Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nja... det är inte riktigt sant eftersom gruvans djup i Kiruna räknas från berget Luossavaaras topp (eller var det Kiirunavaara) och inte från marknivån.
Det går tvåfilig bilväg hela vägen ner.
Dagens huvudnivå ligger på 1045m och man har börjat titta på att gå ännu djupare. Botten ligger alltså en bit under havsnivå, kommer inte ihåg hur mycket.
Nja... det är inte riktigt sant eftersom gruvans djup i Kiruna räknas från berget Luossavaaras topp (eller var det Kiirunavaara) och inte från marknivån.
/Ulf
/Ulf
Kirunavaaragruvan är dock imponerande den med men jag kommer inte ihåg hur djup den är. Jag har dock åkt på en guidad tur. Tydligen finns det 40 mil asfalterad väg i berget!
/Ulf
Kirunavaaragruvan är dock imponerande den med men jag kommer inte ihåg hur djup den är. Jag har dock åkt på en guidad tur. Tydligen finns det 40 mil asfalterad väg i berget!
Självfallet mäts gruvdjupet från gruvhålets början och inte från havsytan. Så nog stämmer det att det är 1000 meter under jordytan. Gruvan i Malmberget mäts lika självfallet inte från Kiirunavaaras topp, utan från den marknivå som gruvhålet där ligger på.
De guidade turerna i Malmberget och i Kiruna skiljer sig på flera punkter. En av dem är nivån som man åker ner till: i Malmberget 1000 m och i Kiruna 540 m.
I Kirunagruvan befinner man sig då under havsytans nivå. I Malmberget är man lägre än Bottenvikens bottennivå.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...