Sy ett Bivacktält

Hej!

Till sommaren har jag planerat att genomföra min första riktiga fjällvandring och traska genom Sareks storslagna natur och eventuellt, om ekonomin tilllåter ,paddla kajak i norgnorge - vilken den förhoppningsvis gör! :)

Till dessa två äventyr har tänkt att sy mig ett eget bivacktält och jag behöver nu växla lite tankar och ideer.

De kriterier tältet ska uppfylla är följande:
#1: Väga väldigt lite
#2: Vara vattentät till fullo
#3: Ta lite plats
#4: Och ha någon form utav ventelering.

Jag har tittat lite på detta tält och funderar att använda mig utav denna som riktlinje.
go.pl

Outdoor Research Alpine Bivy

Jag har väldigt liten erfarenhet utav de typer av tyger som används i dessa sammanhang. Men mitt resonemang är följande: eftersom detta tält inte har ett innertält och min sovsäck kommer att ha direkt kontakt med tältduken så måste materialet vara fullkomligt vattentät och inte släppa igenom fukt i över huvud taget men sammtidigt får tyget gärna kunna andas. Ska man använda sig utav gore-tex eller något liknande? Vilket material tror ni är det lämpligaste?

Ska man ha ett annat material som tältbotten?

Har hittat dessa tre sidor som leverar lämpliga material:
www.shelby.fi
http://www.extremtextil.de
http://www.pennineoutdoor.co.uk

Jag har tänkt att använda mig utav dessa aluminiumrör för att skapa själva bågen:
HWFPS8,5_400.jpg

http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=33_193&products_id=1114

Sedan har jag en liten fundering kring själva tillverkning. Hur sår man i sådan tyger? Man kan ju inte nåla ihop tygbitarna på samma sätt som man gör med mjuka vanliga tyger, eller? Ska man limma sömmarna med någonting för att få dem vattentäta?

Ni får gärna komma med synpunkter och konstruktiva funderingar kring projektet! Jag kommer nog att fylla på med lite mer frågor vart efter som.

Tack!
 
Jag tycker det här låter som ett sjukt kul projekt! Det vore jätteroligt om du orkar hålla oss uppdaterade om dina framsteg.

Ventilation blir väldigt viktigt. Eftersom en bivybag inte kan förlita sig på sin form för att få bort vattnet, måste duken vara ordentligt vattentät om den ska klara hällregn hela natten. En så tät duk (som kanske till och med har ett par vattenpölar på sig) kommer inte att kunna andas mycket alls.

Alla nätter jag sovit i bivybag har jag ställt kängorna så att kängskaften höll upp en så stor öppning som möjligt genom vilken jag åtminstone kunde få ut andningsfukten. Kroppsfukten blev antagligen ändå kvar i sovsäcken, men jag var aldrig ute länge nog för att det skulle bli ett problem.

Om jag vore du skulle jag försöka få till ventilationsöppningar som kan vara lite öppna även när regnet öser ner, och väldigt mycket öppna i alla andra lägen.


Försvarsmaktens Enmanstält 2000 (heter det så officiellt eller är det bara ett smeknamn?) fanns tydligen i en försöksvariant med samma material överallt, men den slutgiltiga versionen har en bottenväv som går ca 10 cm upp på sidorna, och en toppväv som täcker ovansidan. Jag vet dock inte varför de i slutändan valde olika material.

Jag skulle helt klart se till att göra gott om plats inne i påsen. Dels gott om vidd så att man kan få plats med sin fluffigaste vintersäck om man får lust till det, och dels gott om längd så att man kan ha lite packning tillgänglig inne i påsen, och så att ansiktet hamnar mitt under bågen, där man får mest plats.
 
Ska man använda sig utav gore-tex eller något liknande? Vilket material tror ni är det lämpligaste?

Ska man ha ett annat material som tältbotten?

Sedan har jag en liten fundering kring själva tillverkning. Hur sår man i sådan tyger? Man kan ju inte nåla ihop tygbitarna på samma sätt som man gör med mjuka vanliga tyger, eller? Ska man limma sömmarna med någonting för att få dem vattentäta?

GT tyg eller liknande fungerar bra då du på det sättet slipper en massa kondens men tältet blir tyngre.
Helt tätt botten unam membran skulle jag välja. Obs måste vara slitstarkt.
Tejpa ihop bitarna, sy och täta med specialtejp (om du använder GT tyg)

Shelby har snabba leveranser, är hjälpsamma och har även alla smarta småprylar du behöver.

Lägg upp lite bilder under "byggperioden" så får vi se och du får säkert bra tips och feedback påvägen.

Lycka till!
 
Tarptak blir bättre ventilerat och lättare bli torr under när det helregnar. Spill kraften på att ha roligt ute istället. Har prövat många olika puppor och de fungerar bäst när det går att sova utan tak alls.
3,5x3,5m tarp kan riggas på många sätt.
 
Fördelen med dessa är att man får supersnabba uppsätningar och ihoppackningar.

En lösning med vattentät underdel och vanlig nylon top - ventilerade ej gtxe och tarp som regnskydd kan ju vara bättre.
Men det gör att man slutkörd i brutalt taskigt väder inte bara kan hiva in säcken,liggunderlaget
och börja slagga på 3 min - utan kräver lite mer jobb.

Bättre att då köra en sån här membran bivy(ickemebran botten) och en UL tarp som komplement
Gör bottendelen så du kan byta ut det tyget lätt då det slits ut och vattentätheten blir lidande.

Gör huvudytrummet såpass stort så du kan rigga köket och värma vattnen och laga kaffe,påsmat och klä på dig hjälpligt.

Undvik och ta in packning och skalplagg så man slipper fästingar,knott och andra kryp.
Du lär få in dom ändå så det räcker.

Nu tror jag inte du tjänar så mycket mot ett riktigt enmanstält - så det kan ju vara värt och kolla på det också.
 
Jag tycker det här låter som ett sjukt kul projekt! Det vore jätteroligt om du orkar hålla oss uppdaterade om dina framsteg.

Ja absolut! Jag kommer att uppdatera här hur det går med projektet varteftersom. Har ju även en digitalkamera som mest ligger skräpar så jag kan ju ta tillfället i akt och använda den lite nu under projektets gång.


Ventilation blir väldigt viktigt. Eftersom en bivybag inte kan förlita sig på sin form för att få bort vattnet, måste duken vara ordentligt vattentät om den ska klara hällregn hela natten. En så tät duk (som kanske till och med har ett par vattenpölar på sig) kommer inte att kunna andas mycket alls.

Alla nätter jag sovit i bivybag har jag ställt kängorna så att kängskaften höll upp en så stor öppning som möjligt genom vilken jag åtminstone kunde få ut andningsfukten. Kroppsfukten blev antagligen ändå kvar i sovsäcken, men jag var aldrig ute länge nog för att det skulle bli ett problem.

Om jag vore du skulle jag försöka få till ventilationsöppningar som kan vara lite öppna även när regnet öser ner, och väldigt mycket öppna i alla andra lägen.

Det är en väldigt viktig poäng du har där. Jag har funderat en del över saken utan att egentligen kommit fram till så mycket vettigt, ett fönster med tak kanske?

Om det en fin och klar natt så är det ju bara att öppna upp själva ingången och bara ha myggnätet stängt, och det borde ju faktiskt räcka som ventilation under regnfria nätter. Att sy ett fönster i tältöppningsduken kanske skulle kunna vara en lösning. Man skulle kunna ha dubbelt tyg från toppen halvvägs ned och sedan ha en distans som lyfter upp den yttersta duken en bit ifrån den andra, och sedan längst in, alltså närmast takbågen har en en bit myggnät där kondensen kan få smita ut.

Men frågan kanske är om det räcker? Det är helt klart bättre en ingenting, men det kanske skulle vara mer optimalt att ha flera ventilationsöppningar så att luften kan cirkulera runt.

Jag har också funderat över om jag ska sätta två korta tarp-tältpinnar i varsit hörn längst ned i fotändan i säcken som kan resas med antingen en triangel i tyg eller ett snöre fäst i en tältpinne, och då kanske man lyckas minimera antalet vattenpölar uppepå säcken.

Jag skulle helt klart se till att göra gott om plats inne i påsen. Dels gott om vidd så att man kan få plats med sin fluffigaste vintersäck om man får lust till det, och dels gott om längd så att man kan ha lite packning tillgänglig inne i påsen, och så att ansiktet hamnar mitt under bågen, där man får mest plats.

Det är nog en väldigt god idé. Gör man säcken stor så blir det ju lättare att organisera sina saker därinne, så kan man byta kläder och kanske till och med få plats att laga enklare mat, om man verkligen ser till att göra den stor.


Försvarsmaktens Enmanstält 2000 (heter det så officiellt eller är det bara ett smeknamn?) fanns tydligen i en försöksvariant med samma material överallt, men den slutgiltiga versionen har en bottenväv som går ca 10 cm upp på sidorna, och en toppväv som täcker ovansidan. Jag vet dock inte varför de i slutändan valde olika material.

GT tyg eller liknande fungerar bra då du på det sättet slipper en massa kondens men tältet blir tyngre.
Helt tätt botten unam membran skulle jag välja. Obs måste vara slitstarkt.
Tejpa ihop bitarna, sy och täta med specialtejp (om du använder GT tyg)

Shelby har snabba leveranser, är hjälpsamma och har även alla smarta småprylar du behöver.

Goretex känns helt klart som rätt material just nu. Men det är dock antagligen för att det är det ända namn jag kan på ett stabilt och vattentätt tyg. Har kollat runt en del på shelby men känner att jag mest bara blir förvirrad utav alla olika tyger. De har ju ingen gore-tex men jag lyckas inte heller hitta något annat tyg som känns likvärdigt?

Dock har jag funnit dessa tyger med sökordet PTFe (=goretex materialet) på extremetextil: PTFe tyger

Vad tror du om dessa tyger? Och kan shelby ha något liknande tror du? För det är ju som du säger, shelby har alla andra småprylar som jag behöver inkl tältbågarna

Jag ska absolut dokumentera med bilder och text här i tråden!


Tarptak blir bättre ventilerat och lättare bli torr under när det helregnar. Spill kraften på att ha roligt ute istället. Har prövat många olika puppor och de fungerar bäst när det går att sova utan tak alls.
3,5x3,5m tarp kan riggas på många sätt.

Jo, nackdelen är ju att de är inte speciellt rymligt och om det regner blir det svårt att lyckas få av sig alla kläderna och krypa in i sovsäcken utan att blöta ned saker i onödan. Nästa nackdel är ju att man måste laga maten ute i regnet och dropparna faller ifrån skyn. Men jag är ändå besluten om att sy min säck. Men vi får se, kanske ångrar jag mig när jag är uppe på fjället, kanske gör jag inte det, det återstår att se.


Fördelen med dessa är att man får supersnabba uppsätningar och ihoppackningar.

En lösning med vattentät underdel och vanlig nylon top - ventilerade ej gtxe och tarp som regnskydd kan ju vara bättre.
Men det gör att man slutkörd i brutalt taskigt väder inte bara kan hiva in säcken,liggunderlaget
och börja slagga på 3 min - utan kräver lite mer jobb.

Bättre att då köra en sån här membran bivy(ickemebran botten) och en UL tarp som komplement
Gör bottendelen så du kan byta ut det tyget lätt då det slits ut och vattentätheten blir lidande.

Gör huvudytrummet såpass stort så du kan rigga köket och värma vattnen och laga kaffe,påsmat och klä på dig hjälpligt.

Undvik och ta in packning och skalplagg så man slipper fästingar,knott och andra kryp.
Du lär få in dom ändå så det räcker.

Nu tror jag inte du tjänar så mycket mot ett riktigt enmanstält - så det kan ju vara värt och kolla på det också.


Jag tror inte att jag vill ha ett tarp tält då min första känsla är att om det blir oväder så har man det inte kul där under. Men att göra en lite större bivybag kanske inte är helt dumt. Kanske till och med att man har två tältbågar så att det nästan blir som ett litet tunneltält fast utav inner- och yttertält. Så får man gott om plats och så kan man laga mat där inne om det verkligen är oväder där ute.


Tack alla för er respons! Det blir sakta mer och mer ordning ibland mina projekttankar!
 
Jag tror, utan att veta säkert, att det kommer bli grymt fuktigt i en så tight puppa även om du har ett fint goretex-tyg. Problemet kommer inifrån.

Jag sydde ett tarptält som har fungerat tillfredställande under de två nätter jag använt det. Utgick från Henry Shires beskrivning och moddade lite. Absiderna är väldigt bra tillskott i fulväder, särskilt den bakre. Det var inte jättelätt men heller inte jättesvårt att sy. Skönt att utgå från en färdig beskrivning där man får lite vägledning. Jag köpte tyger från extremtextil och tältet väger typ 850 gram, i påse med stänger och linor och markpinnar.

Det är nästan ett krav att ha ett insekts-tätt tält istället för en tarp om man skall sova i svenska fjällvärlden under sommar och tidig höst.

Lycka till med projektet. Det är svinkul med hempulade grejjer.
 
Membranväv andas dåligt när det regnar på det - men du kanske skall satsa på att ha en sektion med dubbelväv (Tältduk-Membran) som ger luftspallt på en halv dm t.ex uppe vid huvudytrymmet.

Behöver inte vara en stor del - en halvmeter*halvmeter - typ skortsenshätta.
Detta lär göra så du får fullgod fuktavgång fast du regnar inne i det nån dag.
 
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2752

beskriver ngt som funkar vid regn, även flera dagars. Vikten är är godtagbar och solo är utrymmet furstligt.

När ego var yngre och mera hårdhudad bodde ego i långt lågt tubtält mellan bivacförsöken. Med tilltagande ålder och i viss mån klokhet har han lärt sig att gilla att kunna sitta upp som omväxling, när det öser ner och helst då under torrt tak. Därav helst 2 p tält/tarpar för soloturer och 3p dito för turer på två. Bivacerna har även ego klart klaustrofobiska minnen av. Speciellt ösregnande kvällar........obra och otorrt.
Bivackutdelningsdagen ligger långt tillbaka i tiden.
 
Hej!

Lite snabba funderingar från en som sytt åtminstone ett tält.

1. Det är svårt att få till tyget och sömmarna bra runt en sådan båge. Rent instinktivt skulle jag hellre satsa på en lösning liknande den Anders Jonsson har på sin hemsida www.andersj.se. Men det är ju ditt projekt, så du vet nog vad du vill.

2. Till övertyg vill du ha lätt silnylon, och till tältgolv ett kraftigare material, förslagsvis Groundsheet (artikel 70154 ) från Extremtextil. Jag har själv köpt allt material från dem, och kan inte rekommendera någon annan. Från Extremtextil får man bra grejer, men leveransen är kanske inte världens snabbaste alla gånger.

3. Det går bra att nåla i tygerna - och ibland rent nödvändigt eftersom de är slippriga som bara den. Tänk bara på att nåla i själva sömsmånen. När allt är klart tätar du sömmarna genom att pensla på vanligt badrumssilikon som du spätt ut så att det blir hanterbart.

4. Ventileringen blir en utmaning. För det du egentligen vill sy är ju en vattentät plastpåse... Ligger du i denna och det spöregnar så har du inte mycket annat val än att bli blöt om du inte har någon annan form av tak över huvudet., misstänker jag.

5. Om du inte redan är väldigt haj på att göra bågar av aluminiumrör så skulle jag satsa på att försöka få tag på ett billigt skräptält och sno en båge ur det. Korta av den om det behövs.

Om du ids kan du kolla i min blogg om mina vedermödor när jag sydde mitt tält. Kanske kan något vara till nytta. http://www.utsidan.se/blogs/ohrnellsblogg/index.htm?tag=16

Lycka till med projektet. Hoppas att vi får se vad det blir! Och tack för att du väcker min lust att bli klar med mitt eget enmanstarptält!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
AnteÅ Måla om ett par nya skor Gör det själv 4
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
såg Göra ett yxskaft Gör det själv 24
Glännman Knut/knop som fungerar som ett snörlås Gör det själv 14
gro Behöver ett stift! Gör det själv 10
lleberg Sy ett par byxor, hjälp en nybörjare. :) Gör det själv 24
NordenJolt Sy ett tumgrepp i en foderjacka. Gör det själv 4
kanis Tidn. Gör det själv, ett nr från sommaren '09 med beskrivning om verktygsvagn i trä?? Gör det själv 5
såg sy ett vindskydd Gör det själv 1
orren86 Rädda ett par läckande meindl island pro? Gör det själv 10
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3
tompa_m Sy ett snölås? Gör det själv 2
peter1959 ett litet test... Gör det själv 65
bolibaza Sy ett innertält till en tältkåta Gör det själv 6
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
snokke Fjällräven Silhuett M15 ett bra köp? Gör det själv 0
bash Laga ett trasigt underställ Gör det själv 2
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
Håkan K Laddström till ett pannlampsbatteri Gör det själv 2
Olle W rädda ett förhållande - fixa ett therm-a-restfodral... Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.