tält

Klart att du kan använda det om du vill. Det fungerar säkert helt okej i bra väder. Men jag skulle inte vilja tälta i det om det börjar blåsa och regna. Mitt förslag är att du skippar det tältet.

Ja undrar istället vad du har för budget till ett tält?

Hur många är ni som ska använda det? Är ni flera kan ni kanske gå ihop och köpa ett lite dyrare tält som räcker till alla.

Man kan hyra kvalitets tält som du kan använda.

Övervägt att bo på fjällstation?

Det finns många prisvärda tält, men du får säkert trippla summan som ditt tält kostade.
Det är i alla fall vad jag tycker. Man vill kunna sova bra och känna sig trygg i sitt tält för att maximera sin fjäll upplevelse.

go tur :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
There is only one way to find out... :D

Kommer förmodligen att funka skitbra om vädret är OK. Tältar du inom hyfsat avstånd från fjällstationen kan du ju i händelse av riktigt skitväder söka skydd där ifall tältet pajar, du blir blöt etc. Men skall du bara dit ett par nätter på sommaren så funkar det faktiskt helt UTAN tält i de allra flesta fall, ärligt talat...

jag ska dit ensam,tänkte först fjällstationen men billigare köpa ett tält man kan ha, helt sjuka priser o bo där,men skulle ju va enklast.Utan tält sommartid,hur menar du då? :cool: vill ju inte lägga ut för mkt pengar eftersom jag säkert inte kommer använda så många ggr,men jag får leta vidare :) jag ska va där ungefär 1 vecka.

Hur jag menar utan tält? Tja, regnar det inte (såhär års brukar det vara finväder) kan man ligga direkt på backen och sova... Blåser det satan vill man ändå ha en skapligt tält. Men jag tror ärligt talat att det funkar för dina syften, så länge det inte går sönder.

Som andra redan skrivit, det tältet du länkar till skulle inte jag ta med mig till fjälls.

Om din budget är extremt ansträngd och du inte avser använda tältet regelbundet i framtiden, kan Helsport Nordmarka 2 vara ett alternativ. XXL säljer det för 999kr just nu och är ett betydligt bättre tält för under 1000 lappen. Nordmarka 2 har låg takhöjd, men det kanske inte är avgörande för dig i detta prisläge?
http://www.xxl.se/vildmark/talt-och-sovsackar/talt/helsport-nordmarka-2-talt/p/1100093_1_style
Har du för avsikt att använda tältet mer framöver, tycker jag du borde gå upp lite i budget för att kunna välja ett bättre tält.

Oavsett vad du sover i så kommer du få betala serviceavgift för stationens tjänster oavsett du vill elr inte. Vet inte vad dem har för priser på bäddar men mixrum borde sluta på samma summa som om du skulle köpa ett fjälltält. O ska du bara göra det för en gång känns det som du lika bra kan punga ut för bädden. Annars hade jag sagt inte under 3-4000 för ett acceptabelt tält. Kan slå om till värsta ovädret på 20 minuter. O då hade jag hellre fortsatt gå till stationen än att chansa med ett "festivaltält"

Oavsett vad du sover i så kommer du få betala serviceavgift för stationens tjänster oavsett du vill elr inte. Vet inte vad dem har för priser på bäddar men mixrum borde sluta på samma summa som om du skulle köpa ett fjälltält. O ska du bara göra det för en gång känns det som du lika bra kan punga ut för bädden. Annars hade jag sagt inte under 3-4000 för ett acceptabelt tält. Kan slå om till värsta ovädret på 20 minuter. O då hade jag hellre fortsatt gå till stationen än att chansa med ett "festivaltält"

Om du väljer att tälta intill fjällstationen (förutsat att du hittar en plats) tillkommer en serviceavgift. Själv brukar jag alltid sätta upp tältet ca 1km öster om fjällstationen (precis väster om bron över Tarfalajokken) där det finns bra tältplatser och ett iordningställt servicehus (sopsortering + torrdass). Där tältar man gratis och slipper hysterin kring fjällstationen;)

Håller med smux även i denna tråd, tältar jag så blir det här.

Ett alternativ är att gå förbi fjällstationen och tälta där kittelbäcken rinner ut, dvs insteget till västra leden/Tuolpagorni.

Det finns helt okej tält för mindre än så. Marmot Limelight rea för 2300 och en del Vaude-tält för runt 2-2500 som jag skulle säga är helt okej för normal tätning på fjället så länge man inte är på Himalaya-expedition.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips