Etaproof eller g1000 till skidanorak?

Tänkte sy en anorak till ffa skidturer över dagen och långfärdsskridskor. Väljer material mellan polycotton eller etaproof. Det sistnämnda är ungefär tre gånger så dyrt. Har prövat någon fjällrävenjacka och jag upplevde att det blåste igenom. Skulle behöva några kommentarer av någon som använt materialen på fjället. Funkar polycotton i snålblåsten eller sa man investera i Etaproof? Johan
 

Annars är denna en underbar kompis när man åker skidor. Bra vindskydd och andas bra.

Jag är i den tanken att det i slutändan är billigast att köpa färdiga kläder även om det tar bort glädjen att vara stolt tillverkare.
 
Under dom ca tusen dagar jag använt min G1000 anorak, har jag aldrig upplevt att det har blåst igenom den. :)
 
Under dom ca tusen dagar jag använt min G1000 anorak, har jag aldrig upplevt att det har blåst igenom den. :)

Vill inte påstå att den inte är vindtät men andas sämre än ventile. Har överlevt i M59 så det går bra med selleri.

Sedan den korta skjortan är inte tänkt för busväder då ska jackan ned under rumpan och grenband är bra.
 
Senast ändrad:

Annars är denna en underbar kompis när man åker skidor. Bra vindskydd och andas bra.

Jag är i den tanken att det i slutändan är billigast att köpa färdiga kläder även om det tar bort glädjen att vara stolt tillverkare.

Den verkar helt underbar! Frågan är bara hur jag som mest sitter inomhus ska kunna motivera ett inköp... ;)
 
Tack för alla svar. Blir nog en polycotton. Både pris och hållbarhet talar för det. Vid längre tältturer kommer jag nog ändå ta en membranjacka så man är rustad för regn. /Johan
 
Jag rekommenderar etaproof, jag tror du i längden kommer bli mer nöjd med ett plagg som släpper ut fukten. Om du gör den "ren" med lite fickor och detaljer blir en lätt och på vinterturen kommer du i 9 fall av 10 välja etaproofjackan som du gjort själv åter låter skaljackan ligga i ryggan/pulkan för att enbart användas vid blötsnö. Lycka till med projektet. / Jörgen som själv sytt i G1000 och önskade att det varit 100 % bomull i efterhand...
 
Funderade just på det... Nån som vet hur det funkar numera att köpa från GB? Vad tillkommer?
Har ingen egen erfarenhet av att handla från GB efter Brexit, men gissar att det tillkommer moms och importskatt på varu- och fraktkostnaden som alla andra importköp utanför EU.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kanii Obehandlad etaproof/ventile eller liknande Gör det själv 16
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
tango Tålig tunn elastisk svart tejp eller självhäftande tyg? Gör det själv 2
ålänning Egna friluftsprylar i 3D - bra eller dåligt? Gör det själv 21
Florén Målarplast eller liknande för mönstertest Gör det själv 7
tango Enkelt utegym hemma i trädgården - byggsats eller fribygga? Gör det själv 6
såg Köpa eller sy själv en ryggsäck Gör det själv 4
tango Tjocka brickor i plast eller gummi? Gör det själv 2
Kanii Breda d-ringar eller bältesspännen Gör det själv 6
Kanii Vad kom först, fnösket eller tickan? Gör det själv 2
kanis Var köpa reflex-tyg eller/och reflex-klistermärke? Gör det själv 18
bionicon Sul-gummi typ Vibram eller liknande? Gör det själv 5
grpn Stavar som tältpinnar - spets upp eller ner? Gör det själv 10
danne_doppsko Täta handskar med seamsealer eller liquisole? Gör det själv 10
Vättlefjäll Trimma Primuskök, UL eller brandfarlig idioti? Gör det själv 7
Damberg Test av impregnering för kläder? Nikwax eller Herdins? Gör det själv 0
Karhu Matrialval, fleece eller pälsfiber? Gör det själv 4
jmlove Köpa kolfiber eller glasfiberstång Gör det själv 4
Ånkan G1000-väv och bussarongmönster Gör det själv 1
Brune Fjällräven G1000 Gör det själv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.