Tält med hund

Hej.
Jag är på jakt efter ett tält som rymmer mig och min hund och undrar om det finns några bra tips?
Jag kommer till huvuddelen vandra i fjällandskap. Varierande väder.
Hunden en är en Finsk Lapphund, ca.15kg och 50cm hög.

Som de flesta vill jag ha ett super ultralätt tält och nästan gratis men som ändå överlever en apocalypse!

Jag har kollat på två liknande tält
Helsport Ringstind Light 2 4'399 REA
VAUDE POWER LIZARD ULTRALIGHT 1-2P 4'375:-
 
Tycker själv att super ultra lätt tält + hund brukar gå dåligt ihop :) Speciellt om man vill ha det så litet som möjligt.
 
Jag använder tarp eller kåta. Det funkar utmärkt med hund, även om det bara är det första som kvalar in i lättvikt.
 
Jag planerar att vandra längs Kungsleden i sommar 2014. och Gröna Bandet sommaren 2015 om allt känns rätt.
Om det går som planerat tänkte jag även satsa på Vita Bandet i framtiden.
Då tror jag ett stabilt tält passar mig bättre än tarp.


Tack för tipset och lycka till. Har du provat tältet i vinterförhållande?
 
Jag har inte provat mitt Veloce på vintern då jag köpte det på våren, men att det fungerar tvivlar jag inte på men det är nog inte optimalt. Med så pass liten absid så blir det inte mycket skydd vid matlagning m.m. och skulle man bli fast i tältet ett par dagar på grund av kass väder så finns det bättre. Som vintertält skulle jag nog hellre använda ett 2-3 manna med en stor GT absid, i en pulka så är den viktökningen inget att bråka om.
Övriga årstider är det inga problem och skulle man bli fast så är det tillräckligt med plats för att inte få panik. Det är även lätt att släppa loss lite utav innertältet och vika undan så man kan laga mat m.m. under tak.
 
Har märkt en grej när det är lite ojämn mark att Velocen är ganska svårt o få spänn på duken en bit upp från fotändan och på min hänger innertältet en del fast man fått någelunda bra spänn på duken..
Min första tanke är väl att om de snöar mkt så samlas de mkt snö i fotändan och tältet kommer tryckas ner??

Hittar man rak o jämn tältplats så är de nog inga problem,tältduken spänner tätt ända ner till marken så själva draget är de inga problem med..

Va ute två nätter under december och första köldknäppen och då va de -5 på natten och runt nollan på dagen,hade min Defence 4 sovsäck..
Vart ingen större fara med kondens och tror att myggnätet till dörren kan ha motverka kondens..

Har iofs ingen jätte erfarenhet att tälta på vintern i ett vanligt tält då de bara blivit två nätter i Velocen och en natt i min Robens Mythos duo..
Men har nog en 25-30 nätter genom åren i en Moskoselkåta med kamin på vintern när man vart ute o pimpla el jaga med släkt uppe i lappland men de går inte ett jämföra..

Köpte en egen Tentipi för två år sen men den har knappt används men har planer iaf att använda den på vintern bara någon vill släpa ut en med mig till obyggden..
 
Det blev en "Arctic Alpine Design VELOCE"
Nästan halva priset och det varar inte för alltid.
Bara att slå till på direkten.
Det kan nästan inte bli bättre ;)
 
Grattis, jag tror inte du kommer att ångra dig och för pengarna du sparade kan du köpa riktigt bra väskor till hunden
 
När ni tälta med hund, bruker hunden ligger i inner eller yttertältet?
Vad ligger den på när den ska sover? Direkt på marken även på vintern? Och något extra täcke över den? (lär ju vara olika behov från hund till hund kan jag tror)
 
När ni tälta med hund, bruker hunden ligger i inner eller yttertältet?
Vad ligger den på när den ska sover? Direkt på marken även på vintern? Och något extra täcke över den? (lär ju vara olika behov från hund till hund kan jag tror)

Min hund är stor och spretig, men plågas en hel del av mygg, så hon får vara i innertältet. Brukar ha med nån filt åt henne, markkylan är rätt otrevlig. Andra gör på annat sätt, det beror på vad deras hund behöver och hur mycket de bryr sig.
 
Min hund skulle mycket troligt smita om han låg i ytterältet okopplad.
Jag skulle ha någon filt eller tunnare liggunderlag för att skydda tältgolvet och lite mer under vintern för att lyxsa till det för hunden. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
ergu0015 Tält för vandring i Norge 2 pers+hund Bo och sova 2
FiddeTheRocker Förslag på tält för 1p + hund? Bo och sova 14
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Damberg Tält för mig och min hund? Bo och sova 11
mazzej Fiske + Hund + Tält + Matlagning = Vad? Bo och sova 7
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.