Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg?

I somras i Sarek knäcktes en båge i mitt Hilleberg Unna en blåsig natt och det blev ett hål i båg-kanalen.

Köpte nya bågar av grövre kaliber, men bör fixa hålet, är väl en försvagad punkt och vill slippa vara extra försiktig vid uppsättning.

Skulle väl kunna skicka det till Hilleberg på Frösön kanske, men gör gärna ett försök själv om det blir lika starkt. (Att det blir snyggt spelar mig smärre roll)

Hålet är någon centimeter stort, se bilden. Kruxet är ju att man inte kommer åt från insidan.

Quick and dirty vore kanske att handsy med tandtråd å sen pensla på liquisol eller nåt likande . Eller smacka på nån slags lagningslapp typ för cykelslang.

Tips på bättre metod?



Uploaded with ImageShack.us
 
Jag skulle nog sätta en svart laglapp på insidan och handsy från utsidan, inte direkt så du har något val. Det står väl en del här att det går, men HB själva hävdar att limma/tejpa inte går så bra på silikoniserad duk.
 
Jag har en liknande skada på mitt hilleberg sedan några fotbollsspelande ungar la sig över tältet 2001. Lösningen just då blev en bit silvertejp som sitter kvar ännu. Tanken var givetvis att göra en mer seriös lagning, men det har inte blivit av eftersom silvertejpsbiten fungerat bra på många långa turer både sommar och vinter under över tio år. Så en tejplagning får jag nog betrakta som beprövad...
 
Plastic paddings silvertejp kan fungera för det - har kört så själv.

Kvalitetssilvertejp - tror Jula har den

Armerad,tunn med bra lim.

Några lager sånt slår budget silvertejp av tjockare slag
 
jag kan ha fel, men jag har för mig att själva bågkanalen är PU, så rätt tejp/lim skulle kunna funka relativt bra... dvs inte lika knepigt som själva duken som är silikonbelagd...
 
Jag har en liknande skada på mitt hilleberg sedan några fotbollsspelande ungar la sig över tältet 2001. Lösningen just då blev en bit silvertejp som sitter kvar ännu. Tanken var givetvis att göra en mer seriös lagning, men det har inte blivit av eftersom silvertejpsbiten fungerat bra på många långa turer både sommar och vinter under över tio år. Så en tejplagning får jag nog betrakta som beprövad...

Word!

Funkar verkligen hur bra som helst, lagat många hb-bågkanaler på det viset o jag tror ingen har släppt!
 
Tejplimmet fäster ännu hårdare om man ser till och hålla tejpen och ytan runt 30 grader.

Brukar laga Goretex med silvertejp ala plastickpaddings typ och det sitter fast även efter tvätt.

Tvätta mitt tält nu och silvertejpen sitter kvar hårt dom sitter kvar...

Tillägg

Flera timmar i sextiograder med 2 blöttlägningar,desinfektionsbad med lite klorin och 11 sköjlningar - tror det håller rätt bra vid vanlig användning..
 
Intressant!

Min första tanke var huruvida det är PU-belagd väv eller silikon och jag tror som han här ovan att det är PU-belagt... och då går det att laga "ordentligt" med liquisole.

JAG skulle emellertid testa genom att dutta lite liquisole på bågkanalens utsida för att se om det hugger. Är det silikon så kommer du kunna gnugga bort det.
SEN - eftersom jag är ingenjör :eek:) - skulle jag leta reda på ett kvastskaft, klä det med gladpack, trä in skaftet i bågkanalen (hoppas det inte är i nocken utan någorlunda nära marken ;o), genom hålet pilla in en lapp (5x5cm) av golvväv (den är PU-belagd) sölad med liquisole, peta med en tandpetare till det ser bra ut, lägga ytterligare en golvvävslapp med liquisole på utsidan, på med gladpack, applicera tryck på något finurligt vis å hoppas.

Annars låter silvertejp som en intressant koick-n-dörti ... å sån där "kvalitetssilvertejp" skall jag leta reda på... låter bra :eek:)

En kille som gillar att laga
 
Märkduk som man bla använder för att laga spinnackers med är enkelt att använda och borde hålla. Funkar även utmärkt för att laga dunjackor mm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
majjen Laga tält i fält? Gör det själv 14
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
Hundföraren Laga tält Gör det själv 12
IslandTraveller Laga tält permanent Gör det själv 5
Filip J Laga tält! Gör det själv 2
AndersÅström Hjälp med tätning av tält Gör det själv 5
vandrafjäll Utrustning och teknik för att resa Tipi i storm Gör det själv 26
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
MadMonthicebeer Sy eget tält Gör det själv 6
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Dobbis Fräscha upp äldre tält Gör det själv 11
magnus ul 1 persons tält under konstruktion Gör det själv 5
LightDan Torrt Terra Nova-tält Gör det själv 8
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
dadoni Tvätta / reparera tält ?? Gör det själv 7
paerl Tält Gör det själv 22
Lindeman Modifiera 3-säsongs Marmot-tält-förlänga ytterduk ? Gör det själv 10
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
Samhällsflykt Vinterfodra tält med nödfilt? Gör det själv 46
grpn Hemslöjdat tält i Afrika Gör det själv 13
crall.scout Tält för 2 Gör det själv 25
perdans vanligt tält som taktält ? Gör det själv 14
Piranha_paradise Tält vs Tarp Gör det själv 11
hannulan Gammalt tält Gör det själv 2
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
Fjällarne Tält/Tarp Gör det själv 26
Vräkbjörn Fixa småslitet HB-tält. Gör det själv 0
Pappan Impregnera tält Gör det själv 14
clindh Ulrika syr tält - kolla in hennes blogg Gör det själv 8
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
andy69 Sy om Hilleberg tält? Gör det själv 1
pultost material för tält-"eyebrows" Gör det själv 3
yakman sy eget tält!? Gör det själv 7
Maua Ventil i Vaude Taurus-tält? Gör det själv 0
Edsbyn Sytt tält? Gör det själv 6
Olaa Bågar till tält. Gör det själv 2
rubing Sy tält Gör det själv 4
teepee sy tält Gör det själv 3
chst Sy tält Gör det själv 6
donga Design av tält...samt detaljer... Gör det själv 3
tango Laga/ersätta skosnörögla? Gör det själv 3
Rune E Laga gummisulor Gör det själv 6
Nisse87 Laga en Paris-pulka Gör det själv 6
Djj1927 Laga kompass. Gör det själv 3
tango Laga blixtlås i sovsäck? Gör det själv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.