Sy innertält?

Jag har ett hilleberg keron 4 som jag tänker sy ett alternativt innertält till. Det är en äldre variant med nuvarande innertält i bomull-/polyesterblandning och ganska tungt. Bara innertältet väger 2kg, vilket är nästan hälften av tältets totalvikt (+yttertält, bågar och tältpinnar).

Jag vill sy ett innertält för 2 personer i myggnät och på så sätt få ett slags keron 2GT. Visserligen med ett innertält för sommarbruk, men förhoppningsvis en sådär 1,5 kg lättare än som det är nu. Blir det bra kanske jag kan komplettera med ett i nylon- eller polyesterväv. Till golvet tänkte jag använda PU-belagd nylonväv.

Dessa sidor har jag hittat där man kan beställa material (inom EU):
www.extremtextil.de
http://www.shelby.fi

Har någon erfarenhet av att sy innertält, så tar jag gärna emot tips innan jag sätter igång och börjar beställa grejer. Finns det något grundläggande fel på min design? Jag är varken van vid att sy eller att konstruera tält.:)

Bifogad bild är ett första utkast. Jag är osäker på bl a hur dragkedjorna skall lösas, hur högt upp golvväven skall gå, om (och i så fall hur) skarvar mellan vägg och tak behöver förstärkas då det ska hänga i yttertältet m m...

Jag är tacksam för all hjälp!
 

Bilagor

  • keronalt.jpg
    keronalt.jpg
    11.1 KB · Visningar: 1,151
Mönster har du ju redan i form av gamla innertältet. Mät och fotografera de tekniska lösningarna du funderar över. Ett normalvärde för golvlådor brukar ligga på 10-17 cm uppdrag. Betänk dock att golvväven väger tungt i sammanhanget. Förstärkningar, blixtlås och hållare brukar monteras på delarna före sammansättning. Förutom väv, blixtlås behöver du snören, band av ett par olika sorter, myggväv och kardborreband.
För att sy sjok som det här behöver du helst segelsömmarloft eller extra stort arbetsbord fast jag har gjort det på röjt vardagrumsgolv.
Provinnertält i IKEAS gardintyg, nät, gör nog att slutresultatet såsmåningom kommer att bli närapå perfekt!
Strykjärn är viktigt hjälpmedel, liksom sax och penna. Tålamod är en dygd.
Sömmånerna brukar vara små, men klipp lite rymligare. En batteridriven sax är bra när man skall trimma efter pennmarkeringar.
Go tur
 
Vilken kool idé!
En tanke skulle kunna vara att kolla upp ett Stalon-innertält. Jag gissar att det faktiskt är det du håller på att sy. Hilleberg säljer ju helnätsinnertält, men kanske inte till Stalon eftersom det väl inte tillverkas längre...

Att ha dragkedjorna i ett upp-och-nedvänt T tycker jag normalt är bättre än Hillebergs "ensidiga" lösning som de annars har (som gör att man öppnar ena halvan först och får krypa över varandra).

Men i det här fallet är ju utgången på "långsidan" i sovutrymmet, och det skulle faktiskt kunna räcka med ett L (med mjuk böj så att det är ett enda blixtlås) som öppnar i den halva som huvudet finns.
 
Var inte feg att beställa tyger och material långväga ifrån...

...när jag sydde som mest beställde jag från Quest Outfitters (http://www.questoutfitters.com/) och jag har alltid lyckats få bra priser, även inklusive frakt och tullavgifter i jämförelse med Europeiska sajter (jag har faktiskt bara beställt från USA).

Idéerna är bra. Att sy ett "badkarsgolv" är enklare än vad man kan tro, och att använda det gamla tältet som mall är en alldeles utmärkt lösning som sparar mycket tid och huvudbry.

Mygg/knott-nätet är lite "fjädrande" vilket gör att eventuella brister i sytekniken lätt blir förlåtna (som mitt egna tält kan skvallra om). :)

Blir lite sugen nu på att själv ta fram symaskinen...

Lycka till!
/K
 
Du kan ju fundera över att sy i extremtextils Cuben fiber och lätta myggnät. Jag har sytt en betydligt mindre och primitivare variant på innertält av detta nyligen. Blev imponerad av Cuben fiber måste jag säga. Som redan påpekats är myggnätet lite elastiskt vilket kan vara både till för- och nackdel när man mäter och syr. Lätt att mäta och klippa fel, men förlåtande när man syr.
Fundera också över att kanske inte ha nät hela vägen ned till badkarsgolvet. Det kan bli drag där. Det behöver inte vara något bekymmer, men om du föredrar att slippa detta så kan du ha lite tunn ripstopnylon de nedersta decimetrarna istället för nät.
Finns en artikel nyligen inlagd på www.fjaderlatt.se.

Jörgen
 
idéer och funderingar

Tack för era tips!

Jag har påbörjat grundläggande tältdesignvetenskap (?poäng) och fastnat...
Det är förfärligt roligt att fundera över personliga lösningar.

Det skulle vara mycket roligt att få ta del av andras tältbygge/-idéer.
Finns det någon som har vågat sig på att sy ett tunneltält?

Det är en fin och väldigt inspirerande hemsida du har Jörgen.

/daniel
 
Tycker också att det låter som en väldigt god idé. När det gäller blixtlåsen så har ju Kerontälten en lösning som innebär att man öppnar annorlunda äni t ex Nallo om jag inte mins fel? Men det är ju gott om dragkedjor eftersom det är både myggnät och tältduk i gavlarna.

Beträffande golvet så kan det ju vara en god idé att snåla på uppdraget om det nu är ett sommartält, t ex Nallo har ju ett uppdrag som bara är ett par cm, jämfört med Keron som har betydligt mer.

Blir nästan sugen att sy ett innertält till mitt Keron III som lämnar GT-absid i ena änden, och låter innnertältet istället gå ut med fotänden i andra absiden. Skulle ju göra tältet mer mångsidigt, och dessutom lättare om man kör sommarvarianten, vilket förstå kan funka utmärkt under åtminstone tre säsonger.
 
Klippa nylon

Att använda en lödkolv för att dela nylonväven verkar vara en smart idé för att förhindra fransning. Dessutom har jag mycket större vana av lödning än av att klippa mönster.:)
 
Senast ändrad:
Bra idé. Men hur brett blir innertältet om du hänger det som på ritningen? Jag skulle snedställt en sidovägg genom dra ut golvet nån dm åt om det blir mycket under 120 cm.
 
Nya alternativ

Jag har funderat mycket på olika lösningar på innertältet. Jag väntar fortfarande på att det gamla 4-personers innertältet ska komma tillbaka från hilleberg med nytt golv och har alltså inte kunnat använda det som mönster.

Jag vill sy ett nytt innertält av några olika anledningar.
För det första tycker jag det är roligt att tillverka egna grejer och att lära mig nya saker. För det andra är tältet i sitt grundutförande tungt och stort. Vi är två vuxna och två barn (9 och 15) i familjen. Ibland är vi ute alla och ibland hälften av oss.

Jag gillar idén att kunna använda utrustningen på olika sätt. Därför vill jag sy ett lätt innertält till mitt stora keron, men det kanske också kan fungera med en enkel tarp.

Problemet med den första ritningen är att jag lider av längd. Mitt keron är som sagt en äldre variant och innertältet är endast 200 cm brett och det blir knappt då jag är ca 190 cm. Jag har gjort två (egentligen flera:)) nya ritningar där jag placerar innertältet på andra hållet. På så sätt kan det bli långt nog, men den fina GT-absiden försvinner.

I det övre alternativet är innertältet centrerat, vilket ger fin höjd och utrymme på sidorna (ca 50 cm/sida) för packning. Men just nu gillar jag det nedre alternativet mest. Jag tänker mig dragkedja på långsidan. Det kan vara en spännande "planlösning" som dessutom fungerar med tarp.

I båda fallen är innertältet 120 cm brett och 210 cm långt. Takhöjd = 113 på högsta punkt. Golvet har 12 cm uppdrag, vilket gör att en våd fungerar och det behövs inte sys och tejpas i botten.

Jag har mängder med ikeas nätgardiner hemma för att testa. Jag blir glad för alla kommentarer och idéer, så säg gärna vad ni tror om det

/daniel
 

Bilagor

  • innertält03.jpg
    innertält03.jpg
    8.6 KB · Visningar: 855
  • innertält04.jpg
    innertält04.jpg
    9.5 KB · Visningar: 856

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.