Kan impregnera en tältduk?

Hej, jag försöker få svar på om det går att behandla en tältduk? Mitt tält är av märket Mountain Hardwear, modell trango 3.1. Jag tycker att vattnet borde rulla av yttertältet bättre, det är i stort sätt säkert men jag har sett lite droppar här och där på innertältet. Jag har dessutom varit lite dum kanske och tvättat av tältet med såpa, efter det uppstod det ett par stora ytor som lättare blir blöta. Jag bifogar en bild. Min kompis nämner silikonimpregering? finns det något?
 

Bilagor

  • talt.jpg
    talt.jpg
    35.9 KB · Visningar: 2,041
Ja, man kan impregnera tältdukar, sök här på forumet; det finns många intressanta läsvärda tips...

Mvh troswe
 
Jag har kollat runt här på forumet men har inte hittat något som speciellt nämner nylontyg, det hanlar om silnylon, presseningar, bomullstält mm. Mitt är nylon enligt: http://www.mountainhardwear.com/Trango™-2/OU9444,default,pd.html (specs). Kan man använda tex. Nikwak Tent och Gear proof?? Det står "passar alla tyger med polyuretanneopren- eller PVC-beläggningar." http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=21326&search=true Jag tror inte att den har det. (ska man veta det???)

Hittade en annan info om DWR och annat, tänkte dela med mig: http://www.titaniumgoat.com/DWR.html
 
Om man läser den här raden på specen: Materials Fly 70D Nylon Taffeta 1500mm PU/SIL
så ser det ut som att insidan är polyuretan-belagd, och utsidan silikon, kan det stämma?
Att det skulle vara PU på insidan stöds också av att det står att sömmarna är tejpade, då tejpen fäster väl på PU, men inte alls på silikon.

Men jag undrar om det är samma tyg nu som i ditt tält... ser inte ut som att det skulle vara silikon på bilden tycker jag, men det är svårt att säga... jag skulle prova impregnera... den verkar ju suga upp vatten iaf.
 
Insidan är lite plastig, känns helt klart behandlad, utsidan tror jag är behandlad, eftersom fläckarna uppstor efter att jag gnuggat med trasa just där. Jag har mailat till Mountain hardwear för att få lite tips, nu ska jag ta med tältet till en friluftslivsbutik i stan.
 
Resultat?

Hur gjorde du i slutändan och blev resultatet bra?

Jag har problem med att golvet blir fuktigt underifrån och att det vid ihållande regn tränger igenom lite oroväckande mycket genom yttertältet. Är tveksam till att fortsätta ta med det ut på flerdagsturer.
 
Impregnering

Jag har ett Haglöfs Twen Peak som är 20 år gammalt som jag legat många nätter i. Det kommer några droppar då och då när det regnar kraftigt. Jag har svårt att skiljas från tältet och undrar om det finns någon mirakelkur för att få det tätt. I övrigt en enastående kvalite
 
Oj, hade glömt att jag startat denna.
Jag prövade nik wax impregneringsspray och den gjorde duken lite knasprig, i brist på bättre ord. Jag upplevde inte att den egentligen tillförde något. Kanske skulle jag ha sprejat på den sen torktumlat som jag gör med gore-tex jackan ifs. Har inte tätat sömmarna heller. Jag är dock fortfarande nöjd med tältet, väldigt nöjd faktiskt. Funderar på att köpa den mindre modellen för två pers med dom nyare materialen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.