Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring

För den som vill sätta sig in i problemet med PFAS ämnen i produkter bör kolla i Reach förordningen, POPS förordningen och kandidat listan. Dessa talar då om förhållningsregler för tillverkare och importörer av produkter till och inom EU.

För att sammanfatta problemet är att det finns tusentals klassade PFAS ämnen, varav några är helt förbjuda att tillverka eller använda i produkter enligt ovannämnda förordningar, sen finns det ämnnen som är tillåtna som restprodukt i en vara/produkt i viss mängd. Sedan finns det PFAS som är oreglerade för det finns inga kunskaper om deras påverkan på miljö/människa, sedan finns det det som är på kandiatlistan för att hamna på begränsningslistan.

Det flesta DWR som innehåller PFOA, PFOS (dessa är två ämnen i PFAS) m.f är idag begränsade eller helt borta pga restriktionerna i Reach och POPS förordningarna. Vilket gör att importörer och tillverkare av produkter måste veta vad just deras produkter innehåller för kemikalier. Detta görs vid kostsamma labtester.

Men många PFAS ämnen är en restprodukt från en tillverkning och inte något man aktivt tillför såvida det inte då är för att uppnå ex. DWR. Restprodukterna (PFAS) kommer oftast in när man färgar en produkt. ex. Textil. Så varje färg i ex. En T-shirt måste därför testas enskilt för att se vilka kemikalier dessa innehåller. Så har du en T-shirt med 5st olika färger i sig, ex. Flerfärgad t-shirt. Då måste de beställas 5st labtest. Ca 2500kr / färg. Detta ska då egentligen göras vid varje tillverkningsbatch för att säkerställa att inga otillåtna kemikalier finns eller ligger inom gränsvärdena för tillåtet.

Att sätta sig in i PFAS stora problem och regler är helt omöjligt för gemeneman och dessutom omöjligt att kolla om tillverkare följer eller inte. Då man måste kolla i labtest för att verkligen veta.

Det kan vara en restprodukt från en tidigare tillverkning som har följt med i nästa tillverkningsbatch. Tex. En tillverkningsbatch som inte ska till ett EU land och inte har dessa begränsningar. Ex. USA's regler medger mer lättnader kring PFAS än vad EU gör. Detta gör att ex. Textiler som säljs i USA får innehålla PFAS ämnen som är förbjudna i EU. Och då kan en sådan textil tillföras DWR med PFAS. När sedan nästa batch med textil ska tillverkas till en Europeisk tillverkare ska göras, då följer rester med från USA batchen. Och detta skiter fabrikerna i Asienländer helt i. Såvida man inte gör oberoende labkontroller.

Mvh
 
Är det hur snabbt vattenpelarna i en duk sjunker med antal månader? Det ser ju inte så bra ut.

Stämmer ditt tält med ovanstående siffror? Skulle ditt tälts ytterduks vattenpelare vara nere på runt 1200 mm?
Jag tycker du angriper detta problem på fel sätt, och med en del felaktiga antaganden och slutsatser.

Vilken vattenpelare som anses duga är för det första varierande.
Som tidigare nämnts är det 1500 mm som "gäller" i USA.
I Sverige tycks gränsen ligga på 3000 mm för en kvalitativ silikoniserad väv, och ändå uppemot 5000 mm för en medioker PU-väv.
Man kan fundera över varför. Kanske är detta kopplat till att man i staterna främst vandrar lågland, och i Skandinavien i fjäll med högre medelvind och nederbörd? Eller så är det andra mer eller mindre logiska marknadsfaktorer som är boven.
Orsaken är dock inte så intressant i detta avseende.


Kontentan:

1. Bevisligen fungerar både 1500 och 3000 mm.
Korrekt uppsättning/sträckning (och givetvis även bra konstruktion) och innertält skyddar mot enstaka droppar, om sådana lyckas ta sig igenom.

2. Om en väv specificerad till 3000 mm fungerar till Skandinaviskt fjällväder, vilket den bevisligen gör, så är det redan "inräknat" att den fungerar även när tidens tand försämrat värdet till 1200 mm.
Du som konsument behöver inte ta hänsyn till detta och ta ytterligare höjd, då det är 3000 mm ny väv som duger.


Gällande PFAS tror jag inte att du behöver oroa dig för direkta hälsoeffekter.
 
Mycket klokt är redan sagt i denna tråd (så lämnar PFAS diskussionen till tidigare inlägg), men inte heller jag har upplevt att något tält jag använt i fjällen eller under andra omständigheter har läckt när det regnar. Då har jag tältat i fjällen i över 40 år och använt tält från Fjällräven, Caravan, Bergans, Helsport och Hilleberg. Att det blir mest dessa fabrikat beror på att jag tidigt uppskattade den skandinaviska designen som initialt Bo Hilleberg utvecklade med kopplade inner och yttertält. Jag kommer även väl ihåg en campingtur på Gotland i mitten av 90-talet när barnen var små. Vi tältade på Tofta camping med mitt Caravan Keb3 (ryggåstält, yttertält i silikoniserad polyesterväv). Vid ett tillfälle ösregnade det ett helt dygn (över 100mm) och vårat tält stod prydligt kvar och regnet pärlade av, medan andra enklare campingtält sackade ganska markant.
Mitt råd är att följa en led med stugor i fjällen, då har du alltid den tryggheten om vädret blir för utmanade och du känner dig otrygg. Det tar tid att lära sig hantera sin egen utrustning och hitta sina komfortzoner, men låt det ta den tid som behövs för att steg för steg bygga din egen erfarenhetsprofil.

Att det skall regna in i ett väldesignat tält från en erkänd tillverkare är en liten risk. Större risker ligger i blåst och väderomslag då skandinaviska fjällen ligger bara några mil från nordatlanten så vädret kan slå om snabbt, vilket även kan innebära snö sommartid. Inte heller att förglömma val av tältplats (undvik sätta upp tältet på en låg punkt, ex mossa på marken indikerar ofta att marken är fuktig och vattnet blir stående). Ett annat tips är att inte sätta upp tältet på låg mark nära en jokk som initialt kan verka mysigt och tilltalande (been there done it vilket tvingade oss att bryta kl 03 på natten när jokken snabbt stigit 50cm pga regn).
 
Jookrekord var en liten bäck på 50 cm på morgononen då vi på em åter passerade med i inkommande snöstorm i nacken var det en rytande fors på 25 m passage. Vi hann till raststugan innan snöstormen och fick tillbringa timmar därinne innan stormen avtog, vi var ca 300 som stod upp och passerade soppskålar och brödbitar tills alla fått. Veckan efter midsommar.
 
PU har många andra nackdelar, så välj inte ett PU-belagt yttertält. De är visserligen billigare, men tyngre, mindre rivstarka och PU-beläggningen åldras och delaminerar förr eller senare, oberoende av hur mycket du använder tältet. Enda anledningen att köpa ett PU-belagt tält är det lägre priset. Är det polyersterväv utåt så är det också mer UV-tåligt, men det är bara relevant om du tänkt ha det uppställt dygnet runt över hela sommaren :)

Både i fjällen och i andra berg, helst ensam och utanför alla leder. Minst två veckor långa turer - gärna längre. Så mitt 13+ år gamla tält är verkligen beprövat, bl a i 23 m/sekund vind ihop med drivande regn.

Detta kan jag relatera till :). Jag är en extrem fryslort, vilket i sig inte är farligt. Men har också lärt mig den hårda vägen att jag är ovanligt känslig för hypotermi och förfrysningsskador.

Min frys-nojja är nästan jämförbar med min eld-nojja, men bägge går ju att hantera. Man får anpassa sin utrustning, bygga sin erfarenhet, och inte ta risker som inte är värda att ta (det finns dock risker som faktiskt är värda at ta ;) ).

Du lär inte frysa ihjäl i fjällen på sommaren, om du inte har någon extrem otur (och det kan man lika gärna ha i sitt eget vardagsrum). Följer du vandringsleder är den risken i praktiken obefintlig, det dröjer inte farligt länge innan du kan få hjälp eller komma till en fjällstuga.

Ett tält börjar ju inte heller stor-läcka helt plötsligt, utan man får varningstecken med lite harmlöst dropp först. Är det något lokalt kan man lägga regnjackan utanpå sovsäcken, försöka hitta och tejpa det eventuella hålet, etc. Märker man att hela duken börjar släppa igenom vatten, får man kanske omdirigera sin tur till att gå mellan fjällstugor.

Att tänka: "vad är det värsta som kan hända?" brukar vara väldigt lugnande :). OK, din sovsäck blev blöt. Du fryser, men dör inte av det. Du har ju en hel del kläder med dig (som du förhoppningsvis lagt skyddat i någon plastkasse om du märkt att ditt tält läcker).

Hjälper inte det, får man som "det värsta" tända pannlampan (vid behov, mitt på sommaren är det ljust dygnet runt), klä på sig, packa ihop ryggsäcken, ta ner tältet (i den ordningen), och fortsätta traska efter sin tänkta rutt, eller till närmsta fjällstugan. Då håller man sig varm, och när det blivit dag och det slutat regna kan man slå up tältet och hänga sovsäcken på tork. Eller fortsätta gå tills man kommit till en fjällstuga, där det brukar finnas torkrum.

Jobbigt? Ja. Men du dör inte ;)
Tack, det hjälpte faktiskt!
 
Jag tycker du angriper detta problem på fel sätt, och med en del felaktiga antaganden och slutsatser.

Vilken vattenpelare som anses duga är för det första varierande.
Som tidigare nämnts är det 1500 mm som "gäller" i USA.
I Sverige tycks gränsen ligga på 3000 mm för en kvalitativ silikoniserad väv, och ändå uppemot 5000 mm för en medioker PU-väv.
Man kan fundera över varför. Kanske är detta kopplat till att man i staterna främst vandrar lågland, och i Skandinavien i fjäll med högre medelvind och nederbörd? Eller så är det andra mer eller mindre logiska marknadsfaktorer som är boven.
Orsaken är dock inte så intressant i detta avseende.


Kontentan:

1. Bevisligen fungerar både 1500 och 3000 mm.
Korrekt uppsättning/sträckning (och givetvis även bra konstruktion) och innertält skyddar mot enstaka droppar, om sådana lyckas ta sig igenom.

2. Om en väv specificerad till 3000 mm fungerar till Skandinaviskt fjällväder, vilket den bevisligen gör, så är det redan "inräknat" att den fungerar även när tidens tand försämrat värdet till 1200 mm.
Du som konsument behöver inte ta hänsyn till detta och ta ytterligare höjd, då det är 3000 mm ny väv som duger.


Gällande PFAS tror jag inte att du behöver oroa dig för direkta hälsoeffekter.
Ok. Det låter visserligen rimligt. Jag har hängt upp mig på att rekommendationen är 3000 vattenpelare till fjällen, och drog då slutsatsen att det inte är säkert att använda tältet efter en tids användning efter materialet bryts ner.
 
Ok. Det låter visserligen rimligt. Jag har hängt upp mig på att rekommendationen är 3000 vattenpelare till fjällen, och drog då slutsatsen att det inte är säkert att använda tältet efter en tids användning efter materialet bryts ner.
Solens UV ljus är ett tälts tillverkat av nylonväv (Polyamid) värsta fiende, inte regn. För vandringstält är det ju dock inte vanligt att de står uppställda i sol långa perioder, utan oftast packas ihop efter natten eller efter någon dags vila och lägerliv. Att nylon väv är vanligast på lättare och mer avancerade tält är för att den är starkast per viktenhet. Silikonisering ökar ytterligare rivstyrkan och åldras inte på samma sätt som den billigare PU- belagda yttertältsväven.

Polysterväv är däremot inte lika känsligt för UV strålning. Mitt Caravan Keb 3 inköpt i mitten av 80- talet med yttertält i silikoniserad polyester väv är precis lika regntätt idag som när jag köpte det, efter långt över 100 nätter. Däremot läcker tältgolvet som ett såll då PU beläggningen delaminerade och släppte för decennier sedan, så nu pensionerat.
 
Senast ändrad:
Ringstind Pro omdesignades 2020(?) om jag minns rätt då jag fick olika val för nyare och äldre när jag kollade på att köpa footprint. De finns inte med i sortimentet på hemsidan längre så lite svårt att kolla årtalet.
Helt riktigt.Köpte mitt 2021 då också en liten båge i fotändan.
 
Finns tält för fjällen med över 3000 vattenpelare på ytterduken utan PFAS och andra skadliga ämnen (tex flamskyddsmedel)? Eller tycker ni det är onödigt att oroa sig över de negativa hälsoeffekterna när det gäller sånt på tält?

Jag vill gärna ha lite marginal ner till 3000-gränsen eftersom uv-strålning osv nöter ner tältet.

Vad tänker ni kring detta?
Samtliga 2117 fjälltält klarar 3000mm och är PFC fria..........2117.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.