tält

Klart att du kan använda det om du vill. Det fungerar säkert helt okej i bra väder. Men jag skulle inte vilja tälta i det om det börjar blåsa och regna. Mitt förslag är att du skippar det tältet.

Ja undrar istället vad du har för budget till ett tält?

Hur många är ni som ska använda det? Är ni flera kan ni kanske gå ihop och köpa ett lite dyrare tält som räcker till alla.

Man kan hyra kvalitets tält som du kan använda.

Övervägt att bo på fjällstation?

Det finns många prisvärda tält, men du får säkert trippla summan som ditt tält kostade.
Det är i alla fall vad jag tycker. Man vill kunna sova bra och känna sig trygg i sitt tält för att maximera sin fjäll upplevelse.

go tur :)
 
There is only one way to find out... :D

Kommer förmodligen att funka skitbra om vädret är OK. Tältar du inom hyfsat avstånd från fjällstationen kan du ju i händelse av riktigt skitväder söka skydd där ifall tältet pajar, du blir blöt etc. Men skall du bara dit ett par nätter på sommaren så funkar det faktiskt helt UTAN tält i de allra flesta fall, ärligt talat...
 
jag ska dit ensam,tänkte först fjällstationen men billigare köpa ett tält man kan ha, helt sjuka priser o bo där,men skulle ju va enklast.Utan tält sommartid,hur menar du då? :cool: vill ju inte lägga ut för mkt pengar eftersom jag säkert inte kommer använda så många ggr,men jag får leta vidare :) jag ska va där ungefär 1 vecka.
 
Hur jag menar utan tält? Tja, regnar det inte (såhär års brukar det vara finväder) kan man ligga direkt på backen och sova... Blåser det satan vill man ändå ha en skapligt tält. Men jag tror ärligt talat att det funkar för dina syften, så länge det inte går sönder.
 
Som andra redan skrivit, det tältet du länkar till skulle inte jag ta med mig till fjälls.

Om din budget är extremt ansträngd och du inte avser använda tältet regelbundet i framtiden, kan Helsport Nordmarka 2 vara ett alternativ. XXL säljer det för 999kr just nu och är ett betydligt bättre tält för under 1000 lappen. Nordmarka 2 har låg takhöjd, men det kanske inte är avgörande för dig i detta prisläge?
http://www.xxl.se/vildmark/talt-och-sovsackar/talt/helsport-nordmarka-2-talt/p/1100093_1_style
Har du för avsikt att använda tältet mer framöver, tycker jag du borde gå upp lite i budget för att kunna välja ett bättre tält.
 
Oavsett vad du sover i så kommer du få betala serviceavgift för stationens tjänster oavsett du vill elr inte. Vet inte vad dem har för priser på bäddar men mixrum borde sluta på samma summa som om du skulle köpa ett fjälltält. O ska du bara göra det för en gång känns det som du lika bra kan punga ut för bädden. Annars hade jag sagt inte under 3-4000 för ett acceptabelt tält. Kan slå om till värsta ovädret på 20 minuter. O då hade jag hellre fortsatt gå till stationen än att chansa med ett "festivaltält"
 
Oavsett vad du sover i så kommer du få betala serviceavgift för stationens tjänster oavsett du vill elr inte. Vet inte vad dem har för priser på bäddar men mixrum borde sluta på samma summa som om du skulle köpa ett fjälltält. O ska du bara göra det för en gång känns det som du lika bra kan punga ut för bädden. Annars hade jag sagt inte under 3-4000 för ett acceptabelt tält. Kan slå om till värsta ovädret på 20 minuter. O då hade jag hellre fortsatt gå till stationen än att chansa med ett "festivaltält"

Om du väljer att tälta intill fjällstationen (förutsat att du hittar en plats) tillkommer en serviceavgift. Själv brukar jag alltid sätta upp tältet ca 1km öster om fjällstationen (precis väster om bron över Tarfalajokken) där det finns bra tältplatser och ett iordningställt servicehus (sopsortering + torrdass). Där tältar man gratis och slipper hysterin kring fjällstationen;)
 
Håller med smux även i denna tråd, tältar jag så blir det här.

Ett alternativ är att gå förbi fjällstationen och tälta där kittelbäcken rinner ut, dvs insteget till västra leden/Tuolpagorni.
 
Oavsett vad du sover i så kommer du få betala serviceavgift för stationens tjänster oavsett du vill elr inte. Vet inte vad dem har för priser på bäddar men mixrum borde sluta på samma summa som om du skulle köpa ett fjälltält. O ska du bara göra det för en gång känns det som du lika bra kan punga ut för bädden. Annars hade jag sagt inte under 3-4000 för ett acceptabelt tält. Kan slå om till värsta ovädret på 20 minuter. O då hade jag hellre fortsatt gå till stationen än att chansa med ett "festivaltält"

Det finns helt okej tält för mindre än så. Marmot Limelight rea för 2300 och en del Vaude-tält för runt 2-2500 som jag skulle säga är helt okej för normal tätning på fjället så länge man inte är på Himalaya-expedition.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
sutcher Tält för fjällvandring i bl.a. Sarek Fjällvandring 75

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.