Sveriges lägsta punkt?

Tråden om 2000m-topparna får mig att undra var Sveriges lägsta (naturliga) punkt ligger.
Gruvhål o sånt räknas inte, o det ska gå att ta sig dit utan firning o grejer.
 
Re: Re: Kristianstad

millimeter; sa:
Man frågar sig vilken som är Sveriges "naturligt lägsta" punkt, alltså vanligt fastland, inte en torrlagd havsvik eller så.

MVH

Lägst vattenstånd i havet uppstår sannolikt längst upp i Bottniska viken vid högtryck där och lågtryck i södra Östersjön. Skulle tro att man kan få ett vattenstånd på ca 2 meter under medelvattenstånd.

Gropar brukar fyllas med vatten och vi har inte några naturliga områden på fastlandet som ligger under havsytan vad jag vet.

Thure
 
Re: Re: Re: Kristianstad

thureb; sa:
Lägst vattenstånd i havet uppstår sannolikt längst upp i Bottniska viken vid högtryck där och lågtryck i södra Östersjön. Skulle tro att man kan få ett vattenstånd på ca 2 meter under medelvattenstånd.
Vad lägsta uppmätta vattenstånd är kan man säkert kolla hos SMHI. Jag har dock för mig att jag hört på väderleksrapporter att vattenståndet i norra Bottenviken varit betydligt lägre än 2 meter under medel.
Fast även om man står vid vattenkanten just då så befinner man sig ju inte lägre än havsytan... :)

thureb; sa:
Gropar brukar fyllas med vatten och vi har inte några naturliga områden på fastlandet som ligger under havsytan vad jag vet.
millimeter; sa:
Man frågar sig vilken som är Sveriges "naturligt lägsta" punkt, alltså vanligt fastland, inte en torrlagd havsvik eller så.
Det är rätt som Thure säger: Östersjön brukar anges som Sveriges lägsta naturliga punkt, dvs 0 möh.

Däremot kan man i Malmberget åka buss ner till 1000 meter under jordytan och därmed betydligt lägre än Bottenvikens djupaste punkt. Fast det är ju inte ett naturligt djup förståss - men sannolikt det lägsta man så bekvämt kan ta sig till :)
 
Re: Re: Re: Re: Kristianstad

KebneKajsa; sa:
Det är rätt som Thure säger: Östersjön brukar anges som Sveriges lägsta naturliga punkt, dvs 0 möh.

Däremot kan man i Malmberget åka buss ner till 1000 meter under jordytan och därmed betydligt lägre än Bottenvikens djupaste punkt. Fast det är ju inte ett naturligt djup förståss - men sannolikt det lägsta man så bekvämt kan ta sig till :)

1000 meter?? Är gruvan så djup? Jäklar.. Det hade jag aldrig trott. 1000 meter är långt. Åker man buss dit, eller menar du hiss?

(Jag känner mig ruskigt dåligt orienterad i svensk geografi..:/ Tack för lektionerna.)

MvH
 
Re: Re: Re: Re: Re: Kristianstad

millimeter; sa:
1000 meter?? Är gruvan så djup? Jäklar.. Det hade jag aldrig trott. 1000 meter är långt. Åker man buss dit, eller menar du hiss?

Jag tror att det finns brott som ligger lägre än så, fast är inte helt säker. 1000-metersnivån är den lägsta man får besöka om man åker ner på en guidad tur och ja, det är med buss. Hela vägen.
Där nere lär de släcka belysningen helt en stund och då får man uppleva hur verkligt mörker ser ut.
 
ser man mörker.. :)

KebneKajsa; sa:
Där nere lär de släcka belysningen helt en stund och då får man uppleva hur verkligt mörker ser ut.

Du menar väl att man får uppleva hur verkligt mörker inte ser ut... :) För jag gissar att det blir svårt att se något.

/d
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.