sy torrjacka för paddling

Har planer på att sy en en torrjacka för paddling med latextätning i ärmslut och hals. Med dubbel midja och så... Är ju rätt enkel design på många, och de säljs för hutlösa priser. Är det någon som provat att sy en eller har synpunkter?
 
Gillestugan; sa:
Tänkte använda 3-lagers andasväv från http://www.shelby.fi/catalog/default.php?cPath=22_28 eller slakta mitt goretex sovsäcksöverdrag som jag ändå aldrig använder.
Latextätningar från http://www.drysuits.ltd.uk/cgi-bin/products.cgi?formaction=list&categoryid=34
Ev slakta någon gammal våtdräkt på neopren som innertätning i midjan.

Jag köpte i september/oktober i fjol bl.a detta 3-lagers tyg från Shelby.

Har du sett att Shelby har "vattentäta" YKK blixtlås som finns på Kättermusenkläder, Hillebergs tält m.fl. högprisfabrikat.

Eftersom noepren är lite av färskvara (elasticiteten avtar med tiden) så fundera på om det är värt att köpa en bit noepren också.

Per
 
Vet inte hur "andas" egenskaper är relevanta i förhållande till "torr" Jag som var med på den gamla goda tiden använde alltid matrial som torkade snabbt och fick acceptera att man blev blöt ibland. En hel del fukt kommer ju innefrån så heltätt var ju inge bra. på den tiden körde vi med poplin. Kanske venyl som används i lastbilskappell kan bli bra paddeljackor. I en traditionell anorakt släpper man ut värmen och fukten via halsöppningen. Nu finns det ju bra matr. som är täta, smidiga och billiga om man kan sy själv.

Generellt tycker jag att man ska titta på vad våra förfäder använde, om det inte uppfunits matr. som slår dem i pris och nytta. Jag triv då bättre i sånna än i "tex" matr.
 
Nja, jag vet inte om jag är helt enig angående förfädernas materials förträfflighet.
Eskimåernas orginaltorrjacka, tuilik, är tillverkad av sälskinn. Funkar säkert bra, men själv vill jag ha något som kräver mindre underhåll och är lättare.
Öppen hals för ventilation är alltid skönt, men då kan man knappast kalla jackan för torrjacka. Idén är ju att man skall hålla kläderna innanför torra, även om man gör en eskimåsväng, eller en våg sköljer över en.
 
Gillestugan; sa:
Nja, jag vet inte om jag är helt enig angående förfädernas materials förträfflighet.
Eskimåernas orginaltorrjacka, tuilik, är tillverkad av sälskinn. Funkar säkert bra, men själv vill jag ha något som kräver mindre underhåll och är lättare.
Öppen hals för ventilation är alltid skönt, men då kan man knappast kalla jackan för torrjacka. Idén är ju att man skall hålla kläderna innanför torra, även om man gör en eskimåsväng, eller en våg sköljer över en.

2 saker som jag kommer att tänka på under denna diskussion.

1 torrdräkt är inte bara för att hålla kläderna torra om du slår runt eller får vatten på dig utifrån, du svettas ju också vilket gör att matrialet måste andas annars kommer du bli lika blöt från insidan.

Jag har sett att det finns någon goretex variant av torrdräkt, men kommer inte ihåg vem som gjorde den.

2 jag har inte sett någon sy i latex, endast limma, däremot så syr och limmar man i neopren.
så det kanske vore ett enklare matrial att tillverka muddarna i.

/Torbjörn
 
Finns många torrdräkter och torrjackor tillverkade i andasmaterial. Torrdräkter i gore-tex har använts länge inom jollesegling.
När det gäller paddeljackor är numera även de enklare, halvtorra jackorna (utan latextätning) tillverkade i sådant material. kolla t.ex. på fina jackor här : http://www.palmequipmentusa.com/drytop.htm

De mer avancerade har dubbla muddar i ärmen. Innerst latex, och utanpå neopren. Neoprenet främst som skydd för latexmudden, som lätt rivs sönder.
Latexmuddarna är av samma typ som sitter på dyktorrdräkter och köps färdiga. Limmas som sagt lämpligen fast.

Har sett att många av jackorna har en mycket enkel konstruktion där jackan är sydd av ett enda tygstycke. Dvs. endast en söm på varje sida som går på undersidan av armen vidare ned på sidan av midjan. (plus sömmar i ärmslut, hals och nederkant förstås)

Min ursprungsfråga var egentligen inte om materialval, eftersom jag tänkt använda "samma" material som i de jackor som säljs av de stora tillverkarna.
Däremot undrar jag om någon har sytt något liknande och har tankar om själva tillverkningen och designen. Gärna saker som kan gå fel eller inte bli bra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.