ett litet test...

Testade o fick det resultatet jag förväntade mig, koktiderna är samma som med ett Trangiakök.
Fick från den lokala cateringfirman burkar, som jag fixade till, ska nog göra lite lufthål nedtill på dem ochså.
 

Bilagor

  • PICT0111.jpg
    PICT0111.jpg
    122.2 KB · Visningar: 1,717
  • PICT0124.JPG
    PICT0124.JPG
    184.3 KB · Visningar: 1,577
  • PICT0117.jpg
    PICT0117.jpg
    108.6 KB · Visningar: 1,533
Trevligt med fler köksexperiment! Undrar om det går att få upp effekten genom att borra hål längst ner längs sidorna och lägga in ett nät som kommer upp någon cm från botten, för att skapa drag underifrån. (Tänk Weber-grill.)

Dessutom börjar jag undra hur litet man kan göra ett sånt här kök. Hmm... Hur stora burkar har du kört med? Ser ut att vara en diameter på typ 15 cm?
 
Trevligt med fler köksexperiment! Undrar om det går att få upp effekten genom att borra hål längst ner längs sidorna och lägga in ett nät som kommer upp någon cm från botten, för att skapa drag underifrån. (Tänk Weber-grill.)

Dessutom börjar jag undra hur litet man kan göra ett sånt här kök. Hmm... Hur stora burkar har du kört med? Ser ut att vara en diameter på typ 15 cm?
Jo, 15 cm är nog diametern, funderar på mindre burkar, hmm, måste fortsätta testa olika varianter.
Drag blev det i burkarna så det brann som fanken, men lite lufthål här o där skadar nog inte...
Har nät som jag tänkte vika ihop o lägga i botten så blir det ännu bättre!
peter
 

Bilagor

  • PICT0125.JPG
    PICT0125.JPG
    189.7 KB · Visningar: 1,502
Testa att sätta in ett munstycke som du kopplar till en kompressor som går till en bankflaska med ren syrgas ;) Hade varit lite häftigt att se, skillnad utan, skillnad med luft, skillnad med syrgas.

// Jocke
 
Testa att sätta in ett munstycke som du kopplar till en kompressor som går till en bankflaska med ren syrgas ;) Hade varit lite häftigt att se, skillnad utan, skillnad med luft, skillnad med syrgas.

// Jocke

Åhhh, jag som hade trott att det var ett sätt att koka vatten i en panna. Nu förstår jag bättre att det är en hemmabyggd raketavfyringsramp som bilderna visar. Hur är aerodynaminken runt en kaffepanna? :)
 
Åhhh, jag som hade trott att det var ett sätt att koka vatten i en panna. Nu förstår jag bättre att det är en hemmabyggd raketavfyringsramp som bilderna visar. Hur är aerodynaminken runt en kaffepanna? :)
Hörruduuu karolina p !!!
Ingen ska komma o skämta om mina fina plåtburkar som jag jobbat med, här försöker
man vara seriös, men så trycks man ner i skiten, som om man vore riktig tokstolle....
Raketavfyrningsramp, hur långt får igentligen skämten gå ???
Och han jocke, : syrgas???näee, nu gråter jag...
Jag trodde alla skulle bli glada över mitt minitest av plåtburkar som alternativ till fabrikstillverkade kök, väntade mig varma, glada,vänliga,trevliga,positiva,peppande kommentarer...
Trodde ni på utsidan skulle bli glada, vad fel jag hade...
Nä, allt blev bara skräp,hånad o utskrattad, ska aldrig anstränga mig mer så länge jag lever...
Från en ledsen peter:(
 
Hörruduuu karolina p !!!
Ingen ska komma o skämta om mina fina plåtburkar som jag jobbat med, här försöker
man vara seriös, men så trycks man ner i skiten, som om man vore riktig tokstolle....
Raketavfyrningsramp, hur långt får igentligen skämten gå ???
Och han jocke, : syrgas???näee, nu gråter jag...
Jag trodde alla skulle bli glada över mitt minitest av plåtburkar som alternativ till fabrikstillverkade kök, väntade mig varma, glada,vänliga,trevliga,positiva,peppande kommentarer...
Trodde ni på utsidan skulle bli glada, vad fel jag hade...
Nä, allt blev bara skräp,hånad o utskrattad, ska aldrig anstränga mig mer så länge jag lever...
Från en ledsen peter:(

Nämen jag tycker det var spännande! *stryker medhårs*
 
Det finns fina exempel på vedkök gjorda av IKEAs bestickställ ordning. Har en massa hål i sig, men måste matas från toppen, om man inte gör ett större hål som peter här gjort.
 
Hörruduuu karolina p !!!
Ingen ska komma o skämta om mina fina plåtburkar som jag jobbat med, här försöker
man vara seriös, men så trycks man ner i skiten, som om man vore riktig tokstolle....
Raketavfyrningsramp, hur långt får igentligen skämten gå ???
Och han jocke, : syrgas???näee, nu gråter jag...
Jag trodde alla skulle bli glada över mitt minitest av plåtburkar som alternativ till fabrikstillverkade kök, väntade mig varma, glada,vänliga,trevliga,positiva,peppande kommentarer...
Trodde ni på utsidan skulle bli glada, vad fel jag hade...
Nä, allt blev bara skräp,hånad o utskrattad, ska aldrig anstränga mig mer så länge jag lever...
Från en ledsen peter:(

Förlåt. Min pik var riktad mot Joakim A, inte mot dig. Inte ska man sabba något så fint med att fuska och tillsätta syre. Jag tycker den var jättefin, på riktigt. Nästa gång jag behöver en minieldningstunna så ska jag med ömma minnen ta fram den här tråden och följa mästaren. "Lead me and I will follow!"
 
Det finns fina exempel på vedkök gjorda av IKEAs bestickställ ordning. Har en massa hål i sig, men måste matas från toppen, om man inte gör ett större hål som peter här gjort.

Har kikat lite på såna, men jag tror att man med konservburkskonceptet kan utnyttja vinddrag bättre (skorstenseffekt) samtidigt som man gör köket mindre vindkänsligt.

Men jag bara antar... ingen som kan köra ett jämförande test? ;)

//johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
AnteÅ Måla om ett par nya skor Gör det själv 4
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
såg Göra ett yxskaft Gör det själv 24
Glännman Knut/knop som fungerar som ett snörlås Gör det själv 14
gro Behöver ett stift! Gör det själv 10
lleberg Sy ett par byxor, hjälp en nybörjare. :) Gör det själv 24
NordenJolt Sy ett tumgrepp i en foderjacka. Gör det själv 4
Suveran Sy ett Bivacktält Gör det själv 26
kanis Tidn. Gör det själv, ett nr från sommaren '09 med beskrivning om verktygsvagn i trä?? Gör det själv 5
såg sy ett vindskydd Gör det själv 1
orren86 Rädda ett par läckande meindl island pro? Gör det själv 10
tompa_m Sy ett snölås? Gör det själv 2
bolibaza Sy ett innertält till en tältkåta Gör det själv 6
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
snokke Fjällräven Silhuett M15 ett bra köp? Gör det själv 0
bash Laga ett trasigt underställ Gör det själv 2
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
Håkan K Laddström till ett pannlampsbatteri Gör det själv 2
Olle W rädda ett förhållande - fixa ett therm-a-restfodral... Gör det själv 0
bananmannen Litet knivblad och tänger av trä. Gör det själv 3
magnus ul Tarp test i Sarek 2011 Gör det själv 10
aguila Göra eget vattenpelar test? Gör det själv 34
manlan Test av impregneringsmedel? Gör det själv 7
Damberg Test av impregnering för kläder? Nikwax eller Herdins? Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.