Tälthjälp för nybörjare

HasseQ

Temp. avstängd
Såklart kontroversiellt -) Tror det fanns en tråd här som diskuterade detta. Tycker enkeltält är mkt bättre i skyddade lägen, när det inte är för kallt. Det har bättre ventilation och därför mindre kondens, och när det händer är det lätt att torka av. Men är det kallt och blåsigt kan det upplevas som dragigt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Min uppfattning är alldeles tvärtom. Kondenseringen sker på kalla ytor som inte ventilerar genom tyget dvs insidan av yttertältet. Då är det bra att ha ett innertält så att man inte blöts ned när sovsäck eller annat kommer åt fukten.

Tarp är en annan historia då det är så välventilerat. Tältkåta i bomull/polyester ger också obetydlig kondens.

Thure

HasseQ

Temp. avstängd
Yep, kondens bildas på insidan av yttertältet, oavsett om man har innertält eller ej. Ett tarptent har bättre ventilation, och därmed mindre kondens, och när det blir kondens så kan man torka av det direkt med en wettextrasa. Har man innertält måste man ta bort det för att kunna torka av kondens / vänta i timmar tills det torkar / packa ihop det blött. Så tarptält är överlägset & enklare & lättare. Man kan ha någon väska el dyl i fotändan så att sovsäcken inte ligger imot.

t7.jpg

Men bilden närmast ovan visar yttertält och innertält om än meshvariant?

OK backade i tråden och såg hur Double Rainbow är konstruerat samt att det finns en variant med inner och yttertält som jag kanske hade valt. Den du har är kanske att betrakta som en hybrid.

Thure

Senast ändrad:

HasseQ

Temp. avstängd
Tarptent double Rainbow, gammal bild från Österrike Enkeltält & inget separat innertält. Länkar:

Senast ändrad:
Kolla in outnorths Urberg tält, Fästmön köpte ett av deras tvåmans kupol tält, Vi har använt det på några turer och inga anmärkningar, billigt och ok kvalitet och uppfyller de flesta kriterierna du har, lätt att slå upp, bra sitthöjd plus öppning med myggnät på två sidor.

IMG_20220419_164404.jpg

Senast ändrad:
Kolla in outnorths Urberg tält, Fästmön köpte ett av deras tvåmans kupol tält, Vi har använt det på några turer och inga anmärkningar, billigt och ok kvalitet och uppfyller de flesta kriterierna du har, lätt att slå upp, bra sitthöjd plus öppning med myggnät på två sidor.

Visa bilaga 38829
Tack!

Urberg tältet har PU (polyuretan) belagd yttertältsväv vilket är en billig vävtyp som ger ett tyngre tält men också väsentligt kortare livslängd då beläggningen åldras och kommer att delaminera och flaga förr eller senare så väg in detta i priset.
Ett tält med silikonsiserad yttertältsväv har betydligt längre livslängd och väl värt ett pristillägg.

Kolla Blocket i din närhet.
Nu när folk tror att pandemin är över så blir många tält till salu.
Ingen tältar väl i Thailand?
Jag tycker det är märkligt få tält på Blocket! Iaf sådana som jag vill ha. Men jag letar vidare. Älskar bra grejer och har inget emot begagnat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips