Råd - sömmen blir inte bra

Jag håller på att försöka sy ett tält men sömmarna inte riktigt blir som jag skulle vilja. Se första bilden på sömmen utan påverkan och sedan samma ställe när jag drar i tyget (ser liknande ut oavsett var jag drar).

Jag skulle uppskatta lite tips vad det kan bero på samt råd vad jag kan göra för att förbättra detta.

Tyget är Ripstop Nylon tent fabric silicone coated, 52 g/sqm (silnylon, 3 layers of silicon-coating all in all on both sides, 33den high-tenacity Ripstop Nylon 6.6). Kan tyget vara för klent eller för elastiskt?

Tråden är “vanlig” tråd från symaskinsaffären. Kan tråden vara för klen? För elastisk? Ville ha en grövre tråd som jag köpte i samband med tyget men den verkar inte funka med symaskinen.

Nålen är en 70. Kan nålen vara för grov?

Sömmen bör vara enligt ”boken” och de råd jag hittat (fransk någonting). Kan jag gjort fel?

Trådspänning? Längd på stygn?

Hur stort problem är detta? Kan det vara så att i praktiken hamnar spänningarna på ett större område och sömmen klarar att hålla emot? Mitt "köpetält" har inte detta problem...

Tacksam för råd. / Tomas
 

Bilagor

  • Bilder söm 012.jpg
    Bilder söm 012.jpg
    46.1 KB · Visningar: 2,980
  • Bilder söm 013.jpg
    Bilder söm 013.jpg
    47.2 KB · Visningar: 2,735
Du ska köpa tråd som har en kärna av syntet och en utsida av bomull.

Dentråden sväller när den blir blöt och tätar sömmarna på tältet.

Köpte sådan tråd på 80-talet, men vet ej var man kan finna den nu, men jag ska kolla o återkomma om jag hittar den.

Den söm jag sytt med som funkat på mina projekt var vanlig raksöm, ganska tät sådan.

Det är viktigt att du har rätt nål till rätt tråd, annars funkar det inte, prova dig fram.

Går tråden av hela tiden så är ögat på nålen för litet oftast,

Plocka isär trådspänningen o gör rent ordentligt, OBS ! när du plockar isär så kolla noga hur delarna ska sitta, efteråt kan det annars bli ett helvete att få ihop det...

För hård spänning drar i tyget, för slapp blir också fel,(öglor) det syns lite på bild ett där öglor står upp, tråden dras inte åt ordentligt där.
Prova på en tälttygbit olika inställningar.
Normalt ska ett visst motstånd kännas när du drar tråden igenom trådspännaren.

Fot-trycket ska justeras efter hur sladdrigt tyget är, lösare tryck vid sladdrigt,glatt tyg. (viktigt.
 
Hittade en firma NEVOTEX som för allt möjligt, däribland tråd till täta sömmar.

Cortoria 25, 300 m, fg 9130 (kapellblå)





Enhet: RLE


Artikelnummer: 5300130

Produktinformation:
Cortoria är en sytråd i bomull/polyester. Den har en kärna av polyester som är omspunnen med bomull. Cortoria kan användas till olika typer av sömnader, men bomullen ytterst gör att den passar utmärkt till båtkapell eftersom bomullen sväller när den blir blöt och därmed ger en tät söm.
All cortoriatråd är certifierad enligt Öko-tex 100.
Siffran 25 talar om tjockleken på tråden (en lägre siffra betyder en tjockare tråd).
Färgerna vi lagerför är framtagna för att passa till de vanligaste färgerna på båtkapell.
Denna artikeln säljs på rulle med 300 meter. Storleken på rullen är 3 cm i Ø och 7,5 cm på höjden.

Eftersom färgen på tråden inte kan återges exakt har vi valt att inte visa någon bild på varje färg.





--------------------------------------------------------------------------------
Bifogar en inklistring där man kan se en tråd med beskrivning, det finns tydligen en jäkla massa olika trådsorter, kanske bäst att maila dem el. ringa...

Hoppas du har lite hjälp av mina tips
peter
 
Rätt grejor och justering

Precis som Peter skriver gäller det att ha rätt tråd, min är grön och heter Couban 3000m på bobin, given av en vän.
Rätt nål finner du genom provsyning, beror mkt på hur styft tyget är vävt.
Trådspänning beror på hur tjockt hopsydda materialet är, du finner dina värden med provsyning i rätt material, tunn glatt material kan behöva maskeringstejp på matarverkssidan vilken man syr igenom och drar av efter färdigsömnad.
Gör rent schytteln och matarverket ofta.
Yttertältsömmar tätas efter färdigsömnad med silicon, tunna det lite före målning, stryk bägge sidor. Till en början sliter man på sprättverktyg....
Lycka till.
 
Jag tolkar era svar som att "det borde gå" - alltså att det är idé att försöka vidare (t.ex. väven är inte för tunn).

Den tråd jag provat med urspungligen är köpt via Ray Jardin i USA (han säljer färdiga kit för bl.a quiltar och tarpar). Ray beskriver denna tråd som "the best..." (!?). Den är ganska grov och 100% syntet (liknar "björntråd"). Problemet var att den inte funkade alls i min maskin. Har även köpt "the best" från extremetextile (också ganska grov) men den funkade inte heller. Tror kanske tråden jag till slut använt är fel men tror tyvärr inte att bomull/syntet tråd är lösningen.

Med era råd i ryggen ska jag försöka låna en annan maskin där tråden funkar. Ska även försäka (ännu mer) att exprimentera med trådspänningen. Detta är nog det viktigaste.
Rengöring står ockå på agendan.

Maskeringstejp har jag provat men den vill inte riktigt fastna.

Tack.

/ Tomas
 
Om det är grov tråd

behöver du en grov nål och jag skulle prova med 90 eller 100. Men när jag tittar på bilderna så ser tråden väl grov ut för väven.

När jag har sytt i spinnakerväv har jag haft problem med att tyget gled mm. Det blev lättare sedan jag tejpat ihop med dubbelhäftande tejp innan jag sydde.

Jag tror att du kan klara detta men efter en del strul. Finns betydligt enklare sömnadarbeten än med denna väv.

Thure
 
Du kan också prova att byta till en stretchnål, på vissa tyger "sticker" den effektivare. Hittar du ingen maksin som fungerar till nålen, prova "ren" polyestertråd. Lycka till!
 
håller också på sy ett tält, visserligen 66g/m2 väv, men iaf...
jag använder nål #70 och en "Rasant #75 Polyester / cotton core-spun thread" från shelby.fi
verkar funka bra...

först provade jag med monstertråden guterman tera #30 och nr 110nål, (jättetjock) det blev alldeles för grovt med jättestora hål
 
Bara för att fylla på den mycket intressanta tråden...

När jag började för ett par år sedan så var jag extremt ängslig för att sömmen inte skulle hålla, så jag använde den grövsta tråden jag kunde hitta.

När jag sedan läste en bok i ämnet (outdoor sewing) insåg jag att jag kanske var lite för nitisk. Författarinnan väckte frågan om man helst ville att tråden/sömmen eller tyget skulle gå sönder först när det hettar till...

Jag insåg ju snabbt att själva sömmen är betydligt lättare att laga än om tältduken som sådan ger med sig...

Nu vet jag ju inte hur ofta själva hållbarheten/slitstarkheten på sömmen och tyget på allvar testas i naturen, men man kan ju se på bilden ovan att själva tyget blir ansträngt i skarven mellan sömmen och tyget och då finns det ju i varje fall en potentiell risk...

Kul projekt! Lycka till!

//Kristoffer
 
Bara för att fylla på den mycket intressanta tråden...

När jag började för ett par år sedan så var jag extremt ängslig för att sömmen inte skulle hålla, så jag använde den grövsta tråden jag kunde hitta.

När jag sedan läste en bok i ämnet (outdoor sewing) insåg jag att jag kanske var lite för nitisk. Författarinnan väckte frågan om man helst ville att tråden/sömmen eller tyget skulle gå sönder först när det hettar till...

Jag insåg ju snabbt att själva sömmen är betydligt lättare att laga än om tältduken som sådan ger med sig...

Nu vet jag ju inte hur ofta själva hållbarheten/slitstarkheten på sömmen och tyget på allvar testas i naturen, men man kan ju se på bilden ovan att själva tyget blir ansträngt i skarven mellan sömmen och tyget och då finns det ju i varje fall en potentiell risk...

Kul projekt! Lycka till!

//Kristoffer

Rätt tänk !
Bra Krille !
peter
 
...för slapp blir också fel,(öglor) det syns lite på bild ett där öglor står upp, tråden dras inte åt ordentligt där.


pratar vi om övre bildens vänstra söm har du fel. det är tvärtom!

när trådspänningen är optimal ska över och undertråd korsa varandra mitt i materialet.

är övertrådsspänningen för stark blir det "ögglor" på ovansidan av sömmen.

är däremot övertrådsspänningen för svag blir det "ögglor" på baksidan.


när man syr i tyg som lätt skrynklar sig håller jag med om att det är viktigt att se till att pressfoten har rätt tryck och inte minst vara väldigt aktiv och lätt på handen när det gäller den egna frammatningen /styrningen av tyget.

men jag tycker inte det ser ut som om det är så stora fel på själva sömmen och din teknik, det du beskriver och vad som syns på bilden känns mer relaterat till tyget.
 
förresten har du dubbelvikt tyget, alltså låttit det gå omlott två gånger?

när det gäller den vänstta sömmen ser det nästan ut som om du bara sytt i övre tyglagret..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ludwigjoakim Göra egen "bag protector". Behöver råd! Gör det själv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.