Knut/knop som fungerar som ett snörlås

Jag har inga snörlås hemma och hinner eventuellt inte beställa..

Håller på att sätta dit en flätad rundrem som haksnöre till hatten. Är det någon som vet om en knop/knut som går att göra som skulle kunna fungera istället för ett snörlås ? Alltså en knut som glider och där man väljer hur hårt man vill ha det spänt, så man slipper göra en rosett under hakan :D

Mvh // Johannes
 
Lättaste jag kan tänka mig är att göra en hängsnara med 3 varv på ena snöret och sedan dra det andra igenom öglan bara och slå en åtta i slutet på den.

Mvh Henrik
 
Tack för tipset :)

En fråga dock, hängsnaran kan jag göra. Men vad menar du med att "slå en åtta" ?

Mvh // Johannes
 
Fra en tråd i et forum som jeg ikke kan finde igen.
 

Bilagor

  • Taltlineknop.jpg
    Taltlineknop.jpg
    9.9 KB · Visningar: 4,336
Stort tack för ytterligare tips. Ska prova ut vilken jag finner bäst för situationen.. Utsidan kan man alltid lita på :D

Mvh // Johannes
 
Måste då bara tipsa om en av mina favoritknopar:

Camel hitch (kamelstek)

Den är nästan exakt lika som knopen GJM visar två inlägg upp, men man lägger till ett varv på varje sida.
 

Bilagor

  • camelhitch.jpg
    camelhitch.jpg
    40.7 KB · Visningar: 3,082
Om det inte kommer vara så mycket belastning på knuten kan jag rekomendera följande knop.

double-fishermans.jpg


Den tror jag fungerar bra som spännanordning till hakrem.
 
Jag har inga snörlås hemma och hinner eventuellt inte beställa..

Håller på att sätta dit en flätad rundrem som haksnöre till hatten. Är det någon som vet om en knop/knut som går att göra som skulle kunna fungera istället för ett snörlås ? Alltså en knut som glider och där man väljer hur hårt man vill ha det spänt, så man slipper göra en rosett under hakan :D

Mvh // Johannes

Du har inget snörlås sittandes i ett annat plagg eller utrustning som du kan använda så länge? annars tror jag också på hängsnaran (förutsatt att den är knuten med ett löst snöre runt hatt-remmen då så du inte stryper dig själv)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.