Tält för Abisko - Nikkaluokta i sommar

en Bergans compact verkar riktigt trevligt. blir dock väldigt sugen på ett Hilleberg efter lite sökande på nätet , men man kan köpa 2 Bergans för samma pris som ett Gileberg. och som du sa det är nog "tillräckligt" bra för oss just nu. så får man uppgradera om några år när man har varit ute lite mer. men vad tror du 2 eller 3 och ska man köra på light eller ej? vet att det blir lättare och lättare att hitta plats men vill fortfarande sova lite bekvämt ;) sen, skillnaden mellan light är att light är lite mindre och lite bättre tyg ? sitter inner och yttertältet ihop på denna eller måste man resa dom separat ?

Av dessa Bergans tält skall du definitivt välja Compact light, du får ett betydligt större tält (Compact light 3 är större än Compact 3, och Compact light 2 är större än Compact) men till lägre vikt. Jämför gärna mått och vikter på Bergans hemsida (noterade att Bergans uppger 4,1kg som totalvikt på Compact light 2, detta måste vara en bugg på sidan då Compact light 3 väger enligt min våg 3,3kg. Tror korrekt vikt på Compact light 2 skall vara 2,7kg):
http://nettbutikk.bergans.no/avdelinger/telt/tunnel-ny/compact-light
http://nettbutikk.bergans.no/avdelinger/telt/tunnel-ny/compact
Dessutom är Compact light tillverkat med silikoniserat yttertältsväv (samma behandling som dyrare tält ex Hilleberg använder) vilket innebär längre livslängd. Vanliga Compact har billigare PU-belagd yttertältsväv.
Då du berättar att du vill ha ett lite rymligare tält, titta gärna på Compact light 3 som ger ett riktigt rymligt två mans boende (dock lite trångt för tre personer) med stor GT-absid för packning mm till totalvikt 3,3kg. Se gärna min recension av tältet.
 
joanna: nä hade bara tänkt avnända den vår/sommar/höst, men är lite rädd för utrymmet fortfarande ;) vill kunna laga mat utan att behöva gå ut i regn och rusk om det skulle bli så, finns det tält som har 2 öppningar på långsidorna ? har inte sätt något sånt hitintills, eller så har jag bara kollat dåligt,
har du några tips på butiker i Stockholm där man kan provligga tält ? skulle vara kul att klämma och känna lite :)

deppe: okej, va bra att du har haft bra erfarenheter med tältet, fanns det något med den som ni tyckte var dåligt eller var det mesta bra ? :)

millgard: haha ja såg det, riktigt tur annars hade jag valt bort den bara på färgen :p jag hittade WBT-2 för 2995kr på http://canoeadventure.e-butiken.se/?ref=prisjakt&artnr=400-010 men tyckte att sidan verkade lite halv oseriös, texten om tältet står väldigt konstigt och dom har inget omdöme på prisjakt.
mjo såg det, men vet inte riktigt om min budget klarar av det, ville helst inte gå över 3000 med för mycket och kan typ inte gå över 3600, juste vad är en stormmatta ? såg att det finns en variant av WBT-2 som hade det.

salgo601: tackar för all info om maten, hur gör man med vatten, många säger att man kan dricka allt som inte är stilla, men hur ofta träffar man på en bäck ? hade ni vatten säck eller vad dom heter?
Jag köpte mina där med, riktigt trevliga och vet vad dom pratar om. tackar för tipset.

Seam: okej, alltid kul att veta hur andra gör =)

smux:Jo om det blir ett Bergans så lutar det nog åt compactlight, sen 2 eller 3 blir svårt finns en del för och emot, man får ju lite mer sovutrymme och mer utrymme att ha sina saker samt laga mat, så om det blir tillökning så finns det ju en viss fördel med 3 manna, men det kostar 1000kr mer svårt svårt, och sen så finns ju som sagt WBT-2 som verkar se ganska lika ut ? men det är kanske bara jag som tycker det, finns det inget test av tält där bägge är med ?

hehe, utlyser en fantastisk hittelön på 5kr till den som hittar en butik där compact light2-3 samt WBT-2 finns uppsatta,
 
Stormmatta är enkelt uttryckt tygstycken fastsydda i väggarnas nederdel som man kan gräva ned eller lägga jord/snö/sand/stenar på, så att tältet förankras stadigare i underlaget.
 
joanna: nä hade bara tänkt avnända den vår/sommar/höst, men är lite rädd för utrymmet fortfarande ;) vill kunna laga mat utan att behöva gå ut i regn och rusk om det skulle bli så, finns det tält som har 2 öppningar på långsidorna ? har inte sätt något sånt hitintills, eller så har jag bara kollat dåligt,

Nu har jag inte läst tråden, snubblade in på den nu, så kanske det redan är tipsat men tror inte det pga du skriver du inte sett sådana tält..

Exped Orion
Exped Venus
Hilleberg Allak

Det är tre tält jag kommer på just nu som har dubbla absider.

Mvh / Johannes
 
joanna: nä hade bara tänkt avnända den vår/sommar/höst, men är lite rädd för utrymmet fortfarande ;) vill kunna laga mat utan att behöva gå ut i regn och rusk om det skulle bli så,
Ähm... du ska helst inte laga mat i innertältet, så detta är verkligen inget argument för ett 3p-tält. Det är lätt att inse, att tunna syntetvävar tar fyr lätt och brinner snabbt, men vad man tänker mindre på är den smygande faran för kolmonoxidförgiftning. Är du rutinerad, väl förtrogen med ditt kök och mycket försiktig, kan du i nödfall laga mat i en (generös) absid (som du säkrat god ventilation i), så det är i så fall ett tält med stor(a) absid(er) du snarare skall leta efter.
finns det tält som har 2 öppningar på långsidorna ? har inte sätt något sånt hitintills, eller så har jag bara kollat dåligt,
Men hallå, du startade ju denna tråd med Limelight, som just ser ut på det viset? Jag har utgått ifrån att det var ett sådant tält ni ville ha, därav allt mitt tjat om fördelar med dubbla ingångar. Och visst finns det fler, jag ser att du redan fått exempel på två från Exped (som generellt håller hög klass IMHO) och en "Hillebergare". Även de lite billigare Expedtälten Gemini och Mira har dubbla absider/ingångar, men man måste ha med "footprint" (ett löst golvskydd, se bilder på länken nedan) för att kunna sätta upp yttertältet först. Alla fyra Expedtälten finns överskådligt och detaljerat specificerade här , om du vill jämföra mått, vävar etc.
Fler sådana tält - och nu tar jag bara med sådana, som kan sättas upp med yttertält först, och/eller med ytter/innertält samtidigt):
  • Helsport Stjernetind, om du är ute efter riktigt generösa absider. "Priset" är den ganska höga vikten. Inga korsande bågar, men "vindtålig" form.
  • Nordisk Finnmark, ungefär lika tung, mindre absider men bredare innertält och korsande bågar - säkert en fördel,särskilt då tältet är rätt högt.
  • Tarptent Scarp 2. En innovativ outsider från USA, vet ej om den går att köpa inom EU för att slippa åka på moms, tull och expeditionsavgift. Lätt, även om man får plussapå med ett knappt halvkilo för de krossande stormbågarna och ett okänt antal gram för tyg i st f nät i innertältet (bägge, tycker jag, en förutsättning här i Skandinavien). Litet tveksamt också att yttertältet inte går helt ner till mark.
Det finns fler...
har du några tips på butiker i Stockholm där man kan provligga tält ? skulle vara kul att klämma och känna lite :)
Tyvärr - bor i Lund :)
 
Precis som Joanna skriver skall man vara försiktig med att laga mat i tältet, dock är det inte så jädra farligt som alla verkar tro. Bensinköken kan man ju hålla utanför tälten då denna låga under förvärmning blir lite väl vild. Men gas? Visst, se till att inte vält något, Dock är jag ingen super gourmet när jag är ute, föredrar ett jetboil som hänger i taket på tältet.

P1020848.jpg


phil_stove.jpg


Den sista är väl lte tveksam, kräver ju rätt mycket träning för att få det där bra, men fungerar grymt annars.
 

avslutad210712

Gäst
hur gör man med vatten, många säger att man kan dricka allt som inte är stilla, men hur ofta träffar man på en bäck ? hade ni vatten säck eller vad dom heter?

Jag har ett antal flaskor som jag fyller på kvällen för att vattnet skall räcka på kvällen och till morgonfikat ifall det skulle vara dåligt väder när jag vaknar. Under vandring fyller jag en halvlitersflaska för att ha mellan bäckarna. Oftast är det rätt tätt mellan bäckarna så vattnet brukar inte vara något problem men om det varit varmt länge kan det vara lite problem. 2003 gick jag mellan Abiskojaure och Alesjaure och på den sträckan fick jag gå nästan 9 km från Siellajokka och ut på platån förbi renstängslet innan jag hittade en bäck med vatten som jag kände att jag ville dricka. Fanns några små bäckar som var i stort sett uttorkade med lite gyttjigt stillastående vatten på några ställen vilket definitivt inte kändes drickbart. Att det dessutom var nästan 25 grader varmt och solen sken från klarblå himmel gjorde inte saken bättre
 
Senast redigerad av en moderator:
Precis som Joanna skriver skall man vara försiktig med att laga mat i tältet, dock är det inte så jädra farligt som alla verkar tro. Bensinköken kan man ju hålla utanför tälten då denna låga under förvärmning blir lite väl vild. Men gas? Visst, se till att inte vält något, Dock är jag ingen super gourmet när jag är ute, föredrar ett jetboil som hänger i taket på tältet.
/bilder/
Den sista är väl lte tveksam, kräver ju rätt mycket träning för att få det där bra, men fungerar grymt annars.
Det är varken vintertältning eller hängande alpinistkök, som verkar aktuell i TS fall ;).
På dina bilder syns det att det är vant folk som riggat köket - det är ordnat med "skorstensdrag" i högt läge och vältningsrisken är reducerad genom upphängning (fast jag skulle inte vilja ha det som på den nedre bilden).

Men jag skrev det jag skrev utifrån det faktum, att TS beskriver sig som novis, och då står jag lugnt fast vid att man bara ska ge fasen i att fippla med öppen eld i innertältet. Behovet att göra det på sommarhalvåret är ju inte heller överhängande.
 
Ähm... du ska helst inte laga mat i innertältet, så detta är verkligen inget argument för ett 3p-tält. Det är lätt att inse, att tunna syntetvävar tar fyr lätt och brinner snabbt, men vad man tänker mindre på är den smygande faran för kolmonoxidförgiftning. Är du rutinerad, väl förtrogen med ditt kök och mycket försiktig, kan du i nödfall laga mat i en (generös) absid (som du säkrat god ventilation i), så det är i så fall ett tält med stor(a) absid(er) du snarare skall leta efter.

Har under 30 år eller så lagat mat i absid i allehanda tält, inget av dem har brunnit ner, och jag lever fortfarande.


  • Se till att ha bra ventilation
  • se till att inte placera stormköket längst ut där det är lågt
  • Flambera inte
  • ta det försiktigt

svårare är det inte, oavsett vad olyckskorparna säger ;)
 
Är inte en stor orsak till tältbrand med gaskök att man som ovetande drar på gasen och kanske inte tänder direkt av olika orsaker. Det skapas ett moln av gas i absiden och när man tänder så.. Ja.. Poff..

Ingen aning men känns som man läst om det flertalet gånger ?

Mvh / Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.