Tält/Tarp

Jo jag har sytt ett tält liknande Shangri-la modellen. Det finns många tält liknande denna . Det är ju en variant på ryggåstält fast med brutna sidor. Jag tycker att modellen känns väldigt vindsäker.
Jag gjorde ett "halvflytande" golv som jag fäste mot tältet med myggnät så jag kan reglera ventilationen genom att öka spalten mellan väggarna och marken.
För att få myggtätt så satte jag en innervägg av myggnät en bit in i tältet. Denna sys fast i befintliga väggar och golv. Detta gör att man slipper att ha ett helt myggnät och sparar vikt.
För att minska kondensen så gjorde jag stora ventiler på kortsidorna.
Lite svårt att förklara - titta på bilderna.....

/jonas

Tack för bilderna då ser man mycket tydligare.

Är alla "trianglarna" lika stora?

Har du också köpt tyg från Thru Hiker?

Får hoppas att dollaren sjunker en aning bara.

Gott Nytt År förresten...

/Fjällarne

Nej, trianglarna är olika stora. Jag har en ritning i Visio någonstans.
Skall se om jag kan få fram den.
Jag började mitt tältsyende med att köpa ett tarp kit från Ray Jardine och var väldigt nöjd både med resultatet och med tyget. När jag så skulle göra ett tält så utgick jag från dimensionerna på tyget i det tarp kittet så att jag skulle kunna använda det. Men jag tror jag valde ett extra långt tält med bug-tent för att få allt tyg.

/jonas
 
Öppning

jnywall: Ditt tält ser mycket bra ut. Jag har funderingar på att sy något liknande (dvs en modifierad variant av ett av mina tidigare tält). Håller med om att det nog är ett av de mest vindsäkra lösningar man kan välja. Min bedömning är att det är vindsäkrare än t ex GossamerGears TheOne eller SMD Lunar.

Löst hängande myggnät runt om och inget golv är det som nog skulle passa mig bäst. Och en ganska låg profil när duken är neddragen i stormläge, nära marken runt om, eftersom jag räknar med att 9 nätter av 10 kunna använda det med rejäl luftspalt mellan duk och mark. Då blir behovet av ventil som sagt lägre. Men den modell på ventil du har är exakt den jag skulle välja. Sydd så att den spänns upp genom att fästas vid topplinan för att slippa en separat marklina.

Jörgen

Hur tänker du dig öppningen in till tältet? Två blixtlåsar som på ditt andra tält eller...

Tänker du ligglängd mellan stavarna eller tänker du förbi en stav... om du nu förstår vad jag menar?
 
Hur tänker du dig öppningen in till tältet? Två blixtlåsar som på ditt andra tält eller...

Tänker du ligglängd mellan stavarna eller tänker du förbi en stav... om du nu förstår vad jag menar?

Ja, jag tänker mig dubbla blixtlås så att man kan fälla upp ena långsidan helt för att behagligt kunna äta frukost i sovsäcken när det inte regnar.

Jag förstår vad du menar med stängerna. Om jag minns rätt har jag 2 m mellan dem nu, vilket i teorin innebär att man kan ligga mellan dem. I praktiken så stöter sovsäcken emot när man är över 190 cm som jag och eftersom marken i fält normalt är lite knögglig så blir det nästan alltid så att jag ligger en smula diagonalt. Jag vet inte riktigt om jag skall förlänga avståndet ordentligt, till 230 cm eller så, för ryggåsen, eller om jag skall köra en kompaktare variant och s a s ligga en smula i absiderna. Det senare funkar fint om man är ensam, men skall man ligga två i tältet så behövs nog den längre varianten.

Samtidigt vill jag inte få för långa långsidor med vad det innebär i form av vindfång. Inte heller vill jag få för stora absidväggar, som antingen är för upprättstående eller för liggande. Men jag tänker mig ett tält som är något lägre och sannolikt bredare än det nuvarande när det är i "stormläge".

Det är många faktorer att väga för och emot, och som du märker är jag inte färdigtänkt ännu. Så därför är jag intresserad av den lösning du väljer.

Jörgen
 
Jo jag har sytt ett tält liknande Shangri-la modellen. Det finns många tält liknande denna . Det är ju en variant på ryggåstält fast med brutna sidor. Jag tycker att modellen känns väldigt vindsäker.
Jag gjorde ett "halvflytande" golv som jag fäste mot tältet med myggnät så jag kan reglera ventilationen genom att öka spalten mellan väggarna och marken.
För att få myggtätt så satte jag en innervägg av myggnät en bit in i tältet. Denna sys fast i befintliga väggar och golv. Detta gör att man slipper att ha ett helt myggnät och sparar vikt.
För att minska kondensen så gjorde jag stora ventiler på kortsidorna.
Lite svårt att förklara - titta på bilderna.....

/jonas

Ursäkta att jag kommenterar igen...

jag blir bara så inspirerad när jag tittar på bilderna av tältet du sytt.

Några fler frågor:

Varför har du stavarna med spetsen uppåt? Har du ett "hål" i taket för att få den på plats eller vad har du för förstärkning?

Du har inga problem med kondens så du behöver ett extra skydd för sovsäcken?

Fungerar det för två personer - jag menar ligglängden på var sin sida om staven?

Skulle det vara en fördel att ha extra fästen mitt på sömmarna på långsidan för att fästa snören i så man kan "dra ut" sidorna ännu mer (oj vilken konstig svenska det blev - hoppas du förstår)? Mer vindtåligt, större volym inne i tältet?

De små öglorna du har på ventilerna, är det för att kunna reglera och nästan stänga dem när orkanen kommer?

Var har du köpt tyget och vad kallas färgen?

Så en sista kanske underlig fråga. Om man har myggnät längst hela tältet (vid marken) behöver men då någon mellanväg med nät? Föhoppningsvis så borde myggen stanna ute ändå???

Så tack än en gång för både detaljerad ritning och bilder. Skicka gärna fler bilder på detaljer.

Jag kommer säkert på fler frågor...

/Fjällarne
 
Fjällarne;402956 sa:
Ursäkta att jag kommenterar igen...

jag blir bara så inspirerad när jag tittar på bilderna av tältet du sytt.

Några fler frågor:

Varför har du stavarna med spetsen uppåt? Har du ett "hål" i taket för att få den på plats eller vad har du för förstärkning?
Jaaa. det kan man fråga sig... :)
Jag tänkte nog att det var bättre om jag hadde en så liten kontaktyta mot tältet som möjligt för att behålla formen på duken samt att det var lättare att göra skydd för spetsarna i taket än att göra dom för golvet....
Först förstärkte jag punkterna med extra tyg eftersom det kommer att vara mycket stress just där, sen vek jag till två "fickor" i ett tjockare nylontyg som jag sydde fast i taket. Dom ser ut som små rör och gör att stavarna sitter där dom skall.

Du har inga problem med kondens så du behöver ett extra skydd för sovsäcken?
I och med att jag kan öppna upp en luftspalt mellan tält och mark och har ventiler i nockarna så få man en bra luftcirkualation. Jag har inte märkt av kondens.

Fungerar det för två personer - jag menar ligglängden på var sin sida om staven?
Ja inga problem för 2 personer runt 1.70 korta + 2 medelstora hundar.
Den bakre staven brukar jag luta lite snett bakåt så den inte står ivägen.
Tältet har dessutom öglor i nocken på utsidan så man kan sätta upp tältet utan stavar på insidan - som en tarp, mellan t.ex 2 träd.

Skulle det vara en fördel att ha extra fästen mitt på sömmarna på långsidan för att fästa snören i så man kan "dra ut" sidorna ännu mer (oj vilken konstig svenska det blev - hoppas du förstår)? Mer vindtåligt, större volym i tältet?

Jag såg inget behov av detta. På en rak tarp så behövs det eftersom den har en lång obruten yta som slackar innåt även om den är väldigt spänd. Genom att tältet är bredast mittpå så får man denna funktionen inbyggd, det slackar väldigt lite.
För att strama upp tältet ännu mer i hård vind så satte jag extra snören inte bara i alla hörn utan även mitt på alla sektioner.

De små öglorna du har på ventilerna, är det för att kunna reglera och nästan stänga dem när orkanen kommer?
Precis... Kanske finns ett bättre sätt men detta funkade bra.

Var har du köpt tyget och vad kallas färgen?
Tyget (förutom golvet) kommer från http://www.rayjardine.com och är ett extra långt Tarp Kit + Net Tent. Färgen var nog Royal Blue. Golvet är en lite kraftigare silnylon från www.shelby.fi.

Så en sista kanske underlig fråga. Om man har myggnät längst hela tältet (vid marken) behöver men då någon mellanväg med nät? Föhoppningsvis så borde myggen stanna ute ändå???
Mellanväggen gör att man kan öppna upp helt vid fint väder utan att släppa in dom små blodsugarna.
Så tack än en gång för både detaljerad ritning och bilder. Skicka gärna fler bilder på detaljer.

Jag kommer säkert på fler frågor...

/Fjällarne
Fråga på så skall jag försöka svara.

/jonas
 
Ser bra ut

och mkt imponerande med sömmått på 1/10 000 ;-)
Som så riktigt påpekats är kondens en funktion av kall vägg och bristande ventilation, vårt gamla Tarfalatält, 3 p, ryggås, med Al-nylontak som inte går fullt ner utom på långsidorna. Synnerligen sällan några som helst tendenser till kondens. Trots löst innertält gick det bra att sätta upp yttertältet först och sen i skydd av tak resa innertält i skydd. 3 kg och inte till salu då jag brukar yttertaket som rejäl tarp.
Jörgen, din egen dimesionering gör ju att din sovlängd borde vara 2,3-2,4 då både fötter och sovsäcks flyff skall få plats.
Fråga på tältritningen, del 3 på 1,2 höjden verkar ha en båglinje vid basen, radie eller diameter på denna?
//J
 
Jörgen, din egen dimesionering gör ju att din sovlängd borde vara 2,3-2,4 då både fötter och sovsäcks flyff skall få plats.
//J

Jag minns inte de exakta måtten, men den variant som liknar jnyvalls har ungefär 2 m takås (mellan pinnarna som har spetsarna upp genom öljetter i taket) samt 80-100 cm triangulär absid i varje ända. Total längd närmare 4 m alltså, vilket betyder att det är mycket gott om plats för en lång räkel som jag om man ligger på någon sida om mittlinjen.

Jörgen
 
och mkt imponerande med sömmått på 1/10 000 ;-)
Som så riktigt påpekats är kondens en funktion av kall vägg och bristande ventilation, vårt gamla Tarfalatält, 3 p, ryggås, med Al-nylontak som inte går fullt ner utom på långsidorna. Synnerligen sällan några som helst tendenser till kondens. Trots löst innertält gick det bra att sätta upp yttertältet först och sen i skydd av tak resa innertält i skydd. 3 kg och inte till salu då jag brukar yttertaket som rejäl tarp.
Jörgen, din egen dimesionering gör ju att din sovlängd borde vara 2,3-2,4 då både fötter och sovsäcks flyff skall få plats.
Fråga på tältritningen, del 3 på 1,2 höjden verkar ha en båglinje vid basen, radie eller diameter på denna?
//J
Ja måtten är exakta :) Det blir så när man räknar trigonometri i excel och inte avrundar....
Båglinjen är mer en "tänkt linje".
Ett tag var jag inne på att göra en s.k catenary line (kedje-linje???) men jag ändrade mig på den punkten - dels var det besvärligt att få fram måtten på en sådan och sedan såg jag inte att det skulle ge någon vidare effekt på den korta sträcka som det gäller här.
På en lång tarp kan jag se nyttan med den formen men inte här.
Både MSR's Twin Peaks och BD's BetaMid har väldigt definierade catenary ridgeline - så endel tyckr visst att det är bra...

/jonas
 
Sömmar

Minibump

Hej, jag har precis fått hem fyra meter av shelbys PU-belagda tarpväv.
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_29_165&products_id=90
Tanken är att sy ihop så det blir ca 3x2 m, enkelt och bra, funderar även på kardborre runt om så man kan göra en påse av tarpen smidigt. (ála bivacksäck med inspiration från fjellduken)

Jag har en fråga, hur ska jag sy?
Vika tyget, en, två, tre ggr? Någon som har sytt i samma material?
Eftersom jag glömde köpa tejp tänkte jag fulfixa med silvetejp. För den där geniunt hemmasnickrade känslan. Våtrumsilicon fungerar på PU-belagda vävar annars?

Erfarenheter och tips någon?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Piranha_paradise Tält vs Tarp Gör det själv 11
AndersÅström Hjälp med tätning av tält Gör det själv 6
vandrafjäll Utrustning och teknik för att resa Tipi i storm Gör det själv 26
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
MadMonthicebeer Sy eget tält Gör det själv 6
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
Dobbis Fräscha upp äldre tält Gör det själv 11
magnus ul 1 persons tält under konstruktion Gör det själv 5
LightDan Torrt Terra Nova-tält Gör det själv 8
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
dadoni Tvätta / reparera tält ?? Gör det själv 7
paerl Tält Gör det själv 22
Lindeman Modifiera 3-säsongs Marmot-tält-förlänga ytterduk ? Gör det själv 10
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
jamo Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg? Gör det själv 12
Samhällsflykt Vinterfodra tält med nödfilt? Gör det själv 46
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
grpn Hemslöjdat tält i Afrika Gör det själv 13
crall.scout Tält för 2 Gör det själv 25
perdans vanligt tält som taktält ? Gör det själv 14
hannulan Gammalt tält Gör det själv 2
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
Vräkbjörn Fixa småslitet HB-tält. Gör det själv 0
majjen Laga tält i fält? Gör det själv 14
Pappan Impregnera tält Gör det själv 14
clindh Ulrika syr tält - kolla in hennes blogg Gör det själv 8
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
andy69 Sy om Hilleberg tält? Gör det själv 1
pultost material för tält-"eyebrows" Gör det själv 3
yakman sy eget tält!? Gör det själv 7
Hundföraren Laga tält Gör det själv 12
Maua Ventil i Vaude Taurus-tält? Gör det själv 0
Edsbyn Sytt tält? Gör det själv 6
IslandTraveller Laga tält permanent Gör det själv 5
Olaa Bågar till tält. Gör det själv 2
rubing Sy tält Gör det själv 4
teepee sy tält Gör det själv 3
chst Sy tält Gör det själv 6
Filip J Laga tält! Gör det själv 2
donga Design av tält...samt detaljer... Gör det själv 3
Näpen Slå öljetter i tarp? Gör det själv 34
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
vandrafjäll Billig tarp Gör det själv 21
Mullemek Hur rullar jag ihop tarp-linorna? Gör det själv 27
Grönblad tarp -Kolfiberrör istället för vandringsstav Gör det själv 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.