Sy om och förbättra Hilleberg Anjan 2

Jag har ett Hilleberg Anjan 2 som jag inte är nöjd med.
Det handlar om glipan nertill. Jag står inte ut med den. Det är dragit i tältet och regnar in mellan tältgolvet och footprinten.
Så nu tänkte jag försöka fixa det.
Min idé är att sy på en bit tältduk nertill utmed långsidorna mellan tältstängerna, och lämna fram och baksidan som den är. Då skulle jag slippa att det blåser och regnar in utmed långsidorna.
Jämför man med Nallo sitter det en ventil längst fram, som inte finns på Anjan. Det tänkte jag fixa genom att sy en avlång packpåse av myggnät, i den stoppa en bit hoprullat liggunderlag (som ett rör), och öppna tältdörren en bit högst upp (med dragkedjan bara) och sen stoppa in påsen genom hålet. Och knyta fast den inne i taket. Då skulle det bli som en skorsten på snedden som sticker ut. Påsen kan man ju även packa saker i, och liggunderlaget kan man ju sitta på.
Så viktökningen skulle bara bli som två remsor tältduk. 50 gram kanske?
Synpunkter på detta arrangemang mottages tacksamt.

Har mejlat Hilleberg och de tyckte det var en dålig idé. Det skulle bli en massa kondens. Anjan är inte tänkt att användas vid "tufft" väder sa de, så det är bättre att sälja tältet och köpa ett annat. Har inte lust med det för det är ju inte mitt fel att det regnar in. Rätt besviken att de inte ens kan ställa upp med en bit tältduk så att man kan få ordning på tältet.
 
Just det problemet står väl till och med på HB´s hemsida. Jag skulle inte heller sy om och fixa med den krångliga ventileringen som förmodligen inte generera tillräckligt ventilation med följd att det bli en hel del kondens i tältet.
Att det regna in är kanske inte ditt fel men det är ditt fel att välja ett tält till fel ändamål.
Jag skulle också hellre sälja tältet och skaffa ngt nytt som är bättre lämpad för sättet du vill bruka ett tält.
 
Om du absolut inte vill sälja, så kanske det kan vara ett alternativ att sy på lite silnylontyg på innertältet från golvväven några decimeter upp för att minska drag och undvika regnstänk.
 
Just det problemet står väl till och med på HB´s hemsida. Jag skulle inte heller sy om och fixa med den krångliga ventileringen som förmodligen inte generera tillräckligt ventilation med följd att det bli en hel del kondens i tältet.
Att det regna in är kanske inte ditt fel men det är ditt fel att välja ett tält till fel ändamål.
Jag skulle också hellre sälja tältet och skaffa ngt nytt som är bättre lämpad för sättet du vill bruka ett tält.

Nja, här håller jag inte med. När jag köpte tältet stod det inte på hemsidan att man bara ska använda det i fint väder, så som det gör nu.
Jag tycker nog att det är rimligt att man ska kunna slå upp tältet på platten i Närke i duggregn och måttlig vind på sommaren. Det ska inte krävas Black Label för det.
Jag ska ta och prova med ett par lösa bitar på långsidorna först. :)
Återkommer med bilder. Ska leta upp ett bra tyg bara.
 
Om du absolut inte vill sälja, så kanske det kan vara ett alternativ att sy på lite silnylontyg på innertältet från golvväven några decimeter upp för att minska drag och undvika regnstänk.

Det var också en bra idé. Fast det hindrar ju inte att det kommer vatten mellan golvet och footprinten. Har också funderat på att köpa en bit innertältsväv och täcka för myggnätsdörren också. Man skulle kunna sätta fast det med små bitar av kardborreband.
Jag tror tältet är ganska starkt och hållbart i sig. Med lite finjusteringar kan det bli ett riktigt bra tält. :)
 
Testar att bifoga en bild. Det är mitt tält. Hoppas siffrorna syns.
Ok, från 1 till 2, där tänkte jag förlänga yttertältsduken ca 10 cm.
3, där kan man sy på en likadan flärp som finns på baksidan.
Då kan man om det blåser vända absiden mot vinden och trycka ner tältduken i backen ordentligt. Så slipper man drag.
4, där tänkte jag placera någon form av ventil för att kompensera för den nerdragna tältduken.

Verkar det vettigt?
 

Bilagor

  • förbättrad Anjan.jpg
    förbättrad Anjan.jpg
    79.6 KB · Visningar: 1,522
Lita på din magkänsla, det verkar som du tänkt efter. Alternativet är nog att svälja förlust av försäljning men samtidigt finns billigare alternativ som inte behöver va fy skam. Syr du om tältet är kanske försäljning svårare om du skulle få för dig det?

Anjan tycks ha två användare: de som är mkt nöjda och de som stör sig på problemen med duken.
 
Lita på din magkänsla, det verkar som du tänkt efter. Alternativet är nog att svälja förlust av försäljning men samtidigt finns billigare alternativ som inte behöver va fy skam. Syr du om tältet är kanske försäljning svårare om du skulle få för dig det?

Anjan tycks ha två användare: de som är mkt nöjda och de som stör sig på problemen med duken.

jag tillhör de som är nöjda, jag har legat i stark vind med regn och inte upplevt ngt problem och jag gjorde en del efterforskningar innan jag köpte det och hittade många som aldrig haft problem med duken
 
Lita på din magkänsla, det verkar som du tänkt efter. Alternativet är nog att svälja förlust av försäljning men samtidigt finns billigare alternativ som inte behöver va fy skam. Syr du om tältet är kanske försäljning svårare om du skulle få för dig det?

Anjan tycks ha två användare: de som är mkt nöjda och de som stör sig på problemen med duken.

Jag håller med, syr jag om det så får jag räkna med att behålla det.
Det ligger en tumstock vid sidan av tältet på bilden som jag tog i våras, höll på redan då och försökte få ner tältet mot marken så mycket det gick. Har grubblat länge på det här, det är sant. :)
Tycker det är synd att man inte får byta tältet, Hilleberg har ju massvis i outleten jag kunde ha bytt med, jag kontaktade dem direkt efter första gången jag satt upp tältet, men de var väldigt avvisande. Man får skylla sig själv om man köpt ett Yellow label, verkar vara deras inställning.
Ok jag har kollat in 20 denier ripstop nylon på Extremtextil, det är bara två lager silikon på det, men det får duga.
Ska testa att göra en provisorisk förlängning först innan jag syr i tältet. Tältet är i nyskick så det blir lite nervöst att sy i det;)
 
jag tillhör de som är nöjda, jag har legat i stark vind med regn och inte upplevt ngt problem och jag gjorde en del efterforskningar innan jag köpte det och hittade många som aldrig haft problem med duken

Jag läste på massor också, och de sa att gjort så att yttertältsduken går längre ner mot marken, och att det skulle fungera nu. Men det räckte tydligen inte riktigt. Har verkligen lärt mig efter detta att läsa extra noga alla negativa recensioner.
 
ok. jag köpte mitt tält förra året så det måste vara den nya varianten med längre tältduk. som sagt, för mig funkar det.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.