Göra ett yxskaft

Äh, bara att köpa en bit sågad ask eller björk, färdig torkat och klart. Försäljare av virke för snickeri (skilt från bygglador alltså) finns ju i nästan varenda större stad. Så har du nåt som håller i år istället för veckor. Kolla på eniro på sågade trävaror. Brukar alltid finnas nån. Eller kolla med småsågar.

Om man gör ett snitt längs barken på en björk bildas med tiden två valkar med vridna årsringar perfekta till att göra yxskaft av. Lite framförhållning behövs lämpligt att göra är ett bar föds det blir två yxskaft som håller i en livstid.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vet inte om det är jag som är lite trög nu men på vilket sätt passar inte de yxskaft som säljs? Efter som du ändå ska snickra ett nytt skaft, så varför inte utgå från ett yxskaft i handeln som du sedan snickrar till så att det passar?

Carl många tror att det är som med skruv och mutter. Köp och använd. Somligt är görenkelt men vägen dit är lite längre.
go tur

Det mesta funkar. Det handlar lika mycket om dimensionering. Lite intressant är att många gamla yxor man hittar har ganska tunna björkskaft. Tanken var att slippa få rekylen i händerna när man hugger en hel dag. Jämför man med gränsfors som använder väl tilltagna skaft i hickory så kan man anta att dom har en helt annan proiritering. Det enda jag kan tänka med ek är att alla täta/tunga träslag rör sig mer vid fuktvariationer. Å andra sidan är du inomhus nu och gör ditt skaft så lär träet vara så torrt det nånsin kommer vara i sitt liv. Vill också minnas att man vill ha träådringen i linje med yxhuvudet.

Problemet med ek är att det kan vara lite för hårt, dels så absorberar det inte lika mycket vibrationer som en del andra trädslag, dels så kan det vara större risk för att skaftet går av istället för att svikta vid en felträff. Hur mycket det märks om man inte använder yxan hela dagarna dag efter dag kan jag inte svara på, troligtvis inte så mycket.

Tittar man på äldre nordiska yxor har dom ofta en längre holk, och ofta björkskaft. Björken är snällare än hickory som ger ett hårdare och styvare skaft.
Kolla bilder på Billnäs eller Kellikoskki så ser ni vad jag menar.

Amerikanska yxor har oftare en annan utformning (den vi idag är så vana vid) och kan använda just hickory.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips