Silikonbelägga gammalt Hilleberg?

Någon som testat att silikonbelägga hela väven på ett gammalt Hilleberg? (Har ett som är gammalt och slitet och dessutom tog en vända i tvättmaskinen vid en pälsängerinvasion ...) Funkar det? Hur mycket tyngd kan man räkna med att det adderar?
Även golvet skulle behöva fixas (flera små hål bland annat, och har ju också åkt med i tvättmaskinen), men där är det väl inte silikon som gäller? (Tänker mig att det är PU-väv, har inte koll, men känns ju inte som silnylon.)
 
Att återslikonisera ett tält är nog inte lätt, varför jag skulle ta direkt kontakt med Hilleberg först. Så här skriver de på sin hemsida:
http://www.hilleberg.se/sv/återimpregnering-av-yttertält

Helt klart är det tvätten som skadat ditt tält. Inget tält klarar en tvätt i tvättmaskin eller handtvätt med tvättmedel, enbart mjuk trasa och ljummet vatten rekommenderas vid rengöring. Alla former av tvättmedel skadar impregneringen.
(Om ditt tält totalskadats pga skadeinsekter, skulle jag tagit upp det med försäkringsbolaget (borde täckas av hemförsäkringen)

Innertältets golv är PU-belagd väv som du skriver.
 
Senast ändrad:
Jag vet att jag läst förut om folk som gjort silikonstrykning på hela tältvävar, men hittade inte tråden, så jag undrar helt enkelt om någon har erfarenhet av det.
 
Jag hade frågan uppe i hösta under "Bo och sova". Lite generaliserat kan man säga att jag råddes att blanda silikon med kemiskt ren bensin så att silikonet blir tunnflytande. Därefter ska tältbotten målas med blandningen torka och det är klart.
I mitt fall är det bara botten som är dassig.
Jag kommer att göra detta någon gång nästa vecka under min semester och återkommer med en "slutrapport"
 
Någon som testat att silikonbelägga hela väven på ett gammalt Hilleberg? (Har ett som är gammalt och slitet och dessutom tog en vända i tvättmaskinen vid en pälsängerinvasion ...) Funkar det? Hur mycket tyngd kan man räkna med att det adderar?
Även golvet skulle behöva fixas (flera små hål bland annat, och har ju också åkt med i tvättmaskinen), men där är det väl inte silikon som gäller? (Tänker mig att det är PU-väv, har inte koll, men känns ju inte som silnylon.)

Hmm, intressant...men går det verkligen att tvätta bort silikonet i tältväven..? Det är den första frågan som en kan ställa tycker jag...har du hört med Hilleberg..?

...annars kanske det bara är fråga om att impregnera om väven med lämplig produkt från Nikvax...

...pälsängrar botas bäst i frysen tror jag :)...

//J
 
Spännande, återkom gärna med slutrapport!

Visst kan man döda pälsängrar i frysen. Har man några tusen liter frysutrymme kan man göra det med alla sina textilier på en gång, vilket ju krävs för att det garanterat inte ska bli rundgång ... :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.