Förbättra gammal ramryggsäck

Hallå!

Jag har en gammal Bergansryggsäck med bärram som jag är ganska så nöjd med förutom en bärremmarna.
De skär in i axlarna efter ett tag, det känns som om de är för smala. Och så är avbärarbältet inte så bra, det glider sakta upp och är lite smalt.

Finns det något bra och billigt sätt att byta ut dem? Eller förbättra de jag har.
 
"Neopren"...

Jag har skaffat lite neopren, fast jag vet inte bombis att det är det. Det är i alla fall ett kvalitativt cellgummi på sådär 8mm tjocklek, ganska rejält (INTE liggunderlag utan betydligt mer gummilikt och rivtåligt) med slutna celler som jag limmat fast (Liquisole) på bärremmar och höftbälte. Då glider det inte och sprider belastningen bättre. En bröstrem kompletterar bilden och resultatet är en bekvämare säck.
Dock är jag lite intresserad av en del flexibla lösningar man ser nuförtiden...:

¤ Kopplade axelband... om det ena åker upp åker det andra ner...
Klurar på några taljor i nederkant och ihopkopplade bärremmar (natuuuurligtvis i lättviktsmaterial :eek:)
¤ Gyroinkoppling hos höftbältet... så man slipper de alternerande rycken i respektive höftböjare
¤ Den gamla säcken i tung, otät och svårhanterlig cordura

Okej... jag är ingenjör å gillar att pilla vilket är en förutsättning eftersom tid-kostnad annars är helt åt helskotta.
Därför har jag nog skrotat tankar på att köpa en moderns Berganssäck (bara säcken alltså) och montera på ramen.

Mannen med I-landproblem
 
Får det kosta något?
Jag fick nya axelband från Fjällräven för några år sedan, vill minnas att jag betalade en symbolisk summa.
Kanske Bergans oxå har något som skulle funka bättre på din gamla ram.
Avbärarbälten har jag sett till salu någonstans, kanske värt att googla lite.
Kanske du kan hitta en annan äldre säck med vettiga grejer på.
Eller investera i en säck från Rusta eller Biltema och ta vad du behöver från den.
 
För att få en vattentät säck köpte jag pvc-belagd nylonväv och sydde en ny säck till en bärram. Vände ut och in på säcken och limmade remsor över alla sömmar och fästen för remmar. Midjebältet är ett gammalt fjällräven där jag har gjort en fästpunkt mitt bak. detta gör att höfterna blir fria. Stal iden från klättermusens säck för många år sedan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.