Synpunkter på min tältplan önskas

Bakgrund:
Jag vill sy ett tält. Har ett Nammatj 2 GT idag men skulle vilja ha ett lättare tält och något mindre. Användning ska vara i svenska sommarfjällen för 1 vuxen men även 1 vuxen + 2 barn (dvs. storlek ungefär som Nammatj 2).

Kravprofil (i prioritetsordning):
1. Tillräckligt säkert (Hillbergtälten är normen)
2. Myggsäkert
3. Lätt (<1500g, gärna mindre)
4. ”Öppet” dvs. en fin natt/morgon ska man kunna öppna upp tältet stort.
5. Tillräckligt kondensfritt (= inga problem med kondens i de flesta fall)
6. Tillräckligt enkelt att sy (har viss syvana men är ingen skräddare precis)
7. Billigt (<1500kr)

Min nuvarande plan:
• Tunneltält liknande Nammatj 2 (ej GT). Trivs väldigt bra i tunneltält och tycker de ger bra volym och säkerhet. Nackdelen är att det krävs stänger.
• Använda stängerna från mitt Nammatj (2st a´ 175g)
• Inget innertält (lite större volym, större frihet att placera ingången, lite lättare)
• Dragkjedjor för att kunna öppna upp en långsida (blir även ingång)
• Tältduken ska gå ned till marken men med möjlighet att vika upp nederkanten för ökad ventilation.
• Kjol av myggnät längs hela nederkanten.
• Löst innergolv

Mina frågor:
1) Vad tror ni om detta?
2) Andra bättre lösningar?
3) Kan man använda stavar på något smart sätt? Har funderat lite på en design liknande tunneltält i mitten (med stänger) men ryggåstält i ändarna (med stavar).
4) Lämpligt tyg? Alt 1 pris 9.90 euro och alt 2 5.40 euro. Är det värt pengarna med det dyrare tyget?

Tacksam för synpunkter.
 
På hillebergs outletlista finns det ett muddus som du med lätthet skulle kunna bygga om till ett tunneltält med en hel del extra tyg och dragkedjor som plus när du är färdig, kostar väl ifs lite mer än du tänkt dig (2000kr) men som sagt så får du lite extra material på köpet, för att inte nämna stormlinor, tältpinnar och tältstänger.
(Jag kanske skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par av kopplingsdragkedjorna av dig då jag kör muddussystemet och gärna skulle fixa mig ett par ytterligare absider med lite annorlunda mått, eller fixa en mini-kåta att koppla på så man kan elda i sitt muddus.)

Ang designen du tänkt dig:

Problemet med att göra sidan öppningsbar är många, speciellt om du sak spara vikt, jag skulle nog överväga att vända på konstruktionen så att du ligger jäms med bågarna och inte tvärs dem, det gör att du kan öppna upp/rulla upp absiden och på så sätt samtidigt få ytterligare utrymme.Givetvis gör det ju att du inte kan använda de bågar du redan har men hilleberg har på sin outletlista 387x9,35cm stänger för 120kr stå det är lätt att komma runt på ett billigt sätt.
 
Välkommen in i gänget!

Kul att du vill ge dig på att sy tält. Jag sydde ett tvåmans tunneltält ifjol, och håller nu som bäst på med ett enmans ryggåstarptält (yttertält+golv+myggnät). Projektet finns beskrivet i min blogg. http://www.utsidan.se/blogs/ohrnellsblogg/

En bra tältbeskrivning finns på Anders Jonssons hemsida www.andersj.se.

Ryggåstält verkar vara betydligt enklare att göra. Jag slet som attan med att tänka och klura och modellera för att få till rätt former och rätt spänning på tyget mellan marken och bågen. Visst går det, men det är lite klurigt.

-Gardintyget Sarita från IKEA är perfekt som myggnät. Det är helt genomskinligt när det är uppspänt, och det släpper inte ens igenom knott. Dessutom är det billigt.

-Vad gäller dina tygförslag så tror jag att det dyrare tyget är prassligare, på grund av PU-beläggningen. Däremot kanske det håller bättre i längden.

-Om jag skulle använda tältet med barn i de svenska myggiga sommarfjällen så skulle jag definitivt (och det kommer jag att göra på mitt!) sy fast myggnätet både i golvet och i yttertältet så att man kan känna sig trygg inne i tältet. Hungriga mygg och knott letar sig in bara de får chansen, så jag skulle inte våga ha en lös myggnätskjol.

-Om du vill ha en Nammatjmodell och vill kunna öppna upp långsidan bör du nog stabilisera upp konstruktionen med ett par starka band mellan stängerna både nere vid marken och uppe där dragkedjorna tar slut. Och du borde kunna använda stavar till att fästa upp öppningen som ett litet tak när du vill ha utsikt.

Lycka till!
 
Tack för ditt svar ”estetdrägg”.

Har googlat lite på Muddus (bl.a din recension) och det verkar vara ett mycket flexibelt och trevligt tält. Lägger upp det som plan B - det som talar emot är priset och vikten - även om det sistnämnda är ett svagare argument.

Intressant tanke på att vända på konstruktionen. Har faktiskt tillgång till två bågar av den typ du refererar till så det blir ingen extra kostnad… hmm… ska fundera vidare. Känns dock lite som att jag med denna lösning närmar mig det Nammatj jag redan har – i alla fall i storlek på ”sovdelen” som blir omotiverat stor om jag skulle vara själv. Kanske kan man göra en modullösning liknande Muddus där man vid behov helt enkelt kopplar ihop absiderna med bara en båge och skippar ”långsidan” helt.

Det som hämmar flexibiliteten lite är innertältet som då måste finnas i olika varianter. Kan man skippa innertältet på sommaren?
 
Tack även för ditt svar Öhrnell.

Har varit in på både på din blogg och Anders hemsida tidigare, imponerande arbeten och bra tips men jag har inte riktigt hittat den modell jag söker (en del av förklaringen är att jag inte riktigt vet vad jag söker…). Har även tittat en del på Roger Caffins sida.

Kul att du nämner Sarita, min fru köpte faktiskt 3m åt mig idag. Du som provat det – är det risk att det är för tätt och hindrar ventilationen?

Bra inlägg om ”myggburen” – jag tror jag skippar tankarna på en kjol.

Två svar hittills med flera bra ideér – hoppas på fler.
 
Kan inte tänka mig att Sarita skulle vara för tätt. Testa att blåsa igenom det så känner du ju. Jag använde det som ventilation i myggfönster i första tältet, och det drog bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Limma på SilNylon? Gör det själv 2
tango Nya handledsmuddar på torrdräkt? Gör det själv 7
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
esarina Hur fylla på dun i sovsäck? Gör det själv 17
Emilioo Organotex spray on på naturmaterial? Gör det själv 0
stjärtove Byta handtag på morakniv Gör det själv 8
tusencyklar Fixa tryckknappar på regnjacka Gör det själv 3
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
Elvah Lacknafta på silnylon, experiment vadarpåsar... Gör det själv 1
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
MartinLA Sköta/reparera gummi på meindlkängor Gör det själv 2
ordonnansen Maxvikt på wobbie? Gör det själv 3
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Bark76 Fylla på dunsovsäck med dun från kudde?! Gör det själv 8
lawe Pyspunka på NeoAir Gör det själv 8
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Florén Funderade på tyvek, ändrade mig, kan inte ta bort trådar. Gör det själv 0
StyrmanKarlsson Epoxi på insidan kåsa? Gör det själv 10
robinb Montera skidor på fjellpulken? Gör det själv 9
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
kanis Vilket lim på skaljackans insida? Gör det själv 2
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
Kanii Ytbeläggning på insidan av kajak Gör det själv 9
gro huva på fleece, Y/N? Gör det själv 29
fuchs Vit Neopren på rulle? Gör det själv 8
Hilber Slida till späntkniv på 2minuter Gör det själv 2
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
anders_b Gaffa på turen Gör det själv 16
saclawes Tricket med non-stick på gammal Ali-trangia Gör det själv 1
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
Lars G A Sy myggnät på sitt Akto Gör det själv 0
jägarpekka Bilder på era egentillverkade knivar :) Gör det själv 5
Rudolfsson Limma på snölås i byxor? Gör det själv 6
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3
lleberg Stormsäkra ventilation på MSR Skinny Too Gör det själv 1
Grönställ Myggnät på metervara Gör det själv 9
kanis Låta när öppnar fack på ryggsäcken! Önskar förslag på hur! Gör det själv 14
justsafe Byta spännen på ryggsäck!? Gör det själv 14
peter1959 Favorit i repris på begäran Gör det själv 10
graphstyle Sopsäckar på fötter Gör det själv 6
micke_w Renovera duk på kajak Gör det själv 0
srpp Klibbig insida på Thermarestpåse Gör det själv 6
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
Lars_P Tamoj på måg Gör det själv 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.