Sveriges fem mest spektakulära vandringsleder?

Sveriges fem mest spektakulära vandringsområden?

Hej!

Jag vill planera lite inför 2014 och undrar vad ni har för rekommendationer (ej fjällvandring, har gjort en egen tråd för det). Jag har ingen tidigare erfarenhet så jag vet inte riktigt vad jag ska sätta för riktlinjer, men det får gärna vara turer som sträcker sig från 3-7 dagar.
 
Tack för tipsen Majjen. Jag och en god vän satt precis och letade en fyradagars rundslinga. Den andra januari ger vi oss på silverleden.
 
Precis hemkommen från silverleden. Vädret var väldigt karaktärsbyggande om man säger så, 1-5 plusgrader och snöblandat regn i princip hela vandringen. Då detta var vår första längre vistelse i naturen så upptäckte vi att vår utrustning och garderob har vissa luckor som behöver fyllas och jag har en hel del att jobba på vad det gäller mina fysiska förutsättningar. Men med tanke på att vi båda är noviser vad det gäller friluftsliv, min kamrat är en massiv rökare och jag har cirka 30 kilos övervikt så gjorde vi bra ifrån oss.
Här nere i Småland finns det i princip ingenting som heter "berg" eller "kullar" eller "höjdskillnad" Detta är det uppenbarligen nått som finns gott om i Bergslagen, vi skulle kanske kollat upp det innan vi planerade etapperna.
Vandringen i sig var fenomenal, storslagna vyer och ett fantastiskt landskap. Vandringen var (för mig) väldigt fysiskt krävande, men det var underbart att vara ute. Vi ska tillbaka till silverleden i sommar, fast nästa gång ska vi paddla från Tyfors till Hällefors innan vandringen och göra ett två veckors äventyr av semestern.
 
Skånes kuster är lagom långa, inte för långt från kommunikation och bebyggelse men ändå genuint gränsland. En upplevelse att vandra. Omväxlande minst sagt.
go tur
 
Vandringen i sig var fenomenal, storslagna vyer och ett fantastiskt landskap. Vandringen var (för mig) väldigt fysiskt krävande, men det var underbart att vara ute.

Härligt! Friluftsliv kan ha väldigt positiva egenskaper på den personliga hälsan för de som blir bitna. Man får liksom träning och upplevelse i ett.

Börja planera nästa äventyr redan nu med lite motion och införskaffande av de nödvändigaste utrustningen ni saknar så blir nästa äventyr ännu bättre!

Go tur!
 
Jag är en bergsmänniska; älskar vyerna, dramatiken, leka med tanken att bestiga det ena efter det andra. Men i somras var jag i Sveriges plattaste landskap.
ÖLAND
WOW! säger jag bara.
Det finns mangroveskogar, djungel, öken, vita sandstränder, stäpper o mängder av fåglar.
Ta bussen till Byxelkrok, varifrån man även kan ta båt till Blå Jungrun, och gå österut mot Lindreservatet. Ta sedan nordväst så kommer du till Neptuni åkrar. Fortsätt mot Nabbelund och besök Långe Erik. Där har du även jättevackra strandängar. Därifrån har du en led till Trollskogen, vandra runt den och missa inte skeppsvraket på stranden. Fortsätt längs östra kusten söderut så kommer du först till en makalös sandstrand. Sen fortsätter strandtallskog och Sveriges största sanddyner (?). Nu har du kommit till Böda Kronopark där du kan ta söderut. Ta buss emellanåt eller bara vandra. Öster om Vässby finns ett jättefint fågelställe: ser ut som ett floddelta. Missa inte Mittlandsleden i Mittlandsskogen, km efter km bara lövskog.
 
Precis hemkommen från silverleden. Vädret var väldigt karaktärsbyggande om man säger så, 1-5 plusgrader och snöblandat regn i princip hela vandringen. Då detta var vår första längre vistelse i naturen så upptäckte vi att vår utrustning och garderob har vissa luckor som behöver fyllas och jag har en hel del att jobba på vad det gäller mina fysiska förutsättningar. Men med tanke på att vi båda är noviser vad det gäller friluftsliv, min kamrat är en massiv rökare och jag har cirka 30 kilos övervikt så gjorde vi bra ifrån oss.
Här nere i Småland finns det i princip ingenting som heter "berg" eller "kullar" eller "höjdskillnad" Detta är det uppenbarligen nått som finns gott om i Bergslagen, vi skulle kanske kollat upp det innan vi planerade etapperna.
Vandringen i sig var fenomenal, storslagna vyer och ett fantastiskt landskap. Vandringen var (för mig) väldigt fysiskt krävande, men det var underbart att vara ute. Vi ska tillbaka till silverleden i sommar, fast nästa gång ska vi paddla från Tyfors till Hällefors innan vandringen och göra ett två veckors äventyr av semestern.

Silverleden är en stor favorit för mig o även många andra. Men ja den är jobbig rent av väldigt jobbig vissa stunder. Men det är det värt =) Jag kan även rekommendera att paddla svartälven som ni har planer på. Är det något du funderar på så kanske jag kan hjälpa dig med svaren.
Tänkte höra om du har vandrat något på "John Bauerleden" eller "Holavedesleden" i Gränna
Jag har nämligen planer på att ta dessa i vår. Är lite nyfiken på hur det är med vatten tillgången?
Mvh Ankan79 "Anders Armgren"
 
Själv siktar jag på Nordvärmlandsleden innan myggen tittar fram. Verkar vara en fin blandning av vildmark och kulturmiljö, djupa skogar, öppna slåtterängar och höjder med vacker utsikt. Varierande boendemöjligheter med hotell, vandrarhem eller vindskydd utmed sträckan!
Någon som gått leden och som kan rekommendera en tur?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.