Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sveriges lägsta punkt?
- Trådstartare gundj
- Start datum
Kristianstad
Kristianstad har man ju lärt sig att det är...
Fast det är ju inte helt naturligt, vilket framgår av denna hemsida:
http://www.vattenriket.kristianstad.se/plats/lagsta_punkten.htm
[Ändrat av KebneKajsa 2004-11-25 kl 14:09]
Kristianstad har man ju lärt sig att det är...
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
gundj; sa:Vilken besvikelse, jag fantiserade ju om 100 u h mitt inne i värmländska urskogen.
Men tack iallafall!
Tror inte du blir besviken på vattenriket ifall du kommer ner här någon gång.
/g
Är sjö resp havsbotten en naturlig punkt?
Jag skulle föreslå Landsortsdjupet utanför Nynäshamn som är 459 meter under havsytan http://www.smf.su.se/nyfiken/ostersjo/arsrapp/ostersjo99/tema2.pdf
Hornavan är Sveriges djupaste sjö men i och med att vattenytan ligger på 427 möh så ligger botten ca 200 möh.
Mälarens största djup är ca 100 meter.
Thure
Jag skulle föreslå Landsortsdjupet utanför Nynäshamn som är 459 meter under havsytan http://www.smf.su.se/nyfiken/ostersjo/arsrapp/ostersjo99/tema2.pdf
Hornavan är Sveriges djupaste sjö men i och med att vattenytan ligger på 427 möh så ligger botten ca 200 möh.
Mälarens största djup är ca 100 meter.
Thure
Re: Kristianstad
Oj, 2,41 meter, jag hade gissat på mer.
Man frågar sig vilken som är Sveriges "naturligt lägsta" punkt, alltså vanligt fastland, inte en torrlagd havsvik eller så.
MVH
KebneKajsa; sa:Kristianstad har man ju lärt sig att det är...
Oj, 2,41 meter, jag hade gissat på mer.
Man frågar sig vilken som är Sveriges "naturligt lägsta" punkt, alltså vanligt fastland, inte en torrlagd havsvik eller så.
MVH
Re: Re: Kristianstad
Lägst vattenstånd i havet uppstår sannolikt längst upp i Bottniska viken vid högtryck där och lågtryck i södra Östersjön. Skulle tro att man kan få ett vattenstånd på ca 2 meter under medelvattenstånd.
Gropar brukar fyllas med vatten och vi har inte några naturliga områden på fastlandet som ligger under havsytan vad jag vet.
Thure
millimeter; sa:Man frågar sig vilken som är Sveriges "naturligt lägsta" punkt, alltså vanligt fastland, inte en torrlagd havsvik eller så.
MVH
Lägst vattenstånd i havet uppstår sannolikt längst upp i Bottniska viken vid högtryck där och lågtryck i södra Östersjön. Skulle tro att man kan få ett vattenstånd på ca 2 meter under medelvattenstånd.
Gropar brukar fyllas med vatten och vi har inte några naturliga områden på fastlandet som ligger under havsytan vad jag vet.
Thure
Re: Re: Re: Kristianstad
Fast även om man står vid vattenkanten just då så befinner man sig ju inte lägre än havsytan...
Däremot kan man i Malmberget åka buss ner till 1000 meter under jordytan och därmed betydligt lägre än Bottenvikens djupaste punkt. Fast det är ju inte ett naturligt djup förståss - men sannolikt det lägsta man så bekvämt kan ta sig till
Vad lägsta uppmätta vattenstånd är kan man säkert kolla hos SMHI. Jag har dock för mig att jag hört på väderleksrapporter att vattenståndet i norra Bottenviken varit betydligt lägre än 2 meter under medel.thureb; sa:Lägst vattenstånd i havet uppstår sannolikt längst upp i Bottniska viken vid högtryck där och lågtryck i södra Östersjön. Skulle tro att man kan få ett vattenstånd på ca 2 meter under medelvattenstånd.
Fast även om man står vid vattenkanten just då så befinner man sig ju inte lägre än havsytan...
thureb; sa:Gropar brukar fyllas med vatten och vi har inte några naturliga områden på fastlandet som ligger under havsytan vad jag vet.
Det är rätt som Thure säger: Östersjön brukar anges som Sveriges lägsta naturliga punkt, dvs 0 möh.millimeter; sa:Man frågar sig vilken som är Sveriges "naturligt lägsta" punkt, alltså vanligt fastland, inte en torrlagd havsvik eller så.
Däremot kan man i Malmberget åka buss ner till 1000 meter under jordytan och därmed betydligt lägre än Bottenvikens djupaste punkt. Fast det är ju inte ett naturligt djup förståss - men sannolikt det lägsta man så bekvämt kan ta sig till
Re: Re: Re: Re: Kristianstad
1000 meter?? Är gruvan så djup? Jäklar.. Det hade jag aldrig trott. 1000 meter är långt. Åker man buss dit, eller menar du hiss?
(Jag känner mig ruskigt dåligt orienterad i svensk geografi..:/ Tack för lektionerna.)
MvH
KebneKajsa; sa:Det är rätt som Thure säger: Östersjön brukar anges som Sveriges lägsta naturliga punkt, dvs 0 möh.
Däremot kan man i Malmberget åka buss ner till 1000 meter under jordytan och därmed betydligt lägre än Bottenvikens djupaste punkt. Fast det är ju inte ett naturligt djup förståss - men sannolikt det lägsta man så bekvämt kan ta sig till![]()
1000 meter?? Är gruvan så djup? Jäklar.. Det hade jag aldrig trott. 1000 meter är långt. Åker man buss dit, eller menar du hiss?
(Jag känner mig ruskigt dåligt orienterad i svensk geografi..:/ Tack för lektionerna.)
MvH
Re: Re: Re: Re: Re: Kristianstad
Jag tror att det finns brott som ligger lägre än så, fast är inte helt säker. 1000-metersnivån är den lägsta man får besöka om man åker ner på en guidad tur och ja, det är med buss. Hela vägen.
Där nere lär de släcka belysningen helt en stund och då får man uppleva hur verkligt mörker ser ut.
millimeter; sa:1000 meter?? Är gruvan så djup? Jäklar.. Det hade jag aldrig trott. 1000 meter är långt. Åker man buss dit, eller menar du hiss?
Jag tror att det finns brott som ligger lägre än så, fast är inte helt säker. 1000-metersnivån är den lägsta man får besöka om man åker ner på en guidad tur och ja, det är med buss. Hela vägen.
Där nere lär de släcka belysningen helt en stund och då får man uppleva hur verkligt mörker ser ut.
ser man mörker.. 
Du menar väl att man får uppleva hur verkligt mörker inte ser ut...
För jag gissar att det blir svårt att se något.
/d
KebneKajsa; sa:Där nere lär de släcka belysningen helt en stund och då får man uppleva hur verkligt mörker ser ut.
Du menar väl att man får uppleva hur verkligt mörker inte ser ut...
/d
Liknande trådar
- Svar
- 12
- Visningar
- 1 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg