Tält för Abisko - Nikkaluokta i sommar

salgo601: tackar för länken, bra läsning :)

millgard: ahaaaa tackar, men det är inget som jag kommer behöva till det jag ska ha mitt tält då iaf :)
hehe titta vad fint, var du så sugen att tälta att du var tvungen att slå upp det i vardagsrummet ? ;)

Glännman: tack för tipset, dock så är dom lite utanför min budget, måste hamna under 3600, måste ha råd med lite andra saker med tyvärr, vist kan man kanske ta på avbetalning men jag vet inte om jag egentligen vill det :/

joanna: Nä förstår att det inte är helt optimalt att laga mat där, lagar helt klart mat utanför om möjligt men tänkte mest att det skulle finnas en möjlighet iaf om det ösregnar, för då har jag mindre lust att sitta och puttra med min lilla kastrull :p Helsport tältet verkade ganska bra dock lite dyrt, Nordisk Finnmark 2 SI verkade trevligt, men hur står det sig mot hårda vindar tro ? skulle helst vilja ha något lite mer grönt men antar att den inte kommer i grönt då den är på sale. varför bor du där, du borde bo i sthlm och veta vart alla bra tält ställen är ;)

mBengtson: jag kommer nog inte att älda i innertältet, känns som att jag kommer välta ut över allt över min sovsäck och sen kommer jag bli en liten grillad campare :p

Almgren: Låter lågiskt, jag får tänka på det om jag hamnar i ösregn, tackar

Glännman: Jag har ganska stor respekt för just gas, så ingen risk att jag kommer att poffa i mitt tält :p och jag kommer att ha det väl ventilerat om jag hamnar i den situationen

Min stora fråga till alla är nu bara om det är någon som vet vart det finns en så stor tältutställning som möjligt, dom tälten som jag skulle vilja kolla på är compactlight 2-3 WBT2-3 några hileberg att jämföra med, samt några tält med två ingångar, finns det något sådant magiskt ställe ? tänkte att jag skulle kunna dra en sväng nu i helgen om det inte är allt för långt bort. 10 mil från södertälje är nog det jag kan åka för att titta :)
 
Har under 30 år eller så lagat mat i absid i allehanda tält, inget av dem har brunnit ner, och jag lever fortfarande. (...)
Jag har (vid behov!) gjort det ännu längre, och även jag lever bevisligen ;).
Men nu handlade det om att TS tänkte välja ett större innertält för att kunna laga mat i...
 
Nä förstår att det inte är helt optimalt att laga mat där, lagar helt klart mat utanför om möjligt men tänkte mest att det skulle finnas en möjlighet iaf om det ösregnar, för då har jag mindre lust att sitta och puttra med min lilla kastrull :p
Satsa som sagt på en generös absid - inte innertält :)
Nordisk Finnmark 2 SI verkade trevligt, men hur står det sig mot hårda vindar tro? skulle helst vilja ha något lite mer grönt men antar att den inte kommer i grönt då den är på sale.
Ingen egen erfarenhet, men kupolformen och de korsande bågarna är ju i sig en vindtålig konstruktion. Sök gärna själv efter recensioner på nätet.
Du får det förresten ännu lite billigare här.
Fördelen med den roströda färgen är att du hittar tältet, om du slagit upp det som "basläger" för att t ex göra en toppbestigning. Är det dålig sikt, räcker det att man går efter vatten för att inte hitta tillbaka ;).
 
joanna: måste ha skrivit fel eller uttryckt mig dåligt. jag tänkte inte laga i innertältet utan i absiden om det kommer till det :p tack för länken, jaha det är därför, fungerade på varför man ville ha så skrikiga tält :p jag är så kluven så det finns inte om vad jag ska ha, jag vill åka och titta på tält men jag vet inte vilka som har tält uppe och man kan ju inte ringa till någon, ingen kundtjänst eller butik har svarat :O

någon vänlig själ som vet vart? jag vill åka iväg inom 30 min och kolla på tält :p men antar att det mest är vinter rea nu ? :/

smux: väldigt fint tält, ligger nog som en av favoriterna om jag ska ha ett tunneltält

såg även Nordisk Norheim 2 SI som också såg trevlig ut, verkar vara ett 2 mans som faktiskt är "lite" mer rymligt inte mycket men lite, någon som har en sådan eller vet något om dom ?
 
joanna: måste ha skrivit fel eller uttryckt mig dåligt. jag tänkte inte laga i innertältet utan i absiden om det kommer till det :p
Äh, det är väl jag som övertolkat dig, sorry. Du funderade på trepersonstält "för att kunna laga mat", men det är ju inte alls givet, att du får en större absid för det. Det är främst innertältmåtten som skiljer mellan två- och trepersonstälten - mer sällan absidstorleken.
Därav min slutsats, att du ville ha ett extrastort innertält att laga mat i ;).

Nu sticker jag iväg till Alperna, lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.