Väldigt likt hillebergs matrial

Tja

Jag beställde nyligen lite matrial från extremtextiles för att komma igång med lite projekt.
Tyget jag beställde var Ripstop Nylon tent fabric silicone cotaed 50g/sqm.

Genast slet jag fram mitt Hilleberg nallo tält och kom fram till ett dom var väldigt snarlika!
Kan de vara så att de är nästan samma tyger?

Tyget ja köpte vara lite mera silicone coated på ena sidan, är de impregneringen eller? jag tänkte så iaf. Började sy min vindsäck och när jag var klar började ja grubbla på om vilken sida den siliconade sidan skulle vara innåt eller utåt...?

Lär säga att extremtextiles har helt okey leveranstider men shelby har väligt bra!
Beställde vattentäta ykk dragkedjor därifrån och dom kom på två dagar.

//Sven W
 
Ja, det är nästan samma tyger, silnylon är ju inget unikt för Hilleberg precis...
Dom påstår sig ha väldigt bra silnylon, men jag har lite svårt att tro att den skulle vara så fantastiskt mycket bättre än allt annat, dom lär ju inte tillverka den själva. och jag har inte hittat några riv-värden på dom jag köpt, brukar bara stå vattenpelare... men dom små egna tester jag har gjort av tygerna jag har köpt på extremtextil har iaf lugnat mig.

Vad jag har förstått så lägger man ett antal lager på varje sida, och lägger man ett lager mer på den ena så blir den glattare... Jag tror inte det spelar nån större roll åt vilket håll du vänder den, men om du upplever tydligt att den ena är glattare så hade jag vänt den utåt, i hopp om att vattnet ska rinna av lättare.

(silnylon=silikonbelagd nylon, oftast? ripstop)
http://en.wikipedia.org/wiki/Silnylon

(på deras "riv-test-bitar" som dom skickar med katalogen använder dom såvitt jag kan se en PU-belagd ripstop-nylon väv som "common ripstop" vilket inte alls är samma sak, då silikonbeläggningen förutom att göra tyget vattentätt, även ökar rivstyrkan avsevärt (till skillnad från PU-beläggningen). Vad jag har sett så använder dom allra flesta tälttillverkare i lite högre prisklass silikonbelagda nylon eller polyester-vävar, som båda har sina för och nackdelar.)
 
Senast ändrad:
Mycket nöjd med tyget. känns som bra kvalitet. Har dock inte testat vindsäcken ute ännu.
Det var första saken ja sydde sen skoltiden så de tog några svorord och sammanbrott innan den blev klar, men nöjd blev jag.

Vad har ni som använt silnylon kört med för stygn för bästa hållfasthet och slitstrka?
 
Den fick testas i fält för någon vecka sedan. Fungerade klockrent! Märkte inte av att den var för tät, men ja använde den bara under fikapausen.

Har sytt in dragkedjor för att ta ut armarna. de gör nog mycket till att de inte bildas kondens..
 
Har sytt in dragkedjor för att ta ut armarna.
Intressant. Jag funderar själv på hur jag ska designa vindsäcken. Har du gjort så att du kan ha armar och huvud utanför när du rastar, så att vindsäcken fungerar ungefär som en poncho? Eller sitter du helt inne i vindsäcken när du rastar.
 
vilka butiker säljer ultralätt tältväv?

Väldigt likt hillebergs matrial
Tja

Jag beställde nyligen lite matrial från extremtextiles för att komma igång med lite projekt.
Tyget jag beställde var Ripstop Nylon tent fabric silicone cotaed 50g/sqm.

Vad är adressen till dessa butiker och finns det andra som säljer ultralätt silnylon?
Tänkte sy mig ett superlätt litet tält så alla tips på nätbutiker som säljer riktigt lätt tältväv är välkommet.
/L
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
realout Tältduk typ Hillebergs? Gör det själv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.