Tält/Tarp

Hej o God Jul !

Jag blev lite taggad av ett tidigare ämne nämligen att för en nybörjare så är det bättre att börja att sy ett tält eller tarp än att sy kläder.

Säkert finns det 100 liknande frågor men då vill jag att ni hänvisar till dom...

Kanske ett enkelt som Jörgen har och visar i sin bok "Vandra fjäderlätt..." finns det lite mer detaljer om den. Visst var det två olika storlekar mm..?

Jag undrar om tyg först:

Vad är det för skillnad mellan dessa tyger och är de lämpliga att sy ett tarp/tält typ Jörgens i "Vandra fjäderlätt..."

1.1 oz Nylon Ripstop 2nds en bra variant http://thru-hiker.com/materials/breathable.php

Ripstop Nylon tent fabric silicone coated, 55 g/sqm http://www.extremtextil.de/catalog/product_info.php?cPath=21_22&products_id=476

Är det viktigt att ha sk svällande tråd och var får man tag i det i så fall?

Från en ny på detta forum...

/Fjällarne
 
Hej och välkommen i gänget! Jag, som både sytt kläder och tält i mina dar, håller INTE med om att det är enklare för en novis att sy tält än kläder, men det är ju jag det.

Jag har sytt mitt första tält i röd silnylon från extremtextil, och har beställt exakt det gröna tyget från samma ställe till mitt nästa enmanstält. Tyget är helt vattentätt och jättelätt. Man bör tänka på att göra ordentliga ventilationsöppningar så att det inte blir FÖR tätt, om man syr tält.

Jag använde superstark polyestertråd som jag köpte i närmaste gardinshop, men så här i efterhand tror jag att det hade gått lika bra med vanlig polyestertråd. Bomull vill jag undvika eftersom den suger åt sig vatten.

Om du inte kikat på Anders Jonssons gör-det-själv-projekt så rekommenderar jag verkligen en titt på hans hemsida www.andersj.se innan du sätter igång.

Och så vill jag återigen slå ett slag för IKEA:s gardintyg Sarita http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30139675, som inte bara är fjäderlätt och superbilligt, utan även KNOTTÄTT och lätt att hantera till ventilationsfönster eller annat. Mitt enmanstält kommer att bli en tarptentvariant med golv, yttertält och myggnät däremellan. Inget innertält alltså.

Lycka till. Nu tycker dottern att jag är tråkig som sitter vid datorn när jag har utlovat saffranskakbak...
 
Imho

1,1 oz ca 1,1x28,35g per sq yard ca 0,91x0,91m. Kvadratmetervikten blir rätt mycket högre....
55g per kvadratmeter, en hyfsad tarp är i min värld ca 2,5x3,2 m....
Svällande tråd, dvs poly-någonting som kärna och bomull utanpå. Nej det är inte nödvändigt men eftersom alla tillverkare brukar det så bör det finnas undelag för det....
Sömmarna bär du ändå täta med likusole eller våtrumssilikon. Speciellit yttertält och tarpar, men även ryggsäckar och packpåsar...
//J
 
1.1oz/sq yard blir ca 38g/m2. Detta är ju dock vikten på tyget innan sillikonbehandlingen. Om mitt minne inte sviker mig alldeles ger det en slutvikt på drygt 50g d.v.s. de två tygerna är i stort sett likvärdiga viktmässigt. Det som fick mig att välja thru-hikers tyg var att jag läste om någon som beställt både från thru-hiker och extremtextil (eller var det shelby) och hade problem med att beläggningen släppte på det senare. Kan vara värt att kolla upp innan man beställer.
Jag har sytt både kläder och tarptent. De två erbjuder helt olika typer av problem och det är nog väldigt individuellt vilka som ger mest huvudbry.
 
Använd polyestertråd - www.shelby.fi har en bra tråd som jag har använt.
Se till att tråden inte är för tjock - det blir jobbigt att sy då.
Om det skall vara extra starkt syr man bara flera gånger.
För att få sömmarna täta penslar du dom med vanlig våtrums silicon utspätt med lacknafta.

Till nybörjaren kan jag starkt rekomendera Ray Jardines Tarp-Kit med tillhörande bok.
www.rayjardine.com

/jonas
 
Tack!

Så har jag också firat Julen.

En riktigt härlig jul med myckt snö, julotta och julskinka.

Tack för tips och idéer.

Hur är det med kondens i ett tält med endast ett tyg som tak. Räcker det med myggnät som "väggar", för att få tillräckligt med ventilation?

Jagt har sneglat lite på GoLite Shangri-La 2 som förebild - kanske lite tuff början men...

Har någon testat den varianten med någon enkel innertält/bivack?

/Arne
 
Tyg-fundering

1.1oz/sq yard blir ca 38g/m2. Detta är ju dock vikten på tyget innan sillikonbehandlingen. Om mitt minne inte sviker mig alldeles ger det en slutvikt på drygt 50g d.v.s. de två tygerna är i stort sett likvärdiga viktmässigt. Det som fick mig att välja thru-hikers tyg var att jag läste om någon som beställt både från thru-hiker och extremtextil (eller var det shelby) och hade problem med att beläggningen släppte på det senare. Kan vara värt att kolla upp innan man beställer.
Jag har sytt både kläder och tarptent. De två erbjuder helt olika typer av problem och det är nog väldigt individuellt vilka som ger mest huvudbry.

Kan någon fler bekräfta eller dementera om tyget från extremtextil är sämre än thru-hiker?

Om man då jämför med den 2:a sorterade med beläggning på thru-hiker?

Tyvärr finns inget ljusare tyg för tillfället - visst blir det lite mörkt med ett tält i mörkt blått eller svart?

Nu är det bara att vänta på att kursen blir lite bättre på euvron eller dollaren så slår jag väl till.

/Fjällarne
 
Du har nog redan fått svar på det mesta: Thru-hikers tyg är lättare, 1.1 oz har landat runt 40-42 g/kvm vill jag minnas, när jag provvägt det på brevvågen hemma. I ett fall läckte 2:sort som jag köpte, men det var enkelt åtgärdat genom att pensla hela väven med silikon enligt instruktioner på Jim Woods sida (länk på fjaderlatt.se). Just då fanns inte 1:a sortering, annars skulle jag valt det. Den här viktskillnaden gör att jag definitivt skulle välja Thru-hikers tyg, jag är mycket nöjd med det i övrigt.

Jag har använt vanligt polyestertråd från sybehörsaffären och det har funkat bra. Jag penslar sömmarna med våtrumsilikon utspätt med ren bensin.

Vad gäller blixtlåsen så skär jag bara upp tyget (med en lödpenna) där jag vill placera det. Skär ut någon cm på varje sida i överkanten, så att man kan vika väven, och syr fast blixtlåset. Har aldrig haft problem med läckage i något blixtslås, vet inte om något tält som har skyddsflärp, så det behöver du inte bekymra dig om. Överändan av blixtlåset och infästningen där kan vara lite knepig att få snygg och tät. Men jag brukar täcka mina taffligheter med en trekantig lapp där, t ex. Denna behandlar jag ordentligt på båda sidor med sömtätningsmedel.

Jag har inte haft några ventiler på något av mina tält, eftersom principen är att lämna en mycket rejäl luftspalt nedtill i nästan alla väder, utom de värsta. Men en toppventil är ju hyfsat enkel att sy föreställer jag mig. Vad gäller mygg och dragskydd har jag använt ett slags kombinerat myggtält (överkroppen) och bivacksäck (underkroppen) i tunn ripstopnylon (också från Thruhiker). Hur dessa ser ut framgår av bilder i min bok.

Lycka till med sömnaden och håll oss gärna underrättade om fram- och baksteg.

Jörgen
 
Jo jag har sytt ett tält liknande Shangri-la modellen. Det finns många tält liknande denna . Det är ju en variant på ryggåstält fast med brutna sidor. Jag tycker att modellen känns väldigt vindsäker.
Jag gjorde ett "halvflytande" golv som jag fäste mot tältet med myggnät så jag kan reglera ventilationen genom att öka spalten mellan väggarna och marken.
För att få myggtätt så satte jag en innervägg av myggnät en bit in i tältet. Denna sys fast i befintliga väggar och golv. Detta gör att man slipper att ha ett helt myggnät och sparar vikt.
För att minska kondensen så gjorde jag stora ventiler på kortsidorna.
Lite svårt att förklara - titta på bilderna.....

/jonas

Talt1-Lattviktsenaggstaltfor2personer.jpg



Talt1-Genom%20dorren.jpg
 
Tack

Jo jag har sytt ett tält liknande Shangri-la modellen. Det finns många tält liknande denna . Det är ju en variant på ryggåstält fast med brutna sidor. Jag tycker att modellen känns väldigt vindsäker.
Jag gjorde ett "halvflytande" golv som jag fäste mot tältet med myggnät så jag kan reglera ventilationen genom att öka spalten mellan väggarna och marken.
För att få myggtätt så satte jag en innervägg av myggnät en bit in i tältet. Denna sys fast i befintliga väggar och golv. Detta gör att man slipper att ha ett helt myggnät och sparar vikt.
För att minska kondensen så gjorde jag stora ventiler på kortsidorna.
Lite svårt att förklara - titta på bilderna.....

/jonas

Tack för bilderna då ser man mycket tydligare.

Är alla "trianglarna" lika stora?

Har du också köpt tyg från Thru Hiker?

Får hoppas att dollaren sjunker en aning bara.

Gott Nytt År förresten...

/Fjällarne
 
Lycka till med sömnaden och håll oss gärna underrättade om fram- och baksteg.

Jörgen


tack för det och för alla tips.

/Fjällarne
 
jnywall: Ditt tält ser mycket bra ut. Jag har funderingar på att sy något liknande (dvs en modifierad variant av ett av mina tidigare tält). Håller med om att det nog är ett av de mest vindsäkra lösningar man kan välja. Min bedömning är att det är vindsäkrare än t ex GossamerGears TheOne eller SMD Lunar.

Löst hängande myggnät runt om och inget golv är det som nog skulle passa mig bäst. Och en ganska låg profil när duken är neddragen i stormläge, nära marken runt om, eftersom jag räknar med att 9 nätter av 10 kunna använda det med rejäl luftspalt mellan duk och mark. Då blir behovet av ventil som sagt lägre. Men den modell på ventil du har är exakt den jag skulle välja. Sydd så att den spänns upp genom att fästas vid topplinan för att slippa en separat marklina.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Piranha_paradise Tält vs Tarp Gör det själv 11
AndersÅström Hjälp med tätning av tält Gör det själv 5
vandrafjäll Utrustning och teknik för att resa Tipi i storm Gör det själv 26
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
MadMonthicebeer Sy eget tält Gör det själv 6
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
Dobbis Fräscha upp äldre tält Gör det själv 11
magnus ul 1 persons tält under konstruktion Gör det själv 5
LightDan Torrt Terra Nova-tält Gör det själv 8
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
dadoni Tvätta / reparera tält ?? Gör det själv 7
paerl Tält Gör det själv 22
Lindeman Modifiera 3-säsongs Marmot-tält-förlänga ytterduk ? Gör det själv 10
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
jamo Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg? Gör det själv 12
Samhällsflykt Vinterfodra tält med nödfilt? Gör det själv 46
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
grpn Hemslöjdat tält i Afrika Gör det själv 13
crall.scout Tält för 2 Gör det själv 25
perdans vanligt tält som taktält ? Gör det själv 14
hannulan Gammalt tält Gör det själv 2
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
Vräkbjörn Fixa småslitet HB-tält. Gör det själv 0
majjen Laga tält i fält? Gör det själv 14
Pappan Impregnera tält Gör det själv 14
clindh Ulrika syr tält - kolla in hennes blogg Gör det själv 8
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
andy69 Sy om Hilleberg tält? Gör det själv 1
pultost material för tält-"eyebrows" Gör det själv 3
yakman sy eget tält!? Gör det själv 7
Hundföraren Laga tält Gör det själv 12
Maua Ventil i Vaude Taurus-tält? Gör det själv 0
Edsbyn Sytt tält? Gör det själv 6
IslandTraveller Laga tält permanent Gör det själv 5
Olaa Bågar till tält. Gör det själv 2
rubing Sy tält Gör det själv 4
teepee sy tält Gör det själv 3
chst Sy tält Gör det själv 6
Filip J Laga tält! Gör det själv 2
donga Design av tält...samt detaljer... Gör det själv 3
Näpen Slå öljetter i tarp? Gör det själv 34
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
vandrafjäll Billig tarp Gör det själv 21
Mullemek Hur rullar jag ihop tarp-linorna? Gör det själv 27
Grönblad tarp -Kolfiberrör istället för vandringsstav Gör det själv 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.