Tälthjälp för nybörjare

Hej!

Nu har jag surfat runt i några veckor för att försöka hitta ett tält som passar mig. Jag är en nybörjare på friluftsliv men har fått för mig att jag ska sova ute lite. Typ gå ut i skogen en bit, slå läger, laga lite mat och övernatta. Antagligen vill ingen följa med mig, men om någon skulle vilja så vill jag kunna göra lite plats till den.

Jag har faktiskt redan köpt ett Jack Wolfskin Goosamer II, men inte öppnat det eftersom jag först idag såg en grej här som inte lät så bra för mig (nämligen att man inte kan sitta upp). Kan någon säga om det finns något självklart alternativ som är bättre för mig, något ni har själva och kan rekommendera?

Jag skulle vilja:
-att tältet är någorlunda bärvänligt. Goosamer väger väl drygt 2 kg och tyngre än så vill jag inte ha. Lätt att sätta upp och packa ner igen gärna så att det inte blir motigt att ge sig ut en natt.
-att man kan sitta i det och titta ut genom myggnät så att man inte behöver stänga in sig helt när solen går ner och knotten kommer.
-att det håller för lite väder och vind utifall att jag skulle få för mig att åka upp till fjällen någon gång.

Det kanske inte är tunneltält jag ska ha i första hand? Jag vill inte köpa något jättedyrt eftersom jag inte vet hur detta kommer utveckla sig, begagnat går bra också om ni har tips på sådant. Hellre begagnat och kvalitet än nytt och dåligt.

Om ni orkar så vore jag mycket tacksam för lite tankar här!
 
Jag har som sagt inte tänkt vandra superlångt till att börja med utan det är viktigt att det är lite trevligt att vara i om man slagit läger. Men så gör man kanske inte, sitter i sitt tält? Som sagt, nybörjare här!
 
Man gör som man vill ! Gillar oxå att vara i tältet en del, man kan läsa och laga käk, speciellt om det regnar. Då är det bra med ett något större och bekvämt tält, 2p även om man är själv. Då ska man absolut inte välja ett litet minitält som bara passar för att sova i.

Jag har Tarptent Double Rainbow, perfekt för skogen.
 
För vårt klimat skulle jag börja med att välja ett tält enligt sk skandinavisk design, dvs kopplade inner- och yttertält som reses samtidigt. Det skyddar innertältet och gör uppsättning/nertagning betydligt snabbare vid nederbörd.

Valet mellan tunnel resp självstagande tält är individuellt, självstagande kan vara en fördel om du tältar på hårt underlag ex i skärgården men samtidigt kommer den designen med ökad vikt jämfört med tunneltält för motsvarande innerutrymme.
Visst finns det rena 1 mans tält som utrymmesmässigt är ganska spartana (ex Hilleberg Akto, Soulo, Helsport Ringstind 1 mfl) eller kanske 1,5 mans varianter (Hilleberg Unna, Helsport Ringstind Pro 2 mfl) som kan vara ett alternativ om man någon gång vill sova två med någon man är väldigt mycket kompis med. Vill du däremot sova två personer bekvämt bör du titta efter ett mer anpassat tvåmans tält med liggbredd på ca 130cm. Lite efter dina krav ser Hilleberg Nallo2 ut att stämma bra eller liknande design. Just Nallo till skillnad från många tält av liknande design går att öppna upp framåt så du kan sitta i tältet och titta ut (med eller utan myggnät), andra tält har bara en sidoingång vilket lite begränsar den möjligheten. Finns ju även HB Anjan 2 som fungerar bra i skogsterräng, på kalfjället fördrar jag personligen dock ett tält där jag kan reglera draget vilket inte går on det bara är meshpaneler i innertältet, varför jag tycker Nallo är mer allsidigt. Jag förstår dock att kanske Hilleberg ligger i en högre prisklass än du tänkt dig, så se detta som lite idé input, kanske dyker något begagnat alternativ upp.
 
Tack! De där Hilleberg som du föreslår ser ju väldigt trevliga ut. De är lite dyra ja, med tanke på att jag inte vet hur kul jag kommer tycka att detta är, det var därför jag tänkte lite budget - i alla fall till att börja med. Men vad gäller vikt så är ju mitt Wolfskin G 2 faktiskt lättare än de där tälten (2,2 kg). Ni tycker inte att det kan vara ett ok val ändå?

Den här Tarptent Double Rainbow ser ju också trevlig ut men då har den inte de kopplade inner- och yttertälten vad jag kan se?
 
Frågan om val av tält kommer upp åtskilliga gånger per år på Utsidan. Svaren brukar vara mer eller mindre utförliga - och tyvärr alltför sällan ta upp en enligt mig m.fl. väsentlig aspekt: Designen. I den frågan ryms planmått, höjd, öppningarna, absider, m.m. Den fråga som ofta glöms men som jag tycker är väldigt viktig - särskilt när man inte är så vig men bekväm av sig - är fördelen med 2 öppningar, båda i liggriktningen. I bl.a. denna tråd, särskilt #10, ges lite kött på benen.
 
Ja men precis, design! Håller med. Tack, ja jag har sett att det finns mycket att läsa här redan så jag ska gå igenom det nu. Men tack så mycket för den hjälp jag fått här!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AceRimmer Tälthjälp Bo och sova 15
utesälen Tälthjälp önskas Bo och sova 16
anorthernsoul Tälthjälp Bo och sova 2
blastlast Tälthjälp Bo och sova 3
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
waltruz Tälthjälp! Bo och sova 15
knallert tälthjälp Bo och sova 1
Goffe Tälthjälp!! Bo och sova 5
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...