Sy innertält?

Jag skulle fundera på om det inte var värt det att bara gå och köpa ett Nallo 2-innertält och sen modifiera fästpunkterna. Det väger 940 gram och kostar 1400 kr.

Eller ett Shangri-La-innertält, väger under 700 gram.

Nackdelen är att du inte kommer åt fotänden på tältet...

Eller ett Six Moon Designs Haven NetTent på 450 gram om det går in på tvären.
 
Jag skulle fundera på...

Jag har verkligen funderat och letat efter olika alternativ och dina råd är både bra och lockande, Martin. Själv hittade jag det här alternativet:

http://outdoortrekking2010.de/Zelte/Kuppel-Zelte/Tatonka-Double-Moskito-Dome.html
(tips)

60 euro (+15 i frakt) är billigt, men jag tvekar ändå. Det är något för långt och högt. Självklart är det möjligt att modifiera så att det passar någorlunda (trots kupolformen) och en extra ingång på baksidan kan ordnas.

Jag vill sy själv eftersom då får jag också själv utforma innertältet, så att det förhoppningsvis passar perfekt till yttertältet. Dessutom skulle det vara roligt och lärorikt. På de alternativen som jag tittat på när det gäller att modifiera ett färdigt myggnätsinnertält blir förändringarna tillräckligt många för att det känns mer motiverat att sy från grunden istället.

Risken finns att jag misslyckas fullständigt och i slutändan gör som du föreslog.:)

/daniel
 
Ja, det kanske är det mest lönsamma. Men jag vill kunna ha innertältet hängandes i yttertältet och slå upp dem på samma gång. Men tack för tipset ändå! Har du erfarenhet av det där tältet?
/daniel

Ingen erfarenhet av det där tältet. Men jag har erfarenhet av andra tält från Ferrino, ägt ett och bott en längre tid i ett annat. Man åker inte på några obehagliga överraskningar utan det är väl ihopsatta grejor. Lite Skoda så där.
 
Till slut blev det ett innertält. :)

Visserligen till en nyare keronmodell, men funktionen är densamma - att få en större absid och lägre vikt vid de tillfällen vi endast är två personer på turen. Jag är 188 cm lång och får plats liggendes på tvären i keron 4. Innertältets mått blev 105x204 cm, vikten ca 750g. Vi gjorde uppochnervända T-ingångar på båda sidorna. Myggnäten återstår att sys in. Vi har inte bestämt hur, men det kommer inte att bli hela myggnätsdörrar utan någon enklare och lättare lösning. Vi ska också sätta dit band för att kunna fästa upp dörrarna.

Ni som tycker att det är lätt att sy innertält är fenor på att sy! Jag assisterade min fru som gjorde grovjobbet. Sedan somnade hon.
 

Bilagor

  • DSC_0576.jpg
    DSC_0576.jpg
    32.4 KB · Visningar: 1,466

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.