Sy ett innertält till en tältkåta

Hej !

Jag har tänkt att jag skall sy ett innertält till min tältkåta. Jag har kollat på vad tillverkaren har för innertält och det passar inte mig i vare sig design eller pris. Har skaplig pejl på vad jag skall använda för tyg (impregnerad Ripstop-Nylon från Extremtextil) och hur det i grova drag skall vara konstruerad. Tänkte mig följande utformning.

Innertältet skall skapa en cirka 5 centimeter luftspalt till yttertältet. Den skall fästas i yttertältet med spolknappar (toggles) på sammanlagt 8 ställen på 3 nivåer. Längst ned hade jag tänkt mig att sy på en kappa av annat tyg som tätning mot golvet.

Själva tätkåtan är åttakantig med ett mått längst ned på varje sektion om 160 centimeter. En och en halv meter upp är sektionen 90 centimeter bred och högst upp är den 25 centimeter bred.

Nu till mina funderingar: Hur får jag till en luftspalt om 5 centimeter? Skall jag fästa spolknapparna med resår typ som på Hillebergstälten eller skall jag ha fast band. Jag vill ju ha ett spänt innertält så att kondensdropp rinner nedåt samtidigt som jag vill att det skall räcka hela vägen runt.

Har du några goda råd att komma med ? Har du egen erfarenhet av liknande projekt som du vill dela med dig av?

Skriv gärna en rad

Soliga Hälsningar / Bolibaza
 
Innertält höjer komforten.

Intressant ämne för vi som bor i tältkåtor (när vi är utanför hemmet då). Själv så har jag kunskapsmääsigt egentligen inget att tillföra, annat än glada och uppmuntrande tillrop.

Jag själv har en Tentipi (Moskoselkåtan Toppjakt 7) och har funderat i samma banor. På tok för dyrt innertält, om man nu tror sig klara av att sy ett själv.
Men jag har ingen egen erfarenhet att med nål och tråd sy något så stort. Klarar man av det med en vanlig hemmasymaskin ?

Vad har du själv för tält, hemmabygge, eller ?

har du någon kostnadskalkyl på materialet ?
Och vart köpte/tänker du köpa vävarna och övrigt mtrl. ?
Vore intressant om du kunde dela med dig till oss andra som funderar i samma banor

Jag själv skulle nog göra det som du är inne på, att sy spolknappar med resår. då får man ju en perfekt sträckning på innertältet. Har även ett Keron 4, där innertältet är perfekt sträckt tack vare resåren.
 
Med en vanlig symaskin

Tjena !

Jag syr i princip allt på en helt vanlig gammal grön Huskvarna hushållssymaskin. Använder 70-nålar till det mesta och 90-nålar till det som är lite grövre. För det mesta syr jag med bomull/polyestertråd där polyestern står för styrkan och bomullen sväller och tätar sömmen vid kontakt med vatten. Grövre grejor syr jag med så kallad björntråd av ren polyester.

Så särskilt svårt att sy själv tycker jag nog inte att det är. Den stora fördelen är att man kan få saker precis som man vill ha dem. Det som brukar vara lite pyssel är att lista ut mönsterkonstruktionen.

På tältkåtan har jag gjort så att jag spänt upp snören från yttertältets fästpunkter på insidan till mittstången. Därefter har jag mätt ut vilken bredd innertältets tyg skall ha för att skapa en luftspalt om 5 centimeter. De övre fästpunkterna kommer vara fasta och resten kommer vara reglerbara. Det kommer gå åt ungefär 12 löpmeter tyg som jag köpt från http://www.extremtextil.de. Spolknapparna har jag köpt från Tentipi och även hålbanden.

Nu väntar jag bara på att tyget skall komma från Tyskland. Symaskinen är nyservad och allt det andra ligger bara och väntar.

Soliga Hälsningar

:)) Bolibaza
 
Senast ändrad:
Tjena !

Jag syr i princip allt på en helt vanlig gammal grön Huskvarna hushållssymaskin. Använder 70-nålar till det mesta och 90-nålar till det som är lite grövre. För det mesta syr jag med bomull/polyestertråd där polyestern står för styrkan och bomullen sväller och tätar sömmen vid kontakt med vatten. Grövre grejor syr jag med så kallad björntråd av ren polyester.

Så särskilt svårt att sy själv tycker jag nog inte att det är. Den stora fördelen är att man kan få saker precis som man vill ha dem. Det som brukar vara lite pyssel är att lista ut mönsterkonstruktionen.

På tältkåtan har jag gjort så att jag spänt upp snören från yttertältets fästpunkter på insidan till mittstången. Därefter har jag mätt ut vilken bredd innertältets tyg skall ha för att skapa en luftspalt om 5 centimeter. De övre fästpunkterna kommer vara fasta och resten kommer vara reglerbara. Det kommer gå åt ungefär 12 löpmeter tyg som jag köpt från http://www.extremtextil.de. Spolknapparna har jag köpt från Tentipi och även hålbanden.

Nu väntar jag bara på att tyget skall komma från Tyskland. Symaskinen är nyservad och allt det andra ligger bara och väntar.

Soliga Hälsningar

:)) Bolibaza

Hej !
Vore intressant om du kunde dokumentera ditt arbete med en digitalkamera och sedan lägga ut det här. Det är nog fler än mig, som skulle tycka att detta skulle bli en intressant och trevlig tråd av detta.
Lycka till och sy inte fast något finger i duken. ;-).
 
Nu har jag börjat sy...

Hejsan !

Nu har jag äntligen börjat sy på innertältet till min tältkåta.

Först gjorde jag en mall för att få en känsla för hur det skulle se ut.

Mallen (Small).JPG

Den använda jag sedan för att klippa till tyget i 8 lika stora bitar. Kan tyckas självklart men ganska krångligt att hantera så stora tygbitar och få det helt vinkelkorrekt. Sen var det bara att börja sy med fransk sömm hela vägen. Insidan blir därigenom slätt och yttersidan får diagonala kanter som kan användas för infästning-

Forsta sommen (Small).JPG

Här kan du även se fästet för torklinan på insidan av innertältet. När sedan alla 9 bitar var sammansydda var det dags för infästningen högst upp. Jodå, det blir 9 bitar om man skall ha dragkedja i ingången. Då blir det 7 hela bitar plus två halvor.

Kantbindning (Small).JPG

Högst upp kantband jag med en tunn rem för att få stadga och styrka i fästpunkterna.

Sen sydde jag på fästena och tillverkade fästremmar.

Ovre fastet (Small).JPG

Så här långt har jag kommit just nu.

Härnäst skall jag sätta upp tältkåtan och måtta in fästpunkterna. Sen blir det till att sy på en nedre kant i annat material. Montering av dragkedja och lite annat smått och gott.

Historien fortsätter om några dagar. Håll ut för nu är jag starkt på gång.

Erfarenheten hitills är att det blir en massa tyg att hantera, men planen verkar fungera ännu.

Soliga Hälsningar

Bolibaza
 
Äntligen färdig..

Hejsan

Det blev en del syende vill jag lova.

Jag har gjort av med mer än en kilometer sytråd, 16 meter innertältsväv, 32 spolknappar och massor av resår, band och dragkedja.

Här nedan ser ni det färdiga och hoppvikta resultatet.

Fardigt (Small).JPG

Som ni ser har jag sytt på en förstärkningskant längst ned. Jag har även kantbunditt högst upp och längst ned. Dragkedjan blev tre meter lång.

Infästningarna mellan ytter- och innertält blev av klassisk Hillebergsmodell utom högst upp och vid infästningen för reglerlinorna för ventilationen. Luftspalten varierar lite grand, men rent generelt blev jag nöjd med resultatet.

Inne (Small).JPG

Inne i tältet ser det ut så här. Du kan se infästningspunkterna för torklina runt om. Förstärkningskanten sydde jag på längst ned för att få en snygg och praktisk överlappning mot innergolvet.

Luftspalt (Small).JPG

Så några tips till dig som tänkt dig att ge dig på något liknande.

1/ 80 procent tankeverksamhet och tålamod, 20 procent raksömn i många timmar.

2/ Tyget är mycket glatt och glider lätt i symaskinen. På tre meter blir det mycket fel om du inte är noggrann. Lägg därför upp allt tyg i knät och mata maskinen istället för att låta den dra in tyget.

3/ Prova dig fram till din egen modell och tänk efter före du syr. Att sprätta 3 meter är inte ett alternativ.

4/ Du behöver mycket plats för att mäta upp tyget, själv använde jag garaget.

5/ Testa vilken sömm du tycker funkar bäst. Själv gillar jag den franska varianten. Den är stark och ger en sida som är slät och en sida med en kant. Kanten är perfekt för fästpunkter.

6/ Glöm inte bort dina nära och kära. När hela köksgolvet är fullt av tyg och du är fullt koncentrerad på detaljerna är det kanske dags för mat. Sjäv har jag sytt mest när resten har sovit.

Sista frågan man kan ställa sig är om det var värt allt jobb. Helt klart var det otroligt roligt att sy något så stort. Men det är nog som med hus. Det är första efter det femte som det börjar likna något som man tänkt sig från början.

Lycka till med dina projekt och hör av dig i detta forum om du har några funderingar.

Soliga Hälsningar

Bolibaza
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
AnteÅ Måla om ett par nya skor Gör det själv 4
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
såg Göra ett yxskaft Gör det själv 24
Glännman Knut/knop som fungerar som ett snörlås Gör det själv 14
gro Behöver ett stift! Gör det själv 10
lleberg Sy ett par byxor, hjälp en nybörjare. :) Gör det själv 24
NordenJolt Sy ett tumgrepp i en foderjacka. Gör det själv 4
Suveran Sy ett Bivacktält Gör det själv 26
kanis Tidn. Gör det själv, ett nr från sommaren '09 med beskrivning om verktygsvagn i trä?? Gör det själv 5
såg sy ett vindskydd Gör det själv 1
orren86 Rädda ett par läckande meindl island pro? Gör det själv 10
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3
tompa_m Sy ett snölås? Gör det själv 2
peter1959 ett litet test... Gör det själv 65
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
snokke Fjällräven Silhuett M15 ett bra köp? Gör det själv 0
bash Laga ett trasigt underställ Gör det själv 2
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
Håkan K Laddström till ett pannlampsbatteri Gör det själv 2
Olle W rädda ett förhållande - fixa ett therm-a-restfodral... Gör det själv 0
Foosa Byta upphängningar innertält Gör det själv 4
psynoise Klibbig fällning från innertält i Haglöfs genius 20 Gör det själv 9
olaab material till innertält Gör det själv 6
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0
Smogz Tyg till innertält Gör det själv 5
Jackiie Sy i innertält Gör det själv 2
danisko Sy innertält? Gör det själv 17
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.