker inte att det är något problem). Så vid risk för kall vind bör man helt klart se till att ha med sig lite extra värmekläder att ta på sig i sovsäcken.
Ok jag förstår. Om det hade varit mindre mesh och mer tyg på innertältet, hade det då varit ett fyrsäsongstält? Att det liksom inte drar? Nu ska jag inte upp på fjället till att börja med så det är nog inga problem, men intressant att veta. Man vill väl inte ha ett för tätt tält på sommaren heller antar jag. Någon kondens blev det iaf inte!
 
Hej igen! Jag bestämde mig för att köpa ett floating cloud från 3f ul gear och har nu provat det en natt! Jag tycker att det var ganska trevligt, men undrar över detta med absider i allmänhet tror jag. Dem måste man väl ha utspända ifall det kommer regn, men skyddar de alls från kyla? De gick inte hela vägen ner till marken riktigt och kanten från botten blev ganska låg. Jag hade nu bara filtar och det var 10 grader, så lite oskyddad kände man ju sig. Hur ska man tänka nu? Är detta mer för bara sommaren eller är det varm sovsäck som gäller i allmänhet vår och höst? Såhär såg det ut iaf på dagen i solen:)
Jag såg att det även fanns ett alternativ att köpa som fyrsäsongstält, då med ett innertältet till huvuddel i tyg. Om du inte ska fjällvandra tror jag att det kommer funka utmärkt!

Risken med att resa först innertältet och sedan yttertältet är att det bli blött inne vid kraftigt regn, men håller du dig till skogen bör inte detta vara ett stort problem.

Grattis till ett fint tältköp!
 
Ok jag förstår. Om det hade varit mindre mesh och mer tyg på innertältet, hade det då varit ett fyrsäsongstält? Att det liksom inte drar? Nu ska jag inte upp på fjället till att börja med så det är nog inga problem, men intressant att veta. Man vill väl inte ha ett för tätt tält på sommaren heller antar jag. Någon kondens blev det iaf inte!

Det där med 4-säsongs är lite tramsigt, för det beror ju helt på hur säsongerna ser ut. Vinter i Lappland och vinter i Skåne är liksom inte samma sak. Och sommar i Sverige är inte samma sak som sommar i, säg, Grekland. Det som är för oskyddat eller för varmt för det ena kan mycket väl var för kvavt eller kallt för det andra.

Men för (nord-) svenska förhållanden är 4-säsongstält: Når ner till marken, har (helst) snökjol, tål en jävla massa vind och snölast, har innertält av tyg, och bra ventilation.

Tältar du inte i vinterfjällmiljö kan du bortse från det mesta av det där. Då räcker tyginnertält, nå ner till marken och bra ventilation. Sommar på fjället (och höst vid havet) ställer dock krav på vindtålighet.

Kinatälten brukar inte riktigt leva upp till det där. Har ett själv. Men det är helt ok, så länge man vet var gränserna går (jag låglandstältar med småbarn sommartid mest, då är det lugnt).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AceRimmer Tälthjälp Bo och sova 15
utesälen Tälthjälp önskas Bo och sova 16
anorthernsoul Tälthjälp Bo och sova 2
blastlast Tälthjälp Bo och sova 3
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
waltruz Tälthjälp! Bo och sova 15
knallert tälthjälp Bo och sova 1
Goffe Tälthjälp!! Bo och sova 5
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.