Göra ett yxskaft

Hej!
ska göra ett yxskaft från nått träd. eftersom de yxskaft som säljs passar inte till yxhuvudet.
Nån som vet nått bra träslag som jag ska ta och göra ett yxskaft av?
 
Björk går bra, mig veterligt så användes björk förr (på farfars & farfars fars tid) till detta, innan importen av hickoryskaft från Amerika tog fart. Gärna kvistfri björk, du får gärna berätta hur det går för dig att göra ett skaft, med bilder på hur yxan ser ut. Får du inte tag på någon björk, så får du göra av dig, så "karvar jag sta motorsågen" & fäller en björk, kapar till en stock på en meter till dig, behåller resten av björken till ved, så kan du få provhugga sedan, om du vill.
 
tips från yle

http://svenska.yle.fi/artikel/2008/06/08/yxskaft
Hade samma planer själv men mest för att det är kul att göra sitt eget skaft.
Så tänkte piffa upp en gammal yxa som jag har liggande från gud vet när med ett nytt skaft och fann då länken ovan

Notera killens likhet med boxer reklam killen ;)

Björk och Syren var de trädslagen jag fick rekommenderat till mig, med tonvikt på att det måste vara snustorrt
 
Gammal kunskap

Ask var det trädslag man använde till alla skaft (yxa, hammare, slägga) i Sverige (åtminstone södra delarna) förr i tiden, innan man fick tillgång till importerad hickory. Björk kan nog också gå bra, men det är inte på långa vägar lika hårt och starkt som ask. Syren vet jag inget om, men kanske inte heller är så tokigt med tanke på att ask tillhör syrenväxter.
 
Alla yxskaft tillverkas med övermått i huvudändan. Det förutsätts att den som skall skafta om vet hur man gör med kniv, rasp och såg som behövs, förutom penna och papper samt sax. Klubba och hammare samt linolja behöver du oxså.

En filklove i bänken gör att man slipper hålla både skaft och verktyg samtidigt. Den som bara har skruvstycke kan av ett vedträ göra en skafthållare utan större besvär. Det är enklast att bearbeta skaftet i huggriktningen, fäst det så.

Mät upp hålets båda sidor på papper i skala 1/1. Är hålet väl rostigt inuti, kan en omgång med en dubbelhuggen rundfil göra läget bättre.

Sen bestämmer man hur djup ner på skaftet yxan skall sitta. Märker upp. Kilspåret brukar man såga till 3/4 av det måttet. Ryggsåg underlättar.

Passa skaftet mot yxhuvudets innermått. När du kan få på yxhuvudet med klubbslag, skaftet mot mellanläggs träbit på golvet, har du snidat färdigt. Går skaftet ner i hålet lätt har du tagit bort för mycket och får börja om med ett nytt skaft.

Såga av tappen och driv ner kilen.
Slipa yxan och olja in ändträt på skaftet.
Städa arbetsbänken.
go tur
 
Senast ändrad:
Redskapsträ, som ask till yxskaft, björk till långskaft, torkades lavat med stickor för luftningen två år under huset, innan de granskades, sorterades och bearbetades. Tålamod och planering som vi nordbor är kända för har nog en solid grund att bygga på.

Så mitt råd till Torgny blir nog slöjda på ett färdigt skaft, annars är det fara att du glömmer projektet.
go tur
 
Äsch vad ni ska krångla till det. Lämna bara lite utstickande kil som ni kan efterknacka om ni inte hinner vänta i flera år på att virket ska torka.
Jag har använt björk och rönn, rönnen är seg - och svårtäljd torr.
 
Släggskaft finns också, ofta i större dimensioner än yxskaft (tjockare alltså) men de är väl i regel raka.
Jag ville hur som helst ha ett rakt skaft och hade rätt stort öga i yxhuvudet, men ändå ha ett lätt skaft. Det blev släggskaft från en tyskklingande bygghandel och en stund med täljyxa, sen kniv, för att smala av resten av skaftet. Blev bra, lätt och fin yxa med långt skaft som har hållit bra till fäktning.

Släggskaft känns lite sprött på nå vis, inte samma seghet som ask. Men å andra sidan hade jag en kvist i förra skaftet som var ask och det slog jag av vid kvisten ganska snabbt.

Apropå seghet: jag behövde en billig yxa för en stor modifikation och valet föll på en med blått glasfiberskaft. Det tog evigheter att borra bort skaftet ur ögat! Luktade inte så gott heller.
Sen skar jag till yxhuvudet med vinkelslip till en smäcker egenritad variant av fyrflikig huggyxa från vikingatid, lite i taget med kylning emellan för att inte paja eggens härdning. Jag är med andra ord envisare än glasfiber :)
 
Äsch vad ni ska krångla till det. Lämna bara lite utstickande kil som ni kan efterknacka om ni inte hinner vänta i flera år på att virket ska torka.
Jag har använt björk och rönn, rönnen är seg - och svårtäljd torr.

Tack. Jag var på väg att ge upp, för jag har efter helgen en skaftlös yxa i stugan. Eller två, nu när jag tänker på saken.

Perfektion är iofs vackert, men den kan också stå i vägen för att över huvud taget få något gjort.

/L
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
AnteÅ Måla om ett par nya skor Gör det själv 4
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
Glännman Knut/knop som fungerar som ett snörlås Gör det själv 14
gro Behöver ett stift! Gör det själv 10
lleberg Sy ett par byxor, hjälp en nybörjare. :) Gör det själv 24
NordenJolt Sy ett tumgrepp i en foderjacka. Gör det själv 4
Suveran Sy ett Bivacktält Gör det själv 26
kanis Tidn. Gör det själv, ett nr från sommaren '09 med beskrivning om verktygsvagn i trä?? Gör det själv 5
såg sy ett vindskydd Gör det själv 1
orren86 Rädda ett par läckande meindl island pro? Gör det själv 10
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3
tompa_m Sy ett snölås? Gör det själv 2
peter1959 ett litet test... Gör det själv 65
bolibaza Sy ett innertält till en tältkåta Gör det själv 6
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
snokke Fjällräven Silhuett M15 ett bra köp? Gör det själv 0
bash Laga ett trasigt underställ Gör det själv 2
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
Håkan K Laddström till ett pannlampsbatteri Gör det själv 2
Olle W rädda ett förhållande - fixa ett therm-a-restfodral... Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.