Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2....

Sy ett bättre tält av ett Muzzie-dome2..

Det slog mig att jag skulle försöka göra något vettigt av ett mozzie-dome 2 "tält" som jag har.

cpic4675984d1cf2c.jpg


Ytterligare en bild finns på min sida!

Måtten är: bredd 120cm, längd 220cm, höjd 100-110cm. Nu väger det ca 1500g, det utan något regnskydd, bara de två 4m pinnarna väger 800g :-(

Det finns visserligen att köpa ett yttre regnskydd(någonstans) men det lär ju inte bidra att göra det lättare..

Vad skulle man kunna göra av stommen?, tar man bort golvet och ersätter det med ett annat mtrl, byter pinnarna, alternativt bara använda en som går diagonat över tältet istället..

Eller...ni som har sytt egna, vad tror ni om projektet, att använda stommen(myggnätet) och göra något bättre av det!

Tanket är att jag ska ha det som ett lätt enmanstält!

Hur skulle ni ha gjort?
//A
[Ändrat av andy69 2007-06-17 kl 22:45]
 
Av din viktangivelse, myggnätsinnertält 700g.
Du lär behöva bågar, yttertält, linor och pinnar. Vad får det kosta och vad får det väga?
Du lär få bekymmer göra ngt UL av det.
Kolfiberbågar finns. Lätt Belagd nylonväv även om det behövs några kvadratmeter. Persiennlinor är inte dyra och tunga. Vad vill du ha för slags pinnar och hur många?
Det finns potential i ditt projekt till ett normalviktigt 2 mans tycker jag så här mellan tummen och pekfingret.

go tur
 
Mtrl

johankse; sa:
Av din viktangivelse, myggnätsinnertält 700g.
Du lär behöva bågar, yttertält, linor och pinnar. Vad får det kosta och vad får det väga?
Du lär få bekymmer göra ngt UL av det.
Kolfiberbågar finns. Lätt Belagd nylonväv även om det behövs några kvadratmeter. Persiennlinor är inte dyra och tunga. Vad vill du ha för slags pinnar och hur många?
Det finns potential i ditt projekt till ett normalviktigt 2 mans tycker jag så här mellan tummen och pekfingret.

go tur

Som sagt, jag är tacksam för alla förslag! Jag tror att golvet i nuläget är polyester(på vissa ställen slitet). Att byta ut det mot ett lättare mtrl kan spara en del vikt tror jag..

Jag vill inte att det ska kosta så mycket, jag har ingen aning vilken mtrl jag skulle använda och vad den skulle kosta..?

Om man kunde få vikten att ligga runt 1,6kg så skulle jag vara nöjd...men det kanske är att vara optimist!

//A
 
Kolfiberbågar är dyra skall du dessutom byta ut golvlådan blir det rejält mycket tyg d v s dyrare. Svårighetsgranden där är lätt. Men maskeringstejp på matarsidan underlättar rejält.
Men som övnings objekt verkar det inte helt fel. 1,5-1,7 är nog uppnåbart.
När vi sydde vårt cykeltält, dubbelt tak, enkla väggar, var målet 1,2 det blev 1,8 utan stänger, då vi har tandemen att knyta i. Så lätta tyger att starta med är en viktig förutsättning.

go tur
[Ändrat av johankse 2007-06-18 kl 06:44]
 
Behåll stångkanalerna och sy fast dom i yttertältet. Skit i myggnätet. Sätt fast golvet på samma sätt som inner- och yttertält sitter fast i t.ex HB tält, så du kan knäppa loss eller på golvet efter behov. :)
 
Jag skulle behålla stångkonfigurationen och kanalerna. Sen skulle jag klippa bort myggnätet på långsidorna, alltså behålla det i kortändorna och kanske i taket. Kanalerna skulle jag sy fast på ett "yttertält", som på långsidorna sys fast i golvet. På kortsidorna skulle jag låta yttertältet spännas ut med snören, inte ända ner i backen utan tvärtom låta det vara ganska luftigt så att det blir lite cirklation. Ev fixa till något luftutsläpp upptill. Dragkedjan från myggnätet flyttas över till yttertältet.

Väääldigt lättbegripligt.
 
Tar form...

lapetter; sa:
Jag skulle behålla stångkonfigurationen och kanalerna. Sen skulle jag klippa bort myggnätet på långsidorna, alltså behålla det i kortändorna och kanske i taket. Kanalerna skulle jag sy fast på ett "yttertält", som på långsidorna sys fast i golvet. På kortsidorna skulle jag låta yttertältet spännas ut med snören, inte ända ner i backen utan tvärtom låta det vara ganska luftigt så att det blir lite cirklation. Ev fixa till något luftutsläpp upptill. Dragkedjan från myggnätet flyttas över till yttertältet.

Väääldigt lättbegripligt.

Intressant idé.... Skulle gärna vilja ha en liten absid oxå bara så att man kan koka mat/ha kängorna i..om man flyttar en dragkedja(det finns två) till ena kortsidan och utnyttjar det utrymmet till absid!!

Frågan är oxå hur vindtåligt det skulle vara..från kortsidorna rätt ok tror jag(med ovannämda idé)!

Inne eller utanpåliggande stänger?

Mtrl, vad ska jag använda...och vad kan det kosta!

//A
 
Nopp..

öringen; sa:
Du har ju det mesta materialet. Bara sprätta och sy :)

Jag har inget mtrl som står emot väta...men jag får väl starta med lakan, så att man får en prototyp(klipp o klistra) och sedan när modellen är klar så använder man det man ska!

Men vad..?

//A
 
Re: Nopp..

andy69; sa:
öringen; sa:
Du har ju det mesta materialet. Bara sprätta och sy :)

Jag har inget mtrl som står emot väta...men jag får väl starta med lakan, så att man får en prototyp(klipp o klistra) och sedan när modellen är klar så använder man det man ska!

Men vad..?

//A

http://www.shelby.fi har vad du behöver,210D Oxford Nylon till golv samt Nylon Tarp Fabric till väggar.
Och du,in- och utgång på kortsidan,liten absid med nät-dörr.


peter
[Ändrat av ping 2007-06-18 kl 15:09]
 
Re: Re: Nopp..

ping; sa:
http://www.shelby.fi har vad du behöver,210D Oxford Nylon till golv samt Nylon Tarp Fabric till väggar.
Och du,in- och utgång på kortsidan,liten absid med nät-dörr.


peter
[Ändrat av ping 2007-06-18 kl 15:09]

Jag skulle nog ta något annat tyg till golvet - 210D tycker jag är för tjockt och tungt - speciellt på ett lättviktstält.
Jag föreslår isåfall att du använder antingen Shelbys Nylon Tarp Fabric eller Silnylon även till golvet.

Om du vill komma undan lite tyngre men billigare så använder du Nylon Tarp Fabric i hela tältet - det väger bara 20g/m2 extra jämfört med Shelbys silnylon men är mycket billigare.

Att göra en prototyp är ju alltid bra, men det är svårt att hitta riktigt billig tyg för det ändamålet. Några förslag på sådant tyg??

/jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
AnteÅ Måla om ett par nya skor Gör det själv 4
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
såg Göra ett yxskaft Gör det själv 24
Glännman Knut/knop som fungerar som ett snörlås Gör det själv 14
gro Behöver ett stift! Gör det själv 10
lleberg Sy ett par byxor, hjälp en nybörjare. :) Gör det själv 24
NordenJolt Sy ett tumgrepp i en foderjacka. Gör det själv 4
Suveran Sy ett Bivacktält Gör det själv 26
kanis Tidn. Gör det själv, ett nr från sommaren '09 med beskrivning om verktygsvagn i trä?? Gör det själv 5
såg sy ett vindskydd Gör det själv 1
orren86 Rädda ett par läckande meindl island pro? Gör det själv 10
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3
tompa_m Sy ett snölås? Gör det själv 2
peter1959 ett litet test... Gör det själv 65
bolibaza Sy ett innertält till en tältkåta Gör det själv 6
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
snokke Fjällräven Silhuett M15 ett bra köp? Gör det själv 0
bash Laga ett trasigt underställ Gör det själv 2
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
Håkan K Laddström till ett pannlampsbatteri Gör det själv 2
Olle W rädda ett förhållande - fixa ett therm-a-restfodral... Gör det själv 0
AndersÅström Hjälp med tätning av tält Gör det själv 5
vandrafjäll Utrustning och teknik för att resa Tipi i storm Gör det själv 26
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
MadMonthicebeer Sy eget tält Gör det själv 6
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
Dobbis Fräscha upp äldre tält Gör det själv 11
magnus ul 1 persons tält under konstruktion Gör det själv 5
LightDan Torrt Terra Nova-tält Gör det själv 8
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
dadoni Tvätta / reparera tält ?? Gör det själv 7
paerl Tält Gör det själv 22
Lindeman Modifiera 3-säsongs Marmot-tält-förlänga ytterduk ? Gör det själv 10
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
jamo Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg? Gör det själv 12
Samhällsflykt Vinterfodra tält med nödfilt? Gör det själv 46
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
grpn Hemslöjdat tält i Afrika Gör det själv 13
crall.scout Tält för 2 Gör det själv 25
perdans vanligt tält som taktält ? Gör det själv 14
Piranha_paradise Tält vs Tarp Gör det själv 11
hannulan Gammalt tält Gör det själv 2
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
Fjällarne Tält/Tarp Gör det själv 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.