Rädda ett par läckande meindl island pro?

Har ett par meindl island pro som har en 5-6 år på nacken.
Upptäckte förra turen att dom släpper igenom vatten som ett såll trots impregnering med det där flytande vaxet som rekommenderas. En söm på mediala sidan har släppt också på båda kängorna.

Tänkte nu rädda dom för ytterligare en vandring i fjällen. Dom verkar läcka rätt mycket vatten runt tån och på ovansidan av framfoten. Min tanke är att dels försöka täta igen sömmen med liquisole, men kanske också kleta på liquisole längs sul-kanten och en bit upp på lädret längst fram. Kommer liquisolen att häfta och stanna kvar på lädret tror ni?

Likaså tänkte jag överge det flytande vaxet som sägs behövas för goretex-andningen (eftersom membranet uppenbarligen är paj) och istället vrida på det flötigaste tjockaste vaxet jag kan hitta.
Vilket rekommenderas isåfall?
 
Låter ungefär som om jag skrivit inlägget. Själv tänker jag köpa nya skor (utan foder den här gången). Jag tyckte inte att det var så jobbigt däremot att bli blöt om fötterna i de, det trodde jag skulle vara en betydligt värre upplevelse, så om du inte lyckas perfekt med lagningen kommer du nog stå ut ändå (det var rätt regnigt när jag vandrade i mina).

Jag tycker att fett är bättre mot vatten, så det skulle jag välja istället för vax till skorna. Lundhags säljer fett på burk. Hade lite svårt att hitta när jag skulle köpa nytt, men de har det på sin hemsida iaf.

Vilken söm du menar har jag ingen aning om (vad betyder mediala?).

Jag väntar nyfiket på sitt resultat. Kanske kan jag göra likadant med mina.
 
Det finns ju också ett tredje alternativ, fodrade kängor utan membran. De har alltså lika tjockt läder som de ofodrade, så att de blir vattentäta. Det finns inte så många modeller, Meindl gör någon modell, men vill man finna höga kängor, så har norska Varg (b l a modellerna Rastegaisa & Isogaisa) värda att titta på.
 
Fiskarsmorning, den där blå burken, 39.90 på lokala ICA butiken, 49,90 på ICA maxi stormarknad, 70 kr på skinnaffärn på gamla stan i fjollträsk, så priset är ett virrvarr...
Det skulle jag testa, vaxet har jag aldrig tyckt va nåt o ha, det är för stadsbornas fina läderstövlar när man ska glänsa på väg till bion...

Annars så sandpapprar du rent ordentligt o kontaktlimmar (låt torka till innan hopsättning) på ett tunnare skinn över läckorna, sy några stygn o fetta in sen, det kan funka.
 
Plastfodrade kängor

med 5-6 år på nacken är slut......Plastlinern som skulle hålla tätt är trasig och kass.
Troligtvis läcker det där du viker skon.
Fiskarsmorning, enkla olineade kängor varar längre och med rätt skötsel håller de dig torrare längre.
Så det är bara att gå till boden och hitta ett par nya.....
 
Jag hade ett par Lundhags som läckte som såll trots nästan en hel burk Lundhagssmorning under de första två åren. Vax hjälpte litegrann, särskilt om jag smorde varje kväll under vandring (kul? Nej.), men ffa var det sömmarna som läckte, varpå jag drog över dem alla med seamsealer. Det räckte precis en säsong, sen slängde jag fanstygen (snedgångna, läckande...) med gott samvete. Så om du vill rädda kängorna en säsong till så kan du söka efter punktläckage (sömmar, brott på goretexmembranet) och testa seamsealer/motsvarande gummilim. Det täcker bra. Kanske får du bukt med de värsta läckorna, såpass att du ändå kan vandra i kängorna.

Själv förstörde jag mina Island Pro i vintras på turskidåkning, gummit i kängorna pallade inte alls kabelbindning, som åt sig in framme i tårna. Men, det lär ju ändå inte bli någon fjällvandring i år, så det var väl lika bra (sa räven...)

PS: Peter 1959: Det där jädra vaxet får ju verkligen ingenting att glänsa, det måste du ha fått om bakfoten! Det får ju däremot fiskarsmorning, minkolja mm, i rätt doser, tillsammans med skokräm. Lägger upp en bild från senaste skoputsningen som exempel...
 

Bilagor

  • skoputs.jpg
    skoputs.jpg
    31.5 KB · Visningar: 1,578
Jag röstar för Nikwax:
34045950672798326348938568667332635621.jpg
eller
image1_c6e20e168b5f2debadd158b08866fd86.jpg
(är i princip samma sak). Jobba in med fingrarna minst tre varv, låt vila över natten mellan gångerna.

Fast... jag skulle köpa nya. Fy fan vad tråkigt de sista turerna med läckande Meindl Island Pro var. Inte särskilt kul att vara blöt och kall om tårna och trampdynan hela dagarna. Mina höll 6 år och användes ganska normalt skulle jag tro.
 
Tackar för tipsen!
Ska testa att leta efter speciella platser där det läcker. Och sen blir det till att överösa kängan med fett. Polaren min tyckte att jag borde dra upp till fjollträsk och inhandla ett par nya alpina kängor. Men att hitta ett lämpligt par, punga ut 3-5k och gå in dom när vandringen är om en vecka känns inte aktuellt.
 
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jag hade ett par Lundhags som läckte som såll trots nästan en hel burk Lundhagssmorning under de första två åren. Vax hjälpte litegrann, särskilt om jag smorde varje kväll under vandring (kul? Nej.), men ffa var det sömmarna som läckte, varpå jag drog över dem alla med seamsealer. Det räckte precis en säsong, sen slängde jag fanstygen (snedgångna, läckande...) med gott samvete. Så om du vill rädda kängorna en säsong till så kan du söka efter punktläckage (sömmar, brott på goretexmembranet) och testa seamsealer/motsvarande gummilim. Det täcker bra. Kanske får du bukt med de värsta läckorna, såpass att du ändå kan vandra i kängorna.

Själv förstörde jag mina Island Pro i vintras på turskidåkning, gummit i kängorna pallade inte alls kabelbindning, som åt sig in framme i tårna. Men, det lär ju ändå inte bli någon fjällvandring i år, så det var väl lika bra (sa räven...)

PS: Peter 1959: Det där jädra vaxet får ju verkligen ingenting att glänsa, det måste du ha fått om bakfoten! Det får ju däremot fiskarsmorning, minkolja mm, i rätt doser, tillsammans med skokräm. Lägger upp en bild från senaste skoputsningen som exempel...


jo du har rätt, tack för att du påpekade mitt snurreri ! (snygga pjukk ! )
 
Uppdatering

En liten uppdatering om hur renoveringen går:

Var inne hos en skoaffär/skomakare och pratade om sömmen som hade släppt. Dom ville inte rekommendera att sy i skon eftersom man då punkterar goretex-membranet. Det förstod ju jag också och frågade om man inte kunde slänga på tex liquisole eller någon annan form av sömtätning efter man hade sytt.
Det gick absolut inte enligt expediten för om man väl har stuckit hål i ett goretexmembran så förstörs hela membranet överallt i kängan. Eeeh? Sa jag, det kommer ju läcka in vid sömmen, men om jag doppar tån i vattnet kommer det inte läcka in där kontrade jag med.
Expediten stod på sig, minsta lilla hål i ett goretexmembran så är hela tyget förstört! Jävligt intressant tanke, jag pekade på min goretex-jacka och sa: Får jag ett hål i armen på den här jackan så kommer det fan inte börja läcka in på ryggen. Expediten svarade att det kommer det visst göra. Suck, vid det laget orkade jag inte diskutera längre utan tog mina kängor och gick.

Jag tvättade inuti den trasiga sömmen med lite aceton innan jag kletade på ordentligt med liquisole och pressade ihop sömmen med en tving. Eftersom det inte gick att få det helt tight så satte jag en bit frigolit mellan tvingen och kängan, vilket resulterade i att jag nu har två stora vita frigolitinlagringar på insidan av mina kängor (ser ni nån med dom kängorna i Jotunheimen närmsta veckorna så säg hej! :p)

Sömmen verkar sitta bra ihop med liquisolen iaf. Skönhetsmissen får väl duga. Köpte meindls fasta sportwax som jag kletade på ordentligt över hela kängan och masserade in. Trots avrådning om att värma in vax (förstör andning, skadar lädret, whatever) så ställde jag ändå in kängorna i bastun. Gore-texmembranet läcker ju tydligen ändå, och nya kängor blir det till nästa år, så jag chansade.

Efter en halvtimme hade vaxet blivit flytande och sögs upp av hela kängan. Därefter har jag dragit på ytterligare vax på ytan och ska massera in ett par varv till innan jag ger mig ut på onsdag.

Summering: Just nu känns skon väldigt ordentligt impregnerad. Lädret har fått ett härligt sobert glansigt utseende. Nu måtte dom hålla för hyffsad väta, suget efter glaciärer och toppar är enormt.

/ Eric
 
Det gick absolut inte enligt expediten för om man väl har stuckit hål i ett goretexmembran så förstörs hela membranet överallt i kängan. Eeeh? Sa jag, det kommer ju läcka in vid sömmen, men om jag doppar tån i vattnet kommer det inte läcka in där kontrade jag med.
Expediten stod på sig, minsta lilla hål i ett goretexmembran så är hela tyget förstört! Jävligt intressant tanke, jag pekade på min goretex-jacka och sa: Får jag ett hål i armen på den här jackan så kommer det fan inte börja läcka in på ryggen.

Gore-Tex är inget annat än ren och skär magi!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olle W rädda ett förhållande - fixa ett therm-a-restfodral... Gör det själv 0
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
AnteÅ Måla om ett par nya skor Gör det själv 4
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
såg Göra ett yxskaft Gör det själv 24
Glännman Knut/knop som fungerar som ett snörlås Gör det själv 14
gro Behöver ett stift! Gör det själv 10
lleberg Sy ett par byxor, hjälp en nybörjare. :) Gör det själv 24
NordenJolt Sy ett tumgrepp i en foderjacka. Gör det själv 4
Suveran Sy ett Bivacktält Gör det själv 26
kanis Tidn. Gör det själv, ett nr från sommaren '09 med beskrivning om verktygsvagn i trä?? Gör det själv 5
såg sy ett vindskydd Gör det själv 1
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3
tompa_m Sy ett snölås? Gör det själv 2
peter1959 ett litet test... Gör det själv 65
bolibaza Sy ett innertält till en tältkåta Gör det själv 6
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
snokke Fjällräven Silhuett M15 ett bra köp? Gör det själv 0
bash Laga ett trasigt underställ Gör det själv 2
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
Håkan K Laddström till ett pannlampsbatteri Gör det själv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.