Sy kapell till pulka - vilket tyg och mönster

Jag ska sy ett kapell till min Paris-fjällpulka. Jag är lite osäker på vilket tyg som kan vara lämpligt.
Jag funderar på dessa två:
Tarp nylon - Billigt, lätt
Ripstop nylon 300D - Dyrare, tuffare , tyngre

Är det någon som har erfarenhet av dessa tyger? Behöver man verkligen 300D till ett kapelltyg? Behöver tyget andas om man har barn i pulkan (Tänker på risk för kondens.)?

Länkar till mönster för kapell vore också intressanta att se.
 
precis klar med min pulka...

hej.

sydde ett kapell i en grövre nylonväv. har används till tältbotten tidigare. tror att det är bra med ett grövre tyg då vikten inte blir lika påtaglig med pulka jämfört med ryggsäck.

jag sydde liksom kjol som jag trädde på skrovet som sedan skruvades fast med en alulist runt om. blev rätt bra. stängningen blev a la fjellpulken med en gummilina och hakar...

lycka till.
 
jag hade kört på det kraftigare tyget...
gjorde mitt kapell i en inte fullt så kraftig väv, (köpt på lokala tyghandlarn, vet inte exakt, men nåt syntettyg iaf) och det har redan börjat nötas hål i hörnen efter bara ett par turer...
 
Ikea kassar , ett budgetalternativ?

Tack för tipsen!
Det får nog bli ett lite tuffare tyg i alla fall. Det slog mig att IKEA-kassar kanske kan vara ett alternativ. Det är ju riktigt slitstarka och dessutom grymt billiga. 2m 300D tyg lär gå loss på nästan 300kr med frakt. Om man syr ihop säg 3-4 kassar borde man få tillräckligt med material till en kostnad av ca 50kr. Fult blir det ju och lite extra arbete också, men det kan man kanske stå ut med.
 
Sportsnett.no har färdiga väskor/bagar

http://www.sportsnett.no/wsp/sports...&var_1=SPN01-1&categorynu=W6&categorytxt=Pulk tilbeh%F8r&produkt=Sportsnett 1%2F2 pulkbag for Paris

Dels en stor för hela pulklängden (499:- NOK) och dels en 1/2 som man alltså kan använda 2 st av (299:-/st).

Och det har även IKEA:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90149148
Jag köpte 2 sådana och de funkar riktigt bra i pulkan. Det funkar dock inte så bra när barnen ska sitta i pulkan. 2-åringen får visserligen plats i en påse, men det var inte precis det jag tänkt mig.

Jag skulle iallafall vilja sy ett kapell.
 
IKEA-kapell till Paris-pulkan

Två "Frakta" IKEA-kassar à 5kr st och 2-3 timmar icke-kontinuerlig tid senare var kapellet klart.
IMG_0339.JPG


Stegen var ungefär som följer:

1. Sprätta loss handtag från två IKEA-kassar
2. Sprätta loss botten och sömmen i sidan på kassen så att man får ett ca 150cm långt stycke väv. Sprätta också upp kantsömmen på ena långsidan. Kapellet blir lite för kort i höjd annars.
3. Sy ihop kortsidorna på de två långa styckena med en raksöm i då två skarvarna. Detta för att skapa "kjolen" enligt tidigare inlägg.
4. Sy dit två band från handtagen på varsin sida av bakre sömmen så att de kan användas för att knyta fast kapellet i pulkan där bak genom att trä dem genom rephålen på pulkan och knyta ihop.
5. Samma sak med band på bägge sidorna av pulkan. Man kan säkert tänka sig andra fästanordningar, t ex kardborrband, öljetter, dragsnöre och annat, men detta sätt krävde väldigt lite arbete och inget nytt material.
6. Sy en raksöm snett längst fram på kapellet så att "kjolen" inte står rakt upp utan lutar lite bakåt. Inte helt nödvändigt, men det såg snyggare ut och för lättare last slipper man packremmar för att knöla ihop tyget.
7. Sy dit en dragkedja från den sneda sömmen till skarven där bak
8 Skär ett hål längst fram för att kunna trä på kapellet över skaklarna (Inte nödvändigt om man kan ta av skaklarna enkelt.). Förstärk i kanterna.
9 Sy dit kardborrband på kapellet under stäven och på översidan av kapellet. Detta för att kapellet ska sitta fast bra där fram och för att snö inte ska tränga in. Denna lösning är nog inte helt ideal. Risk finns risk att den inte håller. Packremmar eller band på samma sätt som övriga sidor vore nog bättre, men det var knepigt att få till med min skakel-lösning (Med genomgående rep.). Har man löstagbara skaklar kan man nog bara göra hål i kapellet på två ställen och fästa där fram. En annan lösning som nog också hade fungerat med mitt skakel är att fästa främre delen med kardborrband direkt mot pulkan.
IMG_0342.JPG


Sannolikt finns det bättre material för kapell, men knappast billigare. Om det håller i längden återstår att se, men IKEA-kassar brukar ju hålla ganska bra även om det kan bli små hål i dem vid hård nötning. Min tanke med detta kapell var inte främst expeditionsbruk, utan mer att det ska tjäna som vindskydd och ge lite värme åt småttingarna på tur eller på väg hem från skidbacken. Funkar inte materialet har jag ju alltid ett bra mönster att återanvända för ett nytt försök.
 
Är mkt intresserad av den här tråden. Skulle gärna vilja se fler detaljbilder, gärna också för hembyggda skaklar just för Paris-pulkan.
Tack på förhand!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mheland Kapell till Paris expedition pulka - perfekt lösning Gör det själv 10
luktafotogen Nytt kapell till pulka. Gör det själv 7
Avslmedl Laga kapell till cykelkärra Gör det själv 4
Martin Gidlund Stängning av kapell Gör det själv 4
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
G.Kraft DYI till Gopro Gör det själv 1
aronwidforss Sy om Warbonnet Ridgerunner till myggnät? Gör det själv 0
Grodmannen Trasig huvudskål till Arcteryx - Lösningar? Gör det själv 2
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
eyck Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar Gör det själv 3
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
perdavid Sy påse till lös ram Gör det själv 9
some0neelse 90graders hörn till tältstänger. Gör det själv 3
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8
majkelsson Sugpropp till kajakkartan Gör det själv 0
dmchris Billigaste munstyckena till gasflaskor? Gör det själv 8
dmchris Botten till vindskydd Gör det själv 19
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.