Tält med hund

Jag har Norsk Buhund, ungefär som en Lapphund 18/20 kg.
Jag har den ihop med mitt lilla Nallotält på sommaren. Den sover inne i innertältet på min ut- och invända jacka. Oftast så om det är tjockt med knott. Dock har vi alla öppningar som finns i det tältet öppna på sommaren.

Hur man än gör och trixar så sliter det ändå med hund och tält. Det går inte att komma ifrån att det kommer in kvistar och grus eller snö på vintern. Ha en speciell trasa. Eller ta skjortan.


På vintern har jag ett större Nallotält, även det Hilleberg, med absid. Då, hör och häpna sover den ute i absiden. På ett liggunderlag. Jag gör där ett bo med rygga och vindpåsar och klövjeväska och bygger upp med snö på utsidan, ungefär en halv meters kulle utanför som en pyramid ungefär för vinden..
Det går att pressa in hunden under små omständigheter. Är den van lägger den sig till ro helt enkelt. Det lär sig den lätt.
En hund blir trött och vill sova. Spetsar har tjock päls och du behöver inte oroa dig om att den fryser. Min hund klarar lätt ned till 20 minus ute.
Gällande dina tältförslag så är Helsport klart bra. Dock är stängningsanordningen lite kinkig på detta tält och i stark blåst är det klart enerverande. Dock är Hilleberg bättre där.
Nu har du ju köpt ett annat och skriv och berätta hur det gick med hund och dig själv.
Anders
 
I mitt Arctic Alpine Veloce så har jag ett sånt här liggunderlag. Det täcker hela golvet vilket är bra både som skydd mot kyla och hundklor m.m. Själv så kompletterar jag med ett Exped.
Min Lapphund klarar nog snö och kyla bättre än knott och mygg, så när jag tältar så har jag honom alltid med in i tältet. Jag skulle aldrig stänga ute "bästa polar´n".
 
Hund och extra packning.

Nu när vi har en massa hundvandrare i tråden så kanske man kan ställa frågan hur mycket extra vikt ni har med er till den fyrbentas behov?
Speciell mat, kött/fisk, torrfoder...?
Både vinter och sommar är intressant. :)
 
Allt extra som min hund behöver får han vara så vänlig att släpa på själv. Jag har en riktigt bra klövjeväska av märket Laika från Norge. Den sitter helt perfekt på min Lapphund och i den så har han sin mat, tuggben, sovfäll samt lite tassbandage m.m. om olyckan skulle vara framme.
6-7 kilo som totalvikt är inga problem för min hund då väskan sitter bra och han dessutom är van att bära, vartefter som hans packning minskar så lastar jag över lite utav min egen.
Som mat på tur så kör jag med torrfoder av hög kvalité vilket ger mindre fodergivor som sparar både vikt och volym. Maten packas ALLTID i vattentäta packpåsar jämt fördelat i båda väskorna för balansens skull.
 

Bilagor

  • hugge o jag.jpg
    hugge o jag.jpg
    54.8 KB · Visningar: 1,397
Jätte spännande att få läsa om era sätt att göra.
För hur många dagar räcker maten som din Hund kan bära, Xtrem?
 
Min hund Hugo gillar det här fodret och det funkar bra plus att när jag blöter upp det med lite ljummet vatten så luktar det riktig mat..!
Fodergivan är ca: 250 gram per dag då han väger styvt 20 kg så för tio dagar blir det 2,5 kilo foder.
Jag brukar ge han lite extra, det är väl som med oss att det är gott att äta när man är på tur samt att man bränner lite extra.
 

Bilagor

  • hugge o jag2.jpg
    hugge o jag2.jpg
    68.7 KB · Visningar: 1,147
Fina bilder!. Kul att du har en så bra och stabil hund. Ni verkar ha det toppen få era vandringar
Kan bara instämma i det du skriver om foder och annat.
Och framförallt så kunnigt & föredömligt du visar med fina bilder och filmsnuttar. Dessutom visar att du har hunden kopplad.
Jag hoppas dina råd går fram!
 
Här är ett lätt och inte väldigt dyrt tält, uppgett som 2-mans, men då ska man nog vara väldigt förälskad i den man ska sova med, men för en man med hund är det perfekt.
Vara 880 g.
Det finns även med aluminium-tältstång och väger då 950 g, men är också mycket billigare.
880g kostar ca 4500:-, det lite tyngre är också en god bit billigare.

De tål vind på 17,5 m/s så i de värsta stormarna får man ha tältet lite i lä, men normalt ska du kunna slå upp det var som helst.


Jag kan teoretiskt låta min hund bära över 3 veckors mat, men det har aldrig varit aktuellt med så långa resor ännu, kommer nog aldrig att behöva begränsa var jag ska gå pga att hunden inte orkar bära maten. :)
 
Fina bilder!. Kul att du har en så bra och stabil hund. Ni verkar ha det toppen få era vandringar
Kan bara instämma i det du skriver om foder och annat.
Och framförallt så kunnigt & föredömligt du visar med fina bilder och filmsnuttar. Dessutom visar att du har hunden kopplad.
Jag hoppas dina råd går fram!

Tack för trevlig kommentar.
Jag har nästan alltid koppel på min hund då jag lättare har kontroll över honom. Nu är han ingen äventyrare och inte heller någon jakthund men jag är ju heller inte ensam i naturen. Andra vandrare som man möter kan ju tycka att det är lite obehagligt med hundar p.g.a hundrädsla m.m. Det handlar lika mycket om sunt förnuft som respekt för hundägaransvaret. Det gäller inte bara på tur eller i fjällen utan det är nåt som jag tillämpar även i hemmaskogen där det finns både joggare och promenerare.
Renar eller annat vilt som springer kan trigga igång lite lek, nyfikenhet och "ta fatt" lust så med koppel slipper jag gå på spänn över vad som döljer sig över nästa krön.
Sen är det riktigt bekvämt med en bogserlina också, man får ju lite draghjälp i uppförsbackarna...

Men ingen regel utan undantag för visst slipper han kopplet de gånger jag känner att det är lämpligt. Vid lite stökigare passager och vid vad m.m. samt vid lägerplatsen så har han "frihet under ansvar".
 
Nu när vi har en massa hundvandrare i tråden så kanske man kan ställa frågan hur mycket extra vikt ni har med er till den fyrbentas behov?
Speciell mat, kött/fisk, torrfoder...?
Både vinter och sommar är intressant. :)

När jag vandrade med min tik fick hon bära all sin mat, vilket var ca 5 kg för en vecka. I vanliga fall kör jag på färskfoder till henne och min andra hund, men på fjället är det av förklarliga skäl inte möjligt att kånka på fruset kött =P Så jag gick över till torrfoder och valde ett foder som var till extra aktiva hundar. Detta då energiinnehållet är mer koncentrerat, dvs mindre mängd mat ger samma energimängd. Hon fick största givorna till frukost och kvällsmat, och en liten portion till lunch. Kommer att använda mig av torkade burgare till nästa vandring, dels då båda hundarna blir kassa i magen av torrfoder, men även då jag är mycket anti-torrfoder över lag...

http://www.bravodjurfoder.se/produkter-2460282 Ganska långt ner, heter kycklingburgare, torkade.

Sen finns det även energibarer man kan ha med sig till hunden, bla dessa som jag inte har provat:

http://animail.se/treateaters-chicken-bar-high-protein-24-g.html

I övrigt så hade jag med mig något gott till henne som hon fick mumsa på under kvällen, typ ett grisöra eller del av tjurmuskel.

I övrigt vad jag hade med till henne så var det ett liggunderlag för barn som jag hittade på biltema, ett sånt självuppblåsande, ett regntäcke, en värmejacka (rottweiler med ganska tunn päls att ha i lägret och på natten), klotång, skor (vid eventuella skadade tassar/klor, vilket inte behövdes då hennes tassar klarade sig mycket bra), lite första hjälpensaker, en munkorg (om det skulle hända något, dvs att jag behöver bli hämtad, hunden skadar sig allvarligt), sen hade jag en liten behållare som jag skrev lite information och instruktioner på som jag sedan hängde i hennes halsband. Jag hade en likadan i en byxhälla. Så det var ju några kilon som var 'hennes' så att säga, kanske tre-fyra extra som jag fick bära.

Och, kan jag tillägga, eftersom båda mina hundar är jaktidioter, så fanns det inte på kartan att ha tiken lös. Så jag hade henne i ett flexikoppel där jag fäste själva klumpen i ett vanligt koppel som jag hade runt midjan. Hon fick ganska mycket frihet, men utan att trassla in sig i kopplet hela tiden. Och stavar hade jag också, vilket var oumbärligt då man har 42 kg hund som med lätthet kan få ett skepp som jag var då, att tappa balansen...
 
Senast ändrad:
Hund

Tackar för hundtipsen! Skönt att veta att det inte betyder 10 kg extra on man skulle få för sig att ta med hunden ut. Då ska man bara införskaffa sig en kamrat också då. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
ergu0015 Tält för vandring i Norge 2 pers+hund Bo och sova 2
FiddeTheRocker Förslag på tält för 1p + hund? Bo och sova 14
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Damberg Tält för mig och min hund? Bo och sova 11
mazzej Fiske + Hund + Tält + Matlagning = Vad? Bo och sova 7
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.